Suomi myy ksylitolia, mutta Tanska kerää tulot - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Suomi myy ksylitolia, mutta Tanska kerää tulot

Ksylitolista on tullut vahva brändi, jota mainostetaan suomalaisuudella ympäri maailman.

Julkaistu: 30.9.2007 19:12, Päivitetty 1.10.2007 10:25

Ksylitolia markkinoidaan edelleen suomalaisuudella, vaikka valmistus myytiin ulkomaille jo vuosia sitten.

Italialaisissa ja aasialaisissa ksylitolipurukumimainoksissa heiluvat suomalaiset koivut ja miehet, mutta maailmalla myytävä ksylitoli ei ole enää suomalaista, kertoo Helsingin Sanomat.

Suomalainen elintarvikeyhtiö Cultor myytiin vuonna 1999 maailman suurimmalle ksylitolin valmistajalle, tanskalaiselle Daniscolle. Maailman suurin ksylitolitehdas sijaitsee kuitenkin edelleen Kotkassa, jonne Suomen Sokeri perusti sen vuonna 1972.

Danisco sai Cultor-kaupassa ksylitolitehtaan myös Yhdysvalloista ja on sittemmin avannut kolmannen tehtaan Kiinaan.

Daniscolle tuotteiden markkinointi suomalaisuudella on pelkkä kuriositeetti, lehti kirjoittaa. Yhtiö keskittyy tuottamaan riittävästi ksylitolia noin kymmenen prosentin vuosivauhtia kasvaville markkinoille.

Ksylitolimarkkinoiden arvo on noin 250 miljoonaa euroa vuodessa. Daniscolla on markkinoista yli 60 prosentin osuus, mutta viime vuosina kilpailu on kiristynyt.

Ksylitolin kysyntä kasvaa nopeasti varsinkin Aasian maissa. Viime syksynä makeutusaineen tuottajat eivät pystyneet vastaamaan runsaaseen kysyntään.

Suomessa ksylitolin perään on turha kuitenkaan enää haikailla, Helsingin Sanomat kirjoittaa. Kotkan ksylitolitehtaan johtaja Henrik Sundén kertoo, että kiinalaiset pystyvät jo valmistamaan laadultaan ja hinnaltaan kilpailukykyistä ksylitolia.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?