Camper ei toitota ekologisuutta

Julkaistu: , Päivitetty:

Espanjalainen kenkäbrändi Camper ei usko kohderyhmäajatteluun. Näin kertoo kenkäsuvun neljättä polvea edustava Miguel Fluxá.
Tutkimme käyttäjäkuntaa korkeintaan 5–10 vuoden välein. Asiakkaissa on paljon 25–50-vuotiaita ihmisiä, jotka toimivat luovissa ammateissa, Miguel Fluxá kertoo.

1970-luvulla perustetun Camper-brändin toimintaa ohjaavat perinteiset välimerelliset arvot. Camper valmistaa maaseudusta inspiraationsa saaneita, mukavia ja ekologisia kenkiä kaupunkilaisille.

– Uskomme maaseudun arvoihin, laatuun ja käytännöllisiin tuotteisiin, Fluxá kuvaa.

– Tuotteissamme on tietysti korkeita korkojakin, mutta niiden on aina oltava mukavat ja kestävät.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Camper siirsi muutama vuosi sitten tuotantonsa kokonaan ulkomaille. Nyt kengät valmistetaan Kiinassa ja Marokossa. Syyksi Fluxá ei nimeä tuotantokustannuksia, vaan Espanjassa syntyneet laatuvaikeudet.

Camperin tuotteita viedään lähes sataan maahan. Venäjä sai ensimmäisen oman myymälänsä muutama viikko sitten, ja se on lähtenyt hyvin liikkeelle.

Kenkien rinnalla Camperin tuoteperheeseen kuuluu Barcelonassa kaksi ja puoli vuotta pyörinyt hotelli.

Yrityksen suunnitelmissa on perustaa hotellit myös Mallorcan maaseudulle ja Berliiniin.

Sen sijaan Barcelonan hotellin vieressä toimivan luomukahvilan jatko on epävarma.

– Meille oli tärkeää tehdä hotelli alusta asti omilla ehdoilla. Olemme hidas yritys, joten seuraavan vuosikymmenen aikana perustamme ehkä enintään 3-5 uutta hotellia, Fluxá naureskelee.

Yrityskuvaan kuuluvat myös ekologiset projektit. Camper on halunnut tarjota lapsille suoran kontaktin luontoon perustamalla päiväkodeille luomupuutarhoja Roomassa, Lontoossa, Barcelonassa ja Madridissa.

Palman saarella Camperilla on oma lapsiryhmille suunnattu luomufarmi, joka tarjoaa opastusta myös paikallisille viljelijöille.

Ekologisista hankkeista huolimatta Camper päätti vuosituhannen vaihteessa, että ulkoinen viestintä keskittyy vain tuotteisiin.

– Ekologisuus ja kestävä kehitys ovat olleet aina arvoja, joihin uskomme. Nyt kun niistä on tullut trendi, emme halua korostaa niitä erityisesti. Emme halua, että meidän kuvitellaan toimivan näin vain tehdäksemme bisnestä.

– Sitä paitsi en usko, että ihmiset tekisivät ostopäätöksiä vain ekologisuuden pohjalta. Tuotteen on oltava asiakkaalle mieluinen.

Tulevaisuuden haasteeksi Fluxá mainitsee ajan hengessä kiinni pysymisen.

Arvojen ja suunnittelun on pystyttävä tukemaan toisiaan nopeasti muuttuvilla markkinoilla.

– Siinä kun Zara muuttaa valikoimaansa viikoittain, meidän bestsellerimme ovat pysyneet markkinoilla 10–15 vuotta.

– Olemme vanhanaikaisia ja romanttisiakin.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      HS: Mehiläinen keksi keinon päästä hoitamaan oululaisia verovaroilla

    2. 2

      Työntekijöille ei enää riitä asuntoja Inarissa – meteoriitti voi laajentaa asuntopulan myös Nellimiin

    3. 3

      Suomalainen Ville osti kahden miljoonan taalan aterian – ja antaa sen pois

    4. 4

      Eläinlääkärissä käynti on kallistunut selvästi 10 vuodessa – ketjuuntuminen uhkaa nostaa hintoja lisää

    5. 5

      Miten hyvin tunnet suomalaiset logot? Tee 12 kysymyksen testi

    6. 6

      Matkahuollon vika nyppii yrittäjää Black Fridayna – pieni verkkokauppa teki ”radikaalin ratkaisun”

    7. 7

      Viro korotti alkoholi­veroa ja viinaralli siirtyi Latviaan – Tulli: Kyllä sitä jouset pohjassa tuodaan

    8. 8

      Arvaisitko, minne Suomesta viedään lonkeroa tai tillivotkaa? ”Suomi on jälkijättöinen maa”

    9. 9

      Suomalainen vaatekauppa Makia luopui alennusmyynneistä: sulki kaupat Black Fridayn kunniaksi

    10. 10

      Rakennuslehti: Uudisasunnon hinta pomppasi 55 000 euroa – ”kasinopeli” nostaa nyt asuntojen hintoja

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Verkkokauppa.com julkaisi palautetuimpien tuotteiden Top 25 -listan

    2. 2

      Orjatöitä vai rentoa meininkiä yli tonnin palkalla? Näin lukijat ajattelevat työkokeiluista

    3. 3

      Matkahuollon vika nyppii yrittäjää Black Fridayna – pieni verkkokauppa teki ”radikaalin ratkaisun”

    4. 4

      Arvaisitko, minne Suomesta viedään lonkeroa tai tillivotkaa? ”Suomi on jälkijättöinen maa”

    5. 5

      Viro korotti alkoholi­veroa ja viinaralli siirtyi Latviaan – Tulli: Kyllä sitä jouset pohjassa tuodaan

    6. 6

      Miten hyvin tunnet suomalaiset logot? Tee 12 kysymyksen testi

    7. 7

      Suomalainen Ville osti kahden miljoonan taalan aterian – ja antaa sen pois

    8. 8

      Rakennuslehti: Uudisasunnon hinta pomppasi 55 000 euroa – ”kasinopeli” nostaa nyt asuntojen hintoja

    9. 9

      Onko lompakkosi sisältö kuin saksalaisella vai lähempänä portugalilaista?

    10. 10

      Yksin asuva, tulisitko toimeen 669 eurolla kuukaudessa?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Talo Thaimaassa ja citykämppä Espanjassa: Annika, 63, kertoo, miten Lahti vaihtui halpaan elämiseen auringossa

    2. 2

      Miten hyvin tunnet suomalaiset logot? Tee 12 kysymyksen testi

    3. 3

      Suomen 100 suurinta metsänomistajaa: listan ykkösen metsät peittäisivät Kehä I:n sisälle jäävän Helsingin

    4. 4

      Verkkokauppa.com julkaisi palautetuimpien tuotteiden Top 25 -listan

    5. 5

      Ilkka, 62, nostaa eläkettä ja käy kokopäivätöissä – ”Kyllä tässä pääsee voitolle”

    6. 6

      Suomalaisesta nollan euron setelistä tuli hitti – joidenkin arvo voi nousta huimasti

    7. 7

      Yksin asuva, tulisitko toimeen 669 eurolla kuukaudessa?

    8. 8

      Riku, 24, kilpailutti kahta pankkia: 9. tarjous asuntolainasta kelpasi – säästöä 7 000 euroa

    9. 9

      Luvattomat poissaolot ovat työ­paikkojen vakio­riidanaiheita –”selkeä irtisanomis­peruste”

    10. 10

      Tullimaksu voi yllättää tylysti: nettisivulla edullisempi saattaa tulla reilusti kalliimmaksi – 3 esimerkkiä

    11. Näytä lisää