Närkästyneen palauteryöpyn siivittämänä - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Kuluttajavirasto varoittaa kännykkäpelistä

Kuvituskuva
Julkaistu: 24.8.2007 14:04, Päivitetty 24.8.2007 14:08

Netissä markkinoitava Wixawin Mobile Entertainment -yrityksen mobiilipeli on poikinut närkästyneen palauteryöpyn Kuluttajavirastoon. Kuluttajat ovat hämmästyneet, kun kilpailuun osallistuminen onkin sitonut heidät puhelinpalvelun kestotilaajiksi.

Kuluttajavirasto varoittaa netissä mainostettavasta Wixawin Mobile Entertainment -kännykkäpelistä, jonka epäselvästi esitetyt käyttöehdot ovat hämmentäneet kuluttajia.

– Olemme saaneet runsaasti valituksia pelistä, sanoo lakimies Miina Ojari Kuluttajavirastosta.

Palvelu lupaa verkkosivuillaan, että kuluttaja voi voittaa viihde-elektroniikkaa vastaamalla sivuilla olevaan kysymykseen tai ratkaisemalla siellä olevan pelin. Kuluttajan on myös ilmoitettava matkapuhelinnumeronsa.

Kun pelaaja on merkinnyt puhelinnumeronsa sille varattuun kenttään ja painanut Lähetä-nappulaa, hän saa puhelimeensa tekstiviestin. Viestissä kehotetaan vahvistamaan osallistuminen kilpailuun lähettämällä tekstiviesti ”ok” annettuun puhelinnumeroon.

Vahvistusviestin lähetettyään pelaaja saa tekstiviestin siitä, että palvelu on aktivoitu. Samalla kerrotaan, että pelaaja maksaa 1,5 euroa jokaisesta yritykseltä vastaanottamastaan viestistä. Viestejä tulee kuukaudessa korkeintaan kahdeksan.

– Kuluttajat ovat kertoneet, että heille ja heidän lapsilleen on jäänyt todella epäselväksi, että kilpailun nimellä markkinoitu palvelu onkin johtanut maksullisen kestotilauspalvelun aktivointiin, Ojala sanoo.

– Ehdot ovat periaatteessa olleet nähtävillä, mutta hyvin pienellä ja vaalealla fontilla. Lisäksi palvelun sivu on usein avautunut suoraan toisen yrityksen verkkosivuilta pienessä pop-up-ruudussa. Silloin käyttöehdot eivät ole olleet helposti nähtävillä, jos asiakas ei ole huomannut vierittää tekstiä reilusti alaspäin.

Ojalan mukaan Kuluttajavirasto on ollut yhteydessä palvelua tarjoavaan yritykseen, ja he selvittävät asiaa parhaillaan yhdessä.

– Viime aikoina olemme saaneet paljon valituksia muistakin samantyyppisistä palveluista. Erityisen paljon harmia ovat tuottaneet erilaiset kännykän soittoääni- ja logopalvelut. Niiden suomalaisiakin nettisivuja pyörittävät usein ulkomailla toimivat yrittäjät, jolloin ongelmiin puuttuminen on meille haasteellista, Ojala kertoo.

Kuluttajavirasto neuvoo kuluttajaa tekemään perusteettomasta laskusta valituksen sekä yritykselle että omalle puhelinoperaattorilleen. Yrityksen osoite on Wixawin/HanHon, Dalénum 32, 18170 Lidingö, Sweden, ja puhelinnumero Suomessa 09 611 460.

Lisätietoja löytyy Kuluttajaviraston sivuilta www.kuluttajavirasto.fi.

Tuoreimmat osastosta