Kolumni: Helppo, helpompi, markkinointi

Julkaistu:

Ihan täyttä pelleilyä koko markkinointi, julistaa nimimerkki ”Ihanaa, kun joku uskaltaa sanoa ääneen” Taloussanomien verkkosivujen keskustelupalstalla.
Pontimena on markkinointitoimisto Bob Helsingin jättäneen Marko Parkkisen haastattelu, jossa tämä sanoo mainontaa turhaksi.

Kirjoittaja leimaa koko markkinoinnin opetuksen vitsiksi, jossa ei aivoja tarvita. Ekonomin tutkinnon voisi hänen mukaansa suorittaa lukiossa ylimääräisinä kursseina ja tarkistaa epäselviksi jääneet asiat myöhemmin Googlesta.

Suomalaisen markkinointikoulutuksen laadussa on epäilemättä paljonkin parantamisen varaa. Kirjoittajan kommentit heijastelevat kuitenkin myös hänen näkemystään markkinoinnin roolista ylipäänsä. Yritysten todellisten avainhenkilöiden tausta on hänen mukaansa tekniikassa tai luonnontieteissä. Markkinoinnista he ovat pysyneet kaukana.

Saman näkemyksen jakaa moni suomalainen. Niin heille kuin kirjoittajallekin markkinointi on vain mainontaa ja se puolestaan luovaa hömppää, jolla ei ole mitään tekemistä liiketoiminnan tulosten kanssa.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Tästäkö johtuu, ettei markkinointiosaaminen mahdu edelleenkään yritysjohtoon? Kuten Taloussanomien loppukeväästä tekemässä selvityksessä kävi ilmi, suurista suomalaisyrityksistä vain puolet on nostanut hallitukseen tai johtoryhmään markkinoinnin, myynnin tai viestinnän ammattilaisen. Sekä hallituksessa että johtoryhmässä markkinointiväkeä on noin neljäsosalla suuryrityksistä.

Ei ihme, että markkinointi tuntuu yritysjohdon mielestä vaikealta. Toisaalla tässä lehdessä esitellään markkinointitoimisto Tequilan IROResearchillä teettämä tutkimus johtoryhmätyön painopisteistä.

Tutkimuksen vastaajista markkinoinnin roolia piti vähintäänkin tärkeänä lähes 80 prosenttia. Yrityksensä markkinointiosaamisen sen sijaan arvioi hyväksi vain runsas puolet vastaajista. Yli 40 prosenttia piti osaamista parhaimmillaankin vain tyydyttävänä.

Jokin tässä yhtälössä mättää.

Mainosalan konkari Unto Paltemaa muistutti viikko sitten Taloussanomien Puheenvuoro-palstalla, ettei liiketoimintaa ja markkinointia voi enää erottaa toisistaan.

Nykymaailmassa menestyvien yritysten liiketoiminta perustuu nimenomaan markkinointiin, kuluttajatarpeiden ja kilpailutilanteen tuntemiseen. Siksi yritysten – myös niiden johdon – markkinointiosaamisesta pitäisi kantaa huolta.

Ne yritykset, joita menestyminen ei kiinnosta, voivat jatkaa pelleilyä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Joukko lääkäreitä ei uskalla paljastaa sivutyötään – poikii jopa vihapostia

    2. 2

      Asunto odottaa ostajaa jopa kaksi vuotta – katso, miten pitkään asuntoa myydään eri paikkakunnilla

    3. 3

      Olli Turusella, 33, on yli 30 sijoitusasuntoa ja velkaa yli miljoona euroa

    4. 4

      Analyytikko: Elisan osakesyöksyn syy on liittymien kova vaihtuvuus

    5. 5

      VR uudisti varausjärjestelmäänsä: Junalippuja ei voi nyt varata talvilomiksi

    6. 6

      Suomi tarvitsee kaksi miljoonaa maahanmuuttajaa

    7. 7

      Mies maksoi 75,50 euron laskua käteisellä pankissa ja yllättyi – pankin mukaan tasarahalla ei kannata maksaa

    8. 8

      Kommentti: Vuosiluku päättyy 7:ään ja on syksy – 40 vuoden ajan se on tiennyt rytinää markkinoilla

    9. 9

      Kommentti: Hullujen päivien maksulliset muovikassit ja Fortumin Uniper-tarjous – yritykset ovat pulassa, kun teot ja mielikuvat eivät kohtaa

    10. 10

      Pörssi romahti merkillisesti liki päivälleen 30 vuotta sitten – voiko historia toistaa itseään?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Asunto odottaa ostajaa jopa kaksi vuotta – katso, miten pitkään asuntoa myydään eri paikkakunnilla

    2. 2

      Olli Turusella, 33, on yli 30 sijoitusasuntoa ja velkaa yli miljoona euroa

    3. 3

      Joukko lääkäreitä ei uskalla paljastaa sivutyötään – poikii jopa vihapostia

    4. 4

      Kommentti: Vuosiluku päättyy 7:ään ja on syksy – 40 vuoden ajan se on tiennyt rytinää markkinoilla

    5. 5

      Analyytikko: Elisan osakesyöksyn syy on liittymien kova vaihtuvuus

    6. 6

      Kommentti: Hullujen päivien maksulliset muovikassit ja Fortumin Uniper-tarjous – yritykset ovat pulassa, kun teot ja mielikuvat eivät kohtaa

    7. 7

      VR uudisti varausjärjestelmäänsä: Junalippuja ei voi nyt varata talvilomiksi

    8. 8

      Elisan osake on lähtenyt reippaaseen laskuun

    9. 9

      Kommentti: Kiinan toivotaan luopuvan kasvutavoitteistaan, mutta niin tuskin käy

    10. 10

      Taksiautoilija säästi alle puolessa vuodessa yli 1 000 euroa kaasuautolla – katso, milloin kaasuauto kannattaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Mies maksoi 75,50 euron laskua käteisellä pankissa ja yllättyi – pankin mukaan tasarahalla ei kannata maksaa

    2. 2

      Ex-johtaja tienasi 180 000 euroa vuodessa: kutsuttiin palkattomaan työkokeiluun – "Ehdotetaan jotain kärrypojan hommia"

    3. 3

      Olli Turusella, 33, on yli 30 sijoitusasuntoa ja velkaa yli miljoona euroa

    4. 4

      Ala käy kuumana ja tekijöille tarvetta: keskiansiot yli 4100 e/kk – pääsy­vaatimuksena yksi koe

    5. 5

      Yli 300 kunnan selvitys: Näin omakotitalojen hinnat ovat kehittyneet alueellasi

    6. 6

      Tiina ja Vesa myivät 12 vuotta vanhan talonsa hetkessä – ”Emme tehneet muuta kuin perussiivoukset”

    7. 7

      Jyri hämmentyi työllisyyspalveluiden sekavasta kirjeestä – ”ystävällisin terveisin hei”

    8. 8

      Asunto odottaa ostajaa jopa kaksi vuotta – katso, miten pitkään asuntoa myydään eri paikkakunnilla

    9. 9

      180 000 € vuodessa tienannut työtön ex-johtaja suivaantui te-toimiston ehdotuksesta – lukijat muistuttavat tasa-arvosta

    10. 10

      200 vai 600 euroa? Kokosimme 6 vinkkiä palkankorotusta pyytävälle

    11. Näytä lisää