Kolumni: Lihayhtiöt unohtivat asiakkaan

Julkaistu:

Mitä väliä sillä on, mitä asiakas haluaa. Ei mitään. Ottakoon, mitä me tarjoamme. Näin tuntuu tuumivan suomalainen lihateollisuus, kun kyse on geenirehun käytöstä lihantuotannossa.
Ihan niin kuin ravintoloissa ja rautakaupoissa ennen vanhaan. Lihayhtiöt ovat päättäneet, että asiakas on pääsääntöisesti väärässä. Tyhmä ja vanhakantainen, kun kammoksuu geenimuuntelua ja vaatii siitä vieläpä tietoa ruokapakkauksiin.

Tämä on ainakin se viesti, joka lihateollisuudelta on tähän mennessä välittynyt. Jyrkkä ei.

Hei haloo! Näinkö puhuvat yhtiöt, jotka ovat mitä suurimmassa määrin kuluttajabisneksessä? Ihan kuin olisi unohtunut, kenelle sitä Sinistä lenkkiä tehdään.

Lihateollisuudella on nyt palikat pahasti hukassa.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Lihajättien pitäisi tajuta, että kyse ei ole nyt siitä, ovatko gmo-tuotteet terveydelle haitallisia vai ei. Eikä kyse ole siitäkään, onko geenirehun käytön merkitseminen tarpeellista vai mahdotonta. Vaan kyse on siitä, että kuluttaja on kuningas eikä häntä pidä halveksua.

Nyt ei ole puhettakaan siitä, että yritettäisiin edes kuunnella kuluttajien huolta ja ottaa se vakavasti. Eiväthän kuluttajat ihan vaan ilkeyttään merkintöjä vaadi.

Pohjanoteerauksen heitti HKScanin toimitusjohtaja Kai Seikku, jonka mielestä nyt virinnyt suomalainen keskustelu geenirehun käytöstä on auttamattoman jälkijättöistä. Seikun mukaan tuo keskustelu käytiin muualla Euroopassa jo muutama vuosi sitten ( Taloussanomat 15.8.). Eli pitäkää suunne kiinni, turha edes puhua.

Se on kuulkaa vaan niin, että ilman kuluttajia ei ole bisnestäkään. Kuluttajien mielipiteiden halveksunta on elintarviketeollisuuden kaltaisessa mielikuvabisneksessä varsin lyhytnäköistä.

Entisenä mainosmiehenä ja markkinoinnin ammattilaisena Seikun jos kenen kuvittelisi ymmärtävän millaisessa bisneksessä HK:kin toimii ja miten tärkeää on aistia kuluttajien mielenliikkeitä. Eivät nämä samat yhtiöt kai muuten teettäisi jatkuvasti kalliita markkinatutkimuksia kuluttajien mielihaluja syynätäkseen.

Nyt erinäiset gallupit kertovat, että puolet kansasta ei hyväksy lainkaan muuntogeenisen rehun käyttöä ja valtaosa vaatii gm-rehun käytöstä merkinnän ruokapakkaukseen.

Lihayhtiöissä olisikin nyt tilaa kriisiviestinnälle. Brändiasiantuntijoiden mukaan avoimuus ja tunnustaminen ovat pahassa paikassa valttia ja voivat jopa kasvattaa kuluttajien luottamusta yritykseen.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Karri, 31, viihtyy töissä Varsovassa – ”Voi elää leveämmin”

    2. 2

      Ruotsin keskuspankki varoittaa taas velasta – yhä useammalla velkaa yli 600 prosenttia tuloihinsa verrattuna

    3. 3

      Kommentti: Säpsähdys kesti tunnin ja 16 minuuttia – markkinat eivät piittaa Saksan hallituskriisistä

    4. 4

      Euro ylitti 10 kruunun rajan ensi kertaa tänä vuonna

    5. 5

      Sipilä: Pienipalkkaisen työn lisääntyminen tosiasia

    6. 6

      Fortumin toimitusjohtaja Uniperin lausunnosta: ”Emme näe mitään syytä nostaa hintaa”

    7. 7

      Osa suomalaisista peruu jo varhennettuja eläkkeitään – ”Täysin uusi ilmiö”

    8. 8

      Ericsson irtisanoo 51 Suomessa yt-neuvottelujen päätteeksi

    9. 9

      Näin 100 hehtaarin metsä tuottaa vuodessa eri maakunnissa: Päijät-Hämeessä 24 950 € – Lapissa vain 2 520 €

    10. 10

      Uniper aikoo hylätä Fortumin ostotarjouksen – korotusta ei luvassa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Osa suomalaisista peruu jo varhennettuja eläkkeitään – ”Täysin uusi ilmiö”

    2. 2

      Kuuden lapsen äiti Seija tilaa kaikki joululahjat verkosta – säästää satoja euroja vuodessa

    3. 3

      Näin paljon sama suosikkilahja maksaa eri verkkokaupoissa – katso vertailu

    4. 4

      Technopolis jättää Jyväskylän – liiketoiminta myydään 104,5 miljoonalla eurolla

    5. 5

      Karri, 31, viihtyy töissä Varsovassa – ”Voi elää leveämmin”

    6. 6

      Oletko yksi 55 000 suomalaisesta, jonka tilinumero puuttuu verottajalta? Pari päivää aikaa ilmoittaa, jotta saa tilille veronpalautuksen

    7. 7

      Suomalaisesta nollan euron setelistä tuli hitti – joidenkin arvo voi nousta huimasti

    8. 8

      Uniper aikoo hylätä Fortumin ostotarjouksen – korotusta ei luvassa

    9. 9

      Ruotsin keskuspankki varoittaa taas velasta – yhä useammalla velkaa yli 600 prosenttia tuloihinsa verrattuna

    10. 10

      PAU: Vuokratyövoiman käyttö työtaistelussa voi tulla Postille kalliiksi – pilottitapauksesta päätös hovioikeudesta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Juho muutti Puolaan töihin palvelemaan suomalaisia – ”Muistan yllättyneeni katsoessani ensimmäistä palkkakuittia”

    2. 2

      Kuljetusyrittäjän tuska: 13 harjoittelijaa eikä yksikään pärjännyt – mukana ufotutkija, ja toinen viihtyi töissä 3 tuntia

    3. 3

      Talo Thaimaassa ja citykämppä Espanjassa: Annika, 63, kertoo, miten Lahti vaihtui halpaan elämiseen auringossa

    4. 4

      Näin tukiloukku napsahtaa työtä tekevälle: palkkaa lisää 1 000 €/kk – tilille vain 209 € enemmän

    5. 5

      Riku Aallon yli 5 000 euron palkankorotus suututti kentän – osa erosi jo Teollisuusliitosta

    6. 6

      Suomen 100 suurinta metsänomistajaa: listan ykkösen metsät peittäisivät Kehä I:n sisälle jäävän Helsingin

    7. 7

      Lääketesteissä kuoli 5 ihmistä – tapaukset saattavat liittyä suomalaisyrityksen lääkkeeseen

    8. 8

      Puolustusvoimien luolan hinta yllätti myyjän – kolme ostajaa kiritti toisiaan läpi illan

    9. 9

      Suomalaisesta nollan euron setelistä tuli hitti – joidenkin arvo voi nousta huimasti

    10. 10

      Riku, 24, kilpailutti kahta pankkia: 9. tarjous asuntolainasta kelpasi – säästöä 7 000 euroa

    11. Näytä lisää