Kolumni: Suomalainen vientituote

Julkaistu: , Päivitetty:

Suomalaisesta markkinointiosaamisesta tulee tiennäyttäjä maailmalla. Sitä kuunnellaan, sitä kysytään ja sen arvo tunnetaan kaikkialla. Näinkö unta?


Ei, en nähnyt. Otan tietoisen riskin, että väitteeni suomalaisen markkinointiosaamisen viennistä leimataan loppukesän harhaksi tai mielenhäiriöksi. Väitän ihan tosissani, että meillä on tuohon hyvät mahdollisuudet.

Markkinoinnin kehitystä on ohjannut voimakkaasti välineiden kehitys. Välineet, mediat, ovat kehittäneet myös sisällön tekemistä ja muuttaneet markkinoinnin kulttuuria.

Kulttuurin muutos on ollut niin voimakas, että pääministeri Matti Vanhasen julkiseksi muuttuneen kokemuksen jälkeen parinmuodostuskin on muuttunut entistä enemmän sähköiseksi suoramarkkinoinniksi.

Kulttuurin muutos ei ole kuitenkaan muuttanut markkinoinnin sisällön tekemistä niin paljon, että suomalaisilla olisi realistisia mahdollisuuksia valloittaa maailmaa mainonnan luovilla toteutuksilla.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Toivon tietenkin olevani väärässä.

Median muutokset ovat kuitenkin vaikeuttaneet markkinoinnin johtamista yrityksissä. Kun brändiviestit elävät omaa elämäänsä erilaisissa yhteisöissä, hyvätkään arvaukset markkinoinnin toimivuudesta eivät enää riitä.

Markkinoinnin moninaisuuden ja hallitsemattomuuden vuoksi sen tehon mittaaminen ja tuottojen seuraaminen lyhyellä ja pitkällä aikavälillä on entistä tärkeämpää. Kun markkinoinnin tehoa mitataan systemaattisesti, pystytään pirstaleinenkin kokonaisuus hallitsemaan paremmin. Ainakin sitä on helpompi ohjata ja johtaa.

Olisitko itse valmis maksamaan siitä, että tuntisit asiakkaasi ja heidän motiivinsa kilpailijoita paremmin? Mitä tekisit sillä tiedolla?

Tiedosta ei kannata maksaa, ellei sitä voi hyödyntää. Tietäisitkö, miten mitata investointisi tuottoa?

Markkinoinnin ammattilaiset maailmalla ovat valmiit maksamaan markkinointinsa kehittämisestä.
Jos suomalaiset eivät olekaan menestyneet luovassa mainonnan suunnittelussa, väitän, että markkinoinnin tehon ja mittareiden luomisessa meillä on siihen mahdollisuudet.

Suomessa on osaamista, kykyä ja halua kehittää markkinoinnin mittareita. Niiden seuraaminen taas on edellytys markkinoinnin systemaattiselle kehittämiselle.

Yhteen hiileen puhaltaminen markkinoinnin tehon mittaamiseksi luo erinomaisen pohjan sekä suomalaisten yritysten että markkinointiosaamisen viennille.

Ja sillä osaamisella on kysyntää.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Yli 100 000 euroa vuodessa tienaavan Matin rahapula kummastuttaa – ”Että kehtaatkin valittaa”

    2. 2

      Lehdet: Nordea kieltää työntekijöiltään bitcoinin

    3. 3

      Pakastemaissista löytyi listeriabakteeria – palauta tyhjä paketti kauppaan

    4. 4

      Lähihoitaja Pirjo, 56, muutti Portugalin lämpöön – myy nyt karjalanpiirakoita Algarvessa

    5. 5

      Superrikkaiden varallisuus paisui edelleen: 42 ihmistä vauraampia kuin puolet maailmasta

    6. 6

      Fimea: Väärennöksiksi epäiltyjen syöpälääke­pakkausten sisältö vastaa alkuperäistä

    7. 7

      Trumpin verouudistus vaikutti: IMF ennustaa maailmantalouden kasvavan tänä vuonna 3,9 prosenttia

    8. 8

      Kaisa Vikkulalle lähtöpassit Sopranosta

    9. 9

      Taloussanomien keskihintatesti osoittautui piinaavan hankalaksi: vain 0,56 prosenttia vastaajista sai kaikki oikein

    10. 10

      15 kysymystä: Testaa, kuinka vieraantunut olet arjesta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yli 100 000 euroa vuodessa tienaavan Matin rahapula kummastuttaa – ”Että kehtaatkin valittaa”

    2. 2

      Lähihoitaja Pirjo, 56, muutti Portugalin lämpöön – myy nyt karjalanpiirakoita Algarvessa

    3. 3

      15 kysymystä: Testaa, kuinka vieraantunut olet arjesta

    4. 4

      Koti vain puolison nimissä, mutta molemmat maksavat lainaa ja 6 muuta tapaa hankkia ongelmia

    5. 5

      Lehdet: Nordea kieltää työntekijöiltään bitcoinin

    6. 6

      Turkissa talvehtivat Irmeli ja Olavi kehottavat varovaisuuteen – ”Asuntoa ei pidä ostaa taksikuskilta”

    7. 7

      Ylen juontaja haki asuntolainaa Nordeasta, virkailija kehotti palaamaan kotimaahan – näin vastaa pankki

    8. 8

      Ekonomisti HS:lle: ”Omista tuistaan huolehtivat tahot sanovat, että ainakaan heidän tuistaan ei saa ottaa”

    9. 9

      Kommentti: Velka säästi Suomen syöksykierteeltä, jonka rinnalla ”hukattu vuosikymmen” on lastenleikkiä

    10. 10

      Superrikkaiden varallisuus paisui edelleen: 42 ihmistä vauraampia kuin puolet maailmasta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ylen juontaja haki asuntolainaa Nordeasta, virkailija kehotti palaamaan kotimaahan – näin vastaa pankki

    2. 2

      Koti vain puolison nimissä, mutta molemmat maksavat lainaa ja 6 muuta tapaa hankkia ongelmia

    3. 3

      15 kysymystä: Testaa, kuinka vieraantunut olet arjesta

    4. 4

      30 vuotta maksajana riitti – ”Puoliso pistää rahansa tuulemaan ja on käsi ojossa pyytämässä minulta lisää”

    5. 5

      Alle 60-vuotiaana eläkkeelle – näissä ammateissa osalla on yhä vanha etu

    6. 6

      7 asiaa, joista syntyy riitaa parisuhteessa – terapeutti kummeksuu sitä, että usein mies maksaa laskut

    7. 7

      Yli 100 000 euroa vuodessa tienaavan Matin rahapula kummastuttaa – ”Että kehtaatkin valittaa”

    8. 8

      Uusia ilmalämpö­pumppuja ei tarvitse sammuttaa pakkasella, mutta yksi asia on hyvä muistaa – ”Pumppu voi luulla, että on kesä”

    9. 9

      Kolmen osakkaan taloyhtiössä yksi ei halunnut korjata tukimuuria – 35 000 euron sijaan maksoi lopulta 200 000 euroa

    10. 10

      Lähihoitaja Pirjo, 56, muutti Portugalin lämpöön – myy nyt karjalanpiirakoita Algarvessa

    11. Näytä lisää