Merkit likoon - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Kolumni: Kysymys on asenteesta

Olin pari viikkoa sitten Lontoossa puhumassa MediaGuardianin Changing Advertising Summit 2007 -seminaarissa. Paikalla oli toistasataa Englannin markkinoinnin kermaan kuuluvaa, osaavaa markkinoijaa.

Antti Öhrling on Contra Groupin hallituksen puheenjohtaja ja Blykin perustaja.

17.10.2007 9:17 | Päivitetty 17.10.2007 9:17

Odotin innolla myös muiden puhujien sanottavaa ja varsinkin aamupäivän paneelia aiheesta "Finding your voice in a world of communities".

Panelistien lista oli lupaava: Jeremy Allaire Brightcovesta, Piers Fawkes PSKF:sta, Hugh MacLeod Storm Hoekista, Jay Stevens MySpacesta, Alan Moore SMLXL:sta ja Meg Pickard MediaGuardianista.

Etukäteen ehkä eniten odotin Hugh MacLeodilta, sillä hänen gapingvoid-bloginsa on verraton. Keskustelu sujui hyvin siihen saakka, kun Hugh avasi suunsa. Älykkään keskustelijan sijaan äänessä olikin hypernegatiivinen, tyhjästä vihainen "kaikki markkinoijat ovat idiootteja ja elävät 90-luvulla" -levyä pyörittävä markkinointikonsultti.

Kun tätä vuodatusta oli jouduttu kuuntelemaan joitain minuutteja, Alan Moore onneksi keskeytti sen perienglantilaisen rauhallisesti: "Ehkä olisi parempi katsoa uusien teknologioiden ja medioiden luomaa tilannetta mahdollisuutena ja unohtaa turha negatiivinen arvostelu markkinoijien ja mainostoimistojen kyvykkyydestä. Puhutaan siis huomisesta, ei eilisestä."

Hiljaisuus. Ja opetus Hughille.

Alan on oikeassa. Kun lähestyy asioita oikealla asenteella, ne tarjoavat aina enemmän mahdollisuuksia.

Viime viikolla minulle tarjoutui tilaisuus kokeilla tätä käytännössä. Contra Helsinkiä pitkään johtanut toimitusjohtajani pyysi eroa henkilökohtaisista syistä, joten minun oli tultava Suomeen siirtymäajaksi operatiivisiin töihin, kunnes tilalle löytyy uusi toimitusjohtaja.

En ollut lisätyömäärästä ennen Suomeen tuloani mitenkään riemuissani; eiväthän muut työni Blykissä ja Contran hallituksen puheenjohtajana häviä minnekään. Mutta tämä kokemus on ollut upea ja opettava.

Saan työskennellä täällä toimistossa, jossa on valtava määrä energiaa, luovuutta ja positiivisuutta. Se peittoaa helposti lyhyeksi jäävät yöunet. Toivon kuitenkin, että toimitusjohtajani Lontoossa, Singaporessa ja Kiinassa eivät tarjoa minulle vastaavaa tilaisuutta.

Jatkan siis tällä asenteella, katse positiivisesti huomisessa mahdollisuuksia löytäen.

Uskon että resepti toimii. Kokeilkaa tekin.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?