Asiakkaat edellä – toimistot perässä

Julkaistu: , Päivitetty:

Rohkeita ratkaisuja, käytännöllisyyttä ja jalat maassa -asennetta. Niitä voisi viedä enemmänkin.


Reilu kymmenes kotimaisista markkinointipalveluista menee vientiin.

– Luvun on pakko tulla isommaksi, jos ala haluaa kasvaa, sanoo mainostoimisto Contran perustaja ja hallituksen puheenjohtaja Antti Öhrling.

Haastavia toimeksiantoja ja työtehtäviä on kotimaassakin, Öhrling tunnustaa.

– Mutta vain rajallinen määrä. Suomessahan pyörii alle 0,2 prosenttia maailman mainosmarkkinoista.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Pelkistäminen ja selkeä ajattelu ovat Öhrlingin mukaan vaativia taitoja, joille on kysyntää kaikkialla.

– Yksinkertaiset ratkaisut ovat aina toivottavia, sillä maailma on monimutkainen.

– Suomalaiset hakevat suoria, toimivia ja käytännöllisiä ratkaisuja. Se on hyvä juttu varsinkin nykyisin, kun käytettävissä olevien keinojen määrä on niin valtava.

Selkeyttä kannattaa myös markkinointitoimisto Louderin toimitusjohtaja Juha Aalto.

– Lähdemme samalla konseptilla jokaiseen maahan. Silloin hommalla on mahdollisuus pysyä lapasessa. Jos pitäisi lähteä hyvälle markkina-alueelle ja hoitaa asiat eri tavalla kuin täällä, mieluummin jättäisimme väliin ja menisimme jonnekin muualle.

Tunnollisuus ja täsmällisyys ovat ulkomailla valttia, sanoo Aalto ja laskee Louderin tehneen projekteja 47 maassa.

– Olen usein saanut hymistellä sitä, miten paljon kysyntää suomalaisille on ja kuinka paljon asiakkaat ovat valmiita maksamaan.

– Monet muutkin voisivat lähteä, jos vain ottaisivat puhelimen käteen, näppäilisivät plussan eteen ja soittaisivat muualle kuin 09-verkkoryhmän sisäpuolelle.

Suomalaisyritysten arvomaailmoista puuttuu vielä oikeanlaista riskinottokykyä, sanoo itänaapurista jalansijaa hakevan Zeeland Eastin toimitusjohtaja Pekka Lehtonen.

– Jos et ota riskiä et juo samppanjaa. Niin menee venäläinen sanonta.

Designtoimisto Tangon kansainvälinen toimitusjohtaja Miisa Suvisaari kehuu ruotsalaisten aggressiivisuutta, joka nostaa alan luovuutta ja kiristää kilpailua.

– Suomalaisuus on neutraalia, eikä herätä intohimoja mihinkään suuntaan. Mainosalalla siitä ei ole etua, Öhrling harmittelee.

Kotimainen markkinointipalvelujen vienti tehdään pitkälti b-to-b-asiakkaille.

– Ruotsalaismarkkinoinnin maine on osaksi Ikean ja muiden kuluttajalähtöisten asiakkaiden ansiota. Kuluttajabrändit näkyvät, ja niiden avulla on myös helpompaa voittaa kansainvälisiä palkintoja, sanoo MTL:n toimitusjohtaja Markus Leikola.

Nöyryys ja jalat maassa -asenne voivat toisaalta olla myös valtteja.

– Moskovan markkina on niin kuuma, että mainostoimistot laskuttavat aivan käsittämättömiä summia. Siellä on tilausta toimistolle, jonka hintatasoon suomalaisyrityksilläkin on varaa. Valtaosa Venäjällä toimivista suomalaisfirmoistahan on pk-yrityksiä, Lehtonen sanoo.

– Ruotsalaiset ovat vähän töpänneet Venäjällä. He ovat menneet markkinoille liian arrogantisti.

Kun mainostoimistojen asiakaskunnat ovat jo kansainvälistyneet, mikseivät sitten toimistotkin, Lehtonen toteaa.

Asiakkaiden perässä suomalaistoimistot lähtevätkin. Niin on tehnyt myös Contra, jonka liikevaihdosta enää kolmannes tulee kotimaasta.

Yhtiö sai pian perustamisensa jälkeen parin toimeksiantoja, joiden vaatimaa suunnittelutaitoa ei pieneltä aloittelijalta löytynyt. Kotimaasta puuttuvien freelance-markkinoiden takia osaaminen oli haettava Lontoosta, Öhrling kertoo.

Samalla syttyi ajatus oma-aloitteisesta kansainvälistymisestä.

– Yleensähän kansainvälistyminen lähtee siitä, että ulkomainen toimisto ostaa suomalaisen, joka sitten liittää tarvittavan kirjain-akronyymin nimensä perään. Silloin ostajayritys kansainvälistyy suomalaisfirman verran, eikä päinvastoin välttämättä ollenkaan.

MTL:n markkinointiviestinnän toimistoilla teettämään tutkimukseen vastanneista joka neljäs ilmoitti kuuluvansa kansainväliseen ketjuun tai liittoumaan.

– Jotakin niiden kautta myös saadaan, sillä kolmannes kansainvälisestä koulutuksesta on peräisin ketjujen tai liittoumien sisältä, Leikola toteaa.

Ala on sekä kulttuuri- että kielisidonnainen, se on selvää.

Contra pitää putiikkiaan Shanghaissa ja Pekingissä, ja molemmissa on täysin kiinalainen miehitys. Asiakkaat ovat suomalaisia, ruotsalaisia ja kansainvälisiä suurbrändejä.

– Emme ole hakeneet kiinalaisia asiakkaita, sillä markkinat ovat hyvin patrioottiset. Kiinalaiset toimivat mielellään kiinalaisten kanssa.

Kemira Growhow’n markkinointimateriaali taas sirotellaan ympäri maailmaa, vaikka mainostoimisto Zeelandin Töölön-konttori sijaitseekin vain parin kilometrin päässä.

– Teemme suomalaisten asiakkaiden kanssa markkinointia sillä kielellä kun he haluavat, sanoo Zeelandin toimitusjohtaja Jari Tuovinen.

Asiakkaiden perässä lähteminen on Leikolan mielestä merkki suomalaismainostajien luottamuksesta kotimaisiin toimistoihin.

Kansainvälistymistä ei Öhrlingin mukaan voi silti painottaa liikaa.

– Meillä on hirvittävä aliedustus alan kansainvälisessä koulutuksessa. Toivoisin mahdollisimman monen lähtevän ulkomaille, se on avain kaikkeen. Tulevathan monet sieltä takaisinkin.

– En väheksy sitä mitä täällä tehdään, mutta pelkästään Lontoossa on valtavasti enemmän mainontaan ja sen tekemiseen liittyviä virikkeitä kuin koko Suomessa. Kova kilpailu pakottaa yrittämään enemmän ja pärjäämään.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Venäläiset ostivat halvan kakkoskodin Suomesta: ”Rahan saaminen tänne on suurin ongelma”

    2. 2

      Kaksi sai lähteä Uganda-tapauksen vuoksi – Patria-johtaja kertoi alaisensa lähdöstä vain tunteja ennen omaa eroaan

    3. 3

      Ministeriö julkisti yksityiskohdat: Tällaista perhevapaauudistusta hallitus kaavaili

    4. 4

      Nokia irtisanoi rajusti kesällä 2012: työntekijät menivät oluelle ja perustivat yrityksen – työllistää jo 80 ihmistä

    5. 5

      Vertailimme 10 hiihtokeskuksen hintoja – pelkät rinneliput perheelle jopa yli 500 euroa

    6. 6

      Katso keskipalkat 15 eri toimialalla – ”63–64 % suomalaisista saa pienempää palkkaa kuin keskiarvo”

    7. 7

      Raju piikki tänä vuonna: vitamiinien myyjistä runsaasti yhteydenottoja viranomaisille

    8. 8

      Ouluun syntyi 7 vuodessa noin 500 startup-yritystä

    9. 9

      Bitcoin toipuu jättiromahduksesta – arvo noussut jo yli 10000 dollariin

    10. 10

      PAM määräsi kaupan alalle ylityökiellon

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tällaisia ovat sopeutumiseläkettä nostavan Suvi Lindénin bisnekset

    2. 2

      Vertailimme 10 hiihtokeskuksen hintoja – pelkät rinneliput perheelle jopa yli 500 euroa

    3. 3

      Venäläiset ostivat halvan kakkoskodin Suomesta: ”Rahan saaminen tänne on suurin ongelma”

    4. 4

      Raju piikki tänä vuonna: vitamiinien myyjistä runsaasti yhteydenottoja viranomaisille

    5. 5

      Nokia irtisanoi rajusti kesällä 2012: työntekijät menivät oluelle ja perustivat yrityksen – työllistää jo 80 ihmistä

    6. 6

      Katso keskipalkat 15 eri toimialalla – ”63–64 % suomalaisista saa pienempää palkkaa kuin keskiarvo”

    7. 7

      Kaksi sai lähteä Uganda-tapauksen vuoksi – Patria-johtaja kertoi alaisensa lähdöstä vain tunteja ennen omaa eroaan

    8. 8

      PAM määräsi kaupan alalle ylityökiellon

    9. 9

      Yrittäjä joutui ulosottoon summasta, jolla saa käytetyn Corollan: maksanut 5 vuodessa yli 60 000 euroa – eikä velka ole lyhentynyt

    10. 10

      Influenssa jyllää nyt työpaikoilla – Keskon työterveyslääkäri: Jopa kolmoisrokotteen saaneita sairastunut

    11. Näytä lisää
    1. 1

      34 800 suomalaista saa pian kirjeen Kelalta – keskimäärin 1 300 euron lasku odottaa

    2. 2

      Pariskunta elää yhden palkalla – näin he kerryttävät 114 000 euroa vain 3 vuodessa

    3. 3

      Jukka kyllästyi sähköyhtiöiden ”rosvoukseen”: asensi katolleen 29 aurinkopaneelia – säästöä 443 euroa vuodessa

    4. 4

      Tällaisia ovat sopeutumiseläkettä nostavan Suvi Lindénin bisnekset

    5. 5

      Yrittäjä joutui ulosottoon summasta, jolla saa käytetyn Corollan: maksanut 5 vuodessa yli 60 000 euroa – eikä velka ole lyhentynyt

    6. 6

      3 säästäjää valitsi 500 eurolle sijoituskohteet syksyllä – miten kävi, kun pörssissä rytisi tällä viikolla?

    7. 7

      Sydämen pallolaajennus maksoi potilaalle 43,80 €, yhteiskunnalle lasku oli todella paljon enemmän – näin paljon julkinen sairaanhoito oikeasti maksaa

    8. 8

      Katso keskipalkat 15 eri toimialalla – ”63–64 % suomalaisista saa pienempää palkkaa kuin keskiarvo”

    9. 9

      Ministeriö julkisti yksityiskohdat: Tällaista perhevapaauudistusta hallitus kaavaili

    10. 10

      Tämän verran kunta-alalla korvataan leikattuja lomarahoja – katso, paljonko voit saada

    11. Näytä lisää