Kolumni: Onko väliä?

Julkaistu: , Päivitetty:

Eräänä loppukesän päivänä pohdiskelin sanoja saariston rauhassa. Mietin, miten monimutkainen kieli suomen kieli oikein on ja mitä mielikuvia me eri sanoilla välitämme. Tämä pätee erityisesti markkinointiviestinnän maailmassa. Sanoilla on merkitystä.


Etsiessäni ilmaisua englannin sanalle "to care" mietin, mitä "välittää" oikeastaan tarkoittaa. Mainonnantekijöinä välitämme asiakkaan sanomaa, mutta välitämmekö siitä mitä välitämme? Nyt olisi syytä herättää taas keskustelua ihan perusasiasta, hyvästä mainonnasta.

Mikä erottaa hyvän ja tuloksellisen mainonnan huonosta? Moni vastaisi varmasti luova ratkaisu, toiset taas nostaisivat esille veretseisauttavan sanoman tai optimaalisen kanavaratkaisun. Varmasti kaikki yhdessä oikein, mutta minusta hyvän mainonnan erottaa huonosta aito välittäminen.

Välittäminen on mainostoimiston asiakkaan kunnioittamista ja asiakasyritysten rahoista vastuuta ottavaa toimintaa. Aito välittäminen asiakasyrityksestä näkyy perusteellisena perehtymisenä yrityksen nykytilanteeseen ja tavoitteisiin.

Välittäminen rakentaa myös hyvän, avoimen asiakassuhteen, joka mahdollistaa rehellisen keskustelun. Myös sellaisen, jossa voidaan ja uskalletaan olla eri mieltä. Vain yhteinen näkemys, ymmärrys ja sitoutuminen rakentavat hyvän perustan tulokselliselle markkinointiviestinnälle.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Asiakasyrityksen välittäminen näkyy puolestaan hyvänä toimeksiantona, mainostoimiston näkemisenä haasteiden ja tavoitteiden vastuullisena ratkaisijana. Myös viestin vastaanottajista, asiakasyritysten asiakkaista ja kuluttajista, pitää välittää.

Valitettavan usein näkee mainontaa ja viestintää, joka ei osoita aitoa välittämistä. Se ei yksinkertaisesti puhuttele tai houkuttele vuoropuheluun, jos sitä yleensä edes huomaakaan.

Puhumme mainostoimistoissa sujuvasti strategioista, positioinneista, mielikuvista ja ties mistä, mutta kuinka usein todella siirrämme sanat ja lauseet toteutukseen?

Paras mainos tai viesti syntyy, kun koko markkinointiviestinnän tiimi ymmärtää tehtävänsä. Eivät ainoastaan strategikot, plannerit, asiakkuusjohto tai yksin asiakasyritys. Silloin syntyy aitoa välittämistä.

Se näkyy yksityiskohtien ymmärtämisessä ja kokonaisuuksien hallinnassa. Se synnyttää ylivoimaisia, erottavia ratkaisuja ja sitä parasta mainontaa, joka palvelee aidosti asiakasta ja tämän tavoitteita.

Perusasioita, eikö? Mutta välitämmekö?

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Tuttu ilmiö toistuu joulun jälkeen, kun luottokortti on vingutettu tappiin: ”Tilanne muuttuu hankalaksi”

    2. 2

      Lauralle tarjottiin esimiespaikkaa alle 30-vuotiaana: johdettavana heti 30 vanhempaa miestä – palkittiin tänä vuonna

    3. 3

      Muovisissa vesijohdoissa piilee riski – suositellaan juoksuttamaan vettä

    4. 4

      Hallitus esitti pelisäännöt nollatunti­sopimuksiin – demarit pettyivät

    5. 5

      Yhä vanhemmat lapset matkustavat ilmaiseksi VR:n lähijunissa

    6. 6

      Jaakko kertoo Kiirunan jättimuutosta: ”Kaivoksen sortuma on näkyvissä” – vanhoja taloja ei enää remontoida

    7. 7

      Asuntojen hinnat putoavat nyt koko Ruotsissa – myös vipurahasto kiinnostunut

    8. 8

      Ministeri Tiilikainen: Hiilinielupäätös kääntää katseen tulevaisuuteen

    9. 9

      Joulu jo ensi viikolla – noin 640 000 Suomeen tulevaa pakettia yhä Kiinassa

    10. 10

      Omistusasuminen lisää työttömyyttä – tutkija kertoo, mistä se johtuu

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Muovisissa vesijohdoissa piilee riski – suositellaan juoksuttamaan vettä

    2. 2

      Omistusasuminen lisää työttömyyttä – tutkija kertoo, mistä se johtuu

    3. 3

      Jaakko kertoo Kiirunan jättimuutosta: ”Kaivoksen sortuma on näkyvissä” – vanhoja taloja ei enää remontoida

    4. 4

      Lauralle tarjottiin esimiespaikkaa alle 30-vuotiaana: johdettavana heti 30 vanhempaa miestä – palkittiin tänä vuonna

    5. 5

      Asuntojen hinnat putoavat nyt koko Ruotsissa – myös vipurahasto kiinnostunut

    6. 6

      Suomen toiseksi suurin sähköverkkoyhtiö myytiin: Elenian omistajat vaihtuvat

    7. 7

      Nettiliittymiä myydään oudoilla nimillä: Voiko kiinteää langatonta olla olemassakaan? Entä valokuitu kaapeliverkossa?

    8. 8

      Lakko uhkaa sulkea pankit välipäivinä

    9. 9

      Todd puskee suomalaista hymynaamaa eteenpäin Yhdysvalloissa – ”Suomalaiset ovat myyntityössään liian ujoja ja rehellisiä”

    10. 10

      Yhä vanhemmat lapset matkustavat ilmaiseksi VR:n lähijunissa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Perhe osti valmistalon, jossa he eivät voi asua: ”Kotimme arvo on pankin mukaan 0 euroa”

    2. 2

      Perheenisä Pasi pelkää talvea: Avaimet käteen -talo sai energialuokan G – ”Ei varaa muuttaa terveempään taloon”

    3. 3

      ”Autojobbari Antti tienaa yli 70 000 euroa vuodessa ja viettää luksuselämää” – verottajalle vyöryy vinkkejä autokaupasta

    4. 4

      Halkoja, aurausta, mökin laajennusta – näin tavallinen kansa välttelee veroja

    5. 5

      Työttömyystukiin tulee uusi leikkuri – näin toimii kiistelty ”aktiivimalli”

    6. 6

      Annu lähetti 127 työhakemusta – tyrmistyi rekrytoijien käytöksestä

    7. 7

      23 000 asukkaan ruotsalaiskunta muuttaa pois kaivoksen alta – Sirkka kertoo: ”Heti Suomen puolelle, kun pääsemme eläkkeelle”

    8. 8

      Kiinteistönvälittäjä kahmi itselleen 164 000 euron välityspalkkiot

    9. 9

      Perheyhtiö lahjoittaa jokaiselle työntekijälleen 1000 euroa – tuhannen hengen työporukka riemuitsi: ”Meillä oli ilo rajaton”

    10. 10

      Kellokortin leimaus, päiväksi omille asioille ja ylityötunnit päälle – näin työpaikoilla rötöstellään

    11. Näytä lisää