F1-sponsorointi vauhdittaa brändiä

Julkaistu: , Päivitetty:

Formulakisat on paikka, jossa tuntemattomastakin brändistä voi tehdä tunnetun.
Sen on nähnyt jokainen, joka formuloita seuraa, sillä se on kaikkialla. Se on autojen kyljessä. Se on t-paidoissa. Se on lippiksissä ja se on haalareissa. Se on muistilehtiöissä ja se on kynissä. Se on jopa korvatulpissa. Sanayhdistelmä ING.

Se on kuin puolittainen sana, jonka odottaa jatkuvan suuntaan tai toiseen. ING on hollantilainen rahoituslaitos - yksi maailman suurimmista - joka päätti tehdä brändistään globaalin. Formula ykkösissä, missäs muuallakaan.

– Sponsorointi on antanut meille enemmän kuin olisimme koskaan osanneet kuvitellakaan, Isabelle Conner, INGin sponsorointisopimuksista vastaava johtaja sanoo Taloussanomille.

INGillä huolestuttiin Connerin mukaan siitä, ettei brändi ollut kokoonsa nähden läheskään yhtä tunnettu kuin se voisi olla.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Projekti oli pitkä ja pikkutarkka: kuukausia kestäneiden tutkimusten jälkeen finaalissa oli kolme urheiluun liittyvää tapahtumaa: formulat, tennis ja olympiakisat.

Formuloihin INGissä päädyttiin siksi, että kohdeyleisön määrä oli lyömätön: olympiakisat järjestetään neljän vuoden välein, kun taas esimerkiksi formulat ajetaan kaksi kertaa kuukaudessa.

– Kävimme läpi kaikki mahdolliset tilastot F1-sponsorointiin liittyen. Päädyimme neuvotteluihin kolmen suurimman tallin McLarenin, Renaultin ja Ferrarin kanssa. Renault pystyi tarjoamaan sen, mitä halusimmekin eli eniten näkyvyyttä, Conner täsmentää.

Formulalehti F1 Racingin mukaan kymmenen kilpailevan tallin kustannukset vuonna 2005 olivat yhteensä noin 2,8 miljardia dollaria. Summalla valmistuisi noin 25 Hollywood-elokuvaa.

Näin ollen sponsorointikaan ei ole halpaa huvia. Mutta raha on se, joka ratkaisee. Hinta riippuu siitä, kuinka laajasti yritys haluaa nimensä näkyvän.

INGin sopimuksen hintaa Conner ei suostu paljastamaan, mutta esimerkiksi The Financial Times arvioi sen verottavan firman markkinointibudjettia reilusti yli 80 miljoonan dollarin verran vuodessa.

Aikaa siihen, että INGin logo päätyi Renaultin kylkeen kului yhteensä noin yhdeksän kuukautta. Kysymys kuuluukin, onko F1-sponsorointi vaivansa arvoista?

– Ehdottomasti, Conner huudahtaa.

– Tämä on ylittänyt kaikki odotukset. Teemme tutkimuksia jokaisen kisan jälkeen ja tunnettavuus kasvaa kerta kerralta.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      7 asiaa, joista syntyy riitaa parisuhteessa – terapeutti kummeksuu sitä, että mies maksaa usein laskut

    2. 2

      Sipilä puolusti aktiivimallia ja vertasi yrittäjiä lampaisiin – Toimitusjohtajan tilitys: ”Ei ole työtä, jota joku vain tulee tekemään ja lähtee pois”

    3. 3

      Suomen suurimmat yritykset hurjassa vedossa – kohta palkataan lisää väkeä

    4. 4

      Haluatko lapsellesi korkeammat ansiotulot ja koulutuksen? Yhdellä asialla lapsuudessa iso merkitys

    5. 5

      Vihreiden ja keskustan paikallispoliitikot laativat yhdessä kansalaisaloitteen: yli 67 000 vaatii sopeutumiseläkkeen poistamista

    6. 6

      Tulosvaroitus syöksi Metson osakkeen rymylaskuun

    7. 7

      Ericssonilta miljardiluokan alaskirjaus – osa johtuu Yhdysvaltain verosaamisista

    8. 8

      Sanoma myy naistenlehtensä Belgiassa

    9. 9

      Marimekko kasvatti selvästi liikevoittoaan – ja liikevaihtokin meni yli 102 miljoonan euron

    10. 10

      Ismo, 50, vaihtoi toimistotyöt Lapin erämaihin – traaginen turma keväthangilla jätti haavan sieluun

    11. Näytä lisää
    1. 1

      7 asiaa, joista syntyy riitaa parisuhteessa – terapeutti kummeksuu sitä, että mies maksaa usein laskut

    2. 2

      OP: Asiakkaiden tilien rahakadon syy on yhä mysteeri – tietomurrosta ei ole kyse

    3. 3

      OP:ssa häiriö: Asiakkaiden tileiltä veloitettu uudelleen ostoksia – pahimmillaan tili miinukselle

    4. 4

      Jättitimantti löytyi kaivoksesta, jonka kivet tunnetaan laadustaan – tällainen voi olla löydöksen arvo

    5. 5

      Tulosvaroitus syöksi Metson osakkeen rymylaskuun

    6. 6

      SAK aikoo järjestää poliittisen mielenilmauksen aktiivimallia vastaan

    7. 7

      Alkoholilaki laittoi tuoppien hinnat laskuun – Ravintolayrittäjä: ”Tuskin on kenenkään etu”

    8. 8

      Osakekurssien outo levollisuus huolettaa osakestrategeja –”Tiedämme, että bileet loppuvat”

    9. 9

      Maailman suurimman lento­koneen valmistus uhkaa loppua

    10. 10

      Osittaisen vanhuuseläkkeen suosio yllätti eläkevakuuttajat

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Oletko sinä ammatissa, jonka eläkeikä yhtäkkiä nousi? Katso lista

    2. 2

      Suomalaiset ovat kiintyneet pahvisiin koodiläpysköihinsä – 20 vuotta, eikä edes Nordea uskalla vielä luopua

    3. 3

      Ismo, 50, vaihtoi toimistotyöt Lapin erämaihin – traaginen turma keväthangilla jätti haavan sieluun

    4. 4

      Nyt pääministeri Sipilä kommentoi kuohuntaa aiheuttanutta aktiivimallia: ”Työttömän näkökulmaa tässä on haettu”

    5. 5

      Kokkeja ei saa enää vähimmäispalkalla töihin – näin paljon ammattikunta tienaa

    6. 6

      Kelan tutkijan kirjoitus hämmentää: Rankaiseeko aktiivimalli työtöntä aktiivisuudesta? Tästä on kyse

    7. 7

      Työttömiä on jäänyt pois vapaapalokuntien toiminnasta – liiton mukaan syynä aktiivimalli

    8. 8

      Antti, 90, pyöritti vuosikaudet hotellia yksin – ulosotto huutokauppaa nyt ”harmaahapsen haamuhotellia”

    9. 9

      Katso, missä kunnissa asuntojen hinnat nousevat ja missä laskevat

    10. 10

      Autokauppiaalle syyte kiskonnasta: Lainan vuosikorko 1 355 prosenttia!

    11. Näytä lisää