Elisan mainokset jäivät mieleen

Julkaistu:

Elisa oli kevään huomatuin mainostaja, Nokia kustannustehokkain. Eniten suomalaiset pitivät Audin mainoksista. Tämä käy ilmi mediatoimisto MediaComin mainonnan muistamista ja tehokkuutta mittaavasta tutkimuksesta.


MediaCom kysyi koko ensimmäisen vuosipuoliskon ajan joka toinen viikko 15–44-vuotiailta suomalaisilta, minkä merkkien mainontaa he muistavat nähneensä viime aikoina. Tutkimukseen vastasi lähes 3 700 suomalaista.

MediaCom arvioi myös mainosten kustannustehokkuutta vertaamalla niiden huomioarvoprosentteja yritysten mainospanostuksiin.

Parhaiten suomalaisten mieleen jäivät mainontaan viime vuosina voimakkaasti panostaneet teleoperaattorit: huomatuimpien listalla heti Elisan perässä tulivat Dna ja Sonera. Neljänneksi nousi huomattavasti teleyhtiöitä vähemmän mainostanut Nokia, jota lienee auttanut teleyhtiöiden voimakas panostus laitekauppaan.

Kymmenen listalle nousivat myös Coca-Cola, Saunalahti, Citymarket, Toyota, K-kauppa ja Volvo.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Huonoimmin muistettiin vähittäiskauppojen mainokset. Erityisen tehotonta oli MediaComin laskelmien mukaan S-marketin mainonta. Se joutuu investoimaan mainontaansa 40 kertaa enemmän rahaa kuin Nokia saadakseen yhtä paljon huomiota.

– Tämä osoittaa, ettei mainonnassakaan ratkaise määrä. Voi myös olla, etteivät ihmiset miellä kauppojen tarjousilmoittelua mainonnaksi, MediaComia syyskuun loppuun saakka johtava Bengt Lindström toteaa.

Kehnoimmin suomalaiset muistivat Suomi-Soffan, Maskun, Procter & Gamblen, Hartwallin ja Markantalon mainontaa. Mikään niiden brändeistä ei mahtunut kertaakaan alkuvuoden aikana 25 huomatuimman joukkoon, vaikka niiden mainospanostukset olivat samaa luokkaa Elisan ja Soneran kanssa.

MediaCom pyysi vastaajia myös arvostelemaan muistamansa mainokset. Parhaan arvosanan sai Audi, jonka nelivetoautoa mainostanutta kevätkampanjaa tähditti koira.

– Se on sympaattinen mainos, jossa on jokin juju, Lindström miettii.

Parhaiten automainostajista muistettiin Toyota, mutta kustannustehokkaimmaksi kiri Audi.

Tutkimus osoittaa Lindströmin mukaan, että ratkaisevinta niin mainonnan kustannustehokkuuden kuin arvostuksenkin kannalta on hyvä, tunteisiin vetoava idea. Pysyminen mielessä ja ostoslistalla edellyttää kuitenkin myös mediajatkuvuutta. Yksittäisten vahvojen kampanjoiden vaikutus jää hetkelliseksi.

– Pohjimmiltaan mainonnan rooli on tehdä asioita tutuksi. Tuhansien vuosien geneettinen perimä saa ihmiset vierastamaan ei-tuttuja asioita. Ja voiko mainonta edes vaikuttaa ostopäätöksiin, jos se ei jää lainkaan mieleen?

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      1,5 vuoden koulutus ja mediaanipalkka 6116 e/kk – lennonjohtajan koulutukseen taas haku päällä

    2. 2

      Wärtsilä ei toimita Krimille laivamoottoreita – päätös ihmetyttää Venäjällä: ”Miten voi kieltäytyä rahasta?”

    3. 3

      Alle 60-vuotiaana eläkkeelle – näissä ammateissa osalla on yhä vanha etu

    4. 4

      30 vuotta maksajana riitti – ”Puoliso pistää rahansa tuulemaan ja on käsi ojossa pyytämässä minulta lisää”

    5. 5

      Helsingistä tuli maailman vilkkain matkustajasatama – ”Onhan se aika hauska juttu”

    6. 6

      Saab perustaa teknologiakeskuksen Tampereelle – kehittää hävittäjien järjestelmiä

    7. 7

      Matkapakettilaki muuttuu: 8 vinkkiä kesäreissua varaaville – korvausta voi saada lomanautinnon menettämisestä

    8. 8

      Joillekin OP:n tileille ilmestyi rahaa tyhjästä

    9. 9

      Helsingin pörssiin uusi tulokas: Admicom listautumassa First North -markkinapaikalle

    10. 10

      Sipilä puolusti aktiivimallia ja vertasi yrittäjiä lampaisiin – Toimitusjohtajan tilitys: ”Ei ole työtä, jota joku vain tulee tekemään ja lähtee pois”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      30 vuotta maksajana riitti – ”Puoliso pistää rahansa tuulemaan ja on käsi ojossa pyytämässä minulta lisää”

    2. 2

      Alle 60-vuotiaana eläkkeelle – näissä ammateissa osalla on yhä vanha etu

    3. 3

      Joillekin OP:n tileille ilmestyi rahaa tyhjästä

    4. 4

      7 asiaa, joista syntyy riitaa parisuhteessa – terapeutti kummeksuu sitä, että usein mies maksaa laskut

    5. 5

      Sipilä puolusti aktiivimallia ja vertasi yrittäjiä lampaisiin – Toimitusjohtajan tilitys: ”Ei ole työtä, jota joku vain tulee tekemään ja lähtee pois”

    6. 6

      HS: Työtaistelu uhkaa pysäyttää viisi vientisatamaa

    7. 7

      Orpo: Työvoima­viranomaisille myönnetään lisää resursseja jo alkuvuodesta

    8. 8

      Mitä pahaa on työttömien patistelussa? ”Idea on hyvä, mutta keinot väärät”

    9. 9

      Rakennuslehti: Hallitus perui Ara-asuntojen tulorajojen tarkistukset – ”Kaikkien kannustinloukkujen äiti”

    10. 10

      Kommentti: Öljyn kallistuminen iskee tankkaajan lompakkoon ja jarruttaa Suomen taloutta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Oletko sinä ammatissa, jonka eläkeikä yhtäkkiä nousi? Katso lista

    2. 2

      Suomalaiset ovat kiintyneet pahvisiin koodiläpysköihinsä – 20 vuotta, eikä edes Nordea uskalla vielä luopua

    3. 3

      Ismo, 50, vaihtoi toimistotyöt Lapin erämaihin – traaginen turma keväthangilla jätti haavan sieluun

    4. 4

      Nyt pääministeri Sipilä kommentoi kuohuntaa aiheuttanutta aktiivimallia: ”Työttömän näkökulmaa tässä on haettu”

    5. 5

      30 vuotta maksajana riitti – ”Puoliso pistää rahansa tuulemaan ja on käsi ojossa pyytämässä minulta lisää”

    6. 6

      Kelan tutkijan kirjoitus hämmentää: Rankaiseeko aktiivimalli työtöntä aktiivisuudesta? Tästä on kyse

    7. 7

      Kokkeja ei saa enää vähimmäispalkalla töihin – näin paljon ammattikunta tienaa

    8. 8

      Työttömiä on jäänyt pois vapaapalokuntien toiminnasta – liiton mukaan syynä aktiivimalli

    9. 9

      7 asiaa, joista syntyy riitaa parisuhteessa – terapeutti kummeksuu sitä, että usein mies maksaa laskut

    10. 10

      Alle 60-vuotiaana eläkkeelle – näissä ammateissa osalla on yhä vanha etu

    11. Näytä lisää