Mainosala penää tuloksia

Julkaistu: , Päivitetty:

Mainostajien liitto ja Markkinointiviestinnän toimistojen liitto (MTL) kaipaavat mainontaan nykyistä enemmän tuloksellisuutta, jotta se ei olisi turhaa.
Asian nosti esille ex-mainosmies Marko Parkkinen Taloussanomien haastattelussa perjantaina.

Markkinointitoimisto Bob Helsingin perustajajäsen väitti, että yritykset syytävät mainontaan liikaa rahaa tuloksista välittämättä.

MTL:n toimitusjohtaja Markus Leikola näkee viestissä järkeä. Hän perää markkinointiin samoja mittauskriteereitä kuin yrityksen muihinkin investointeihin.

– Markkinointipanoksille pitäisi asettaa tulostavoitteet, jotta niitä voitaisiin oikeasti kutsua investoinneiksi eikä kuluiksi. Investointeja, jotka eivät ole tuottavia, ei pitäisi tehdä. Siinä mielessä viesti on oikea.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Mainosguru Parkkinen letkautti haastattelussa, että suurin osa mainonnasta on turhaa. Hänen mukaansa mainonnalla ja yrityksen kasvulla on vähän tekemistä keskenään.

Leikola ei niele väitettä pureskelematta.

– Kuuluisa heitto on, että puolet mainosbudjetista on turhaa, mutta ei tiedetä kumpi puoli. Pitäisi päästä siihen, että tiedetään, mikä on turhaa, hän sanoo.

Mainostajien liiton toimitusjohtaja Ritva Hanski-Pitkäkoski toivoo mainontaan lisää tutkimusta sekä etu- että jälkikäteen. Hän korostaa, että markkinointi on vain liiketoiminnan tuki.

– Kun markkinointia käytetään järkevästi ja seurataan tuloksia, on se mieletön väline. Jos tuloksia ei saada aikaan, voidaan miettiä, onko mainonta turhaa. En yhdy näkemykseen, että suurin osa olisi.

Tulostavoitteellisuus on Hanski-Pitkäkosken mielestä lisääntynyt viime vuosina.

– Mainostajat mittaavat enemmän. Kilpailu on sen verran kovaa, että on pakkokin.

Leikolan mukaan mainostoimistot palkkaavat yhä enemmän liiketalouden osaajia. Tulosinto näkyy myös siinä, että tuloksellisia kampanjoita palkitseva Effie-mainoskilpailu on laajentunut.

– Parkkisen peräänkuuluttamaa tavoitetta on ilmassa. Töitä sen eteen tehdään monella tasolla. Asia ei tule uutena eikä yllätyksenä, Leikola kertoo.

Hän arvioi asiakkuuden roolin markkinoinnissa kasvavan samalla, kun klassisen mainonnan osuus pienenee.

– Palvelut ovat entistä isompi osa myös teollisuusyritysten toimintaa. Kun yritykset muuttuvat palveluyrityksiksi, nousee asiakkuusprosessi keskeisemmäksi. Markkinointi täytyy nivoa osaksi sitä.

Mainostoimistojen edusmies ennustaa lisää töitä myös yhteiskuntaa tulkitseville sosiologeille ja antropologeille.

– Esitutkintaan ja kuluttajien sielunelämään tulee panostaa vieläkin enemmän. Kaiken strategisen suunnittelun pohja on, että tiedetään siitä maailmasta, jonka kanssa käydään dialogia.

Vaikka tulosmittarit ovat parantuneet ja ammattitaito mainosalalla kasvanut, mainonnan tulos on monen tekijän summa.

– Mittaaminen ei ole yksiselitteistä. Myynti on yksi parhaista mittareista, lisäksi on erilaisia huomioarvomittareita. Insinööritasoista, täydellistä mittaria on kuitenkin vaikea löytää, Hanski-Pitkäkoski sanoo.

Mainonnan tehoa tulisi mitata aina suhteessa sen tavoitteisiin, muistuttaa Taloustutkimuksen tutkimusjohtaja Taru Eboreime.

– En menisi sanomaan, että mikään osa on mainonnasta on turhaa, jos se on ammattitaidolla tehty. Ei ole olemassa väitettä tukevia tai sen kumoavia tuloksia.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Mies maksoi 75,50 euron laskua käteisellä pankissa ja yllättyi – pankin mukaan tasarahalla ei kannata maksaa

    2. 2

      180 000 € vuodessa tienannut työtön ex-johtaja suivaantui te-toimiston ehdotuksesta – lukijat muistuttavat tasa-arvosta

    3. 3

      Taksiautoilija säästi alle puolessa vuodessa yli 1 000 euroa kaasuautolla – katso, milloin kaasuauto kannattaa

    4. 4

      200 vai 600 euroa? Kokosimme 6 vinkkiä palkankorotusta pyytävälle

    5. 5

      Snap ja NBC Universal perustivat yhteisyrityksen luomaan videosisältöjä

    6. 6

      Fortumin toimitusjohtaja Ylelle: Uniperin hyökkäys kauppaa vastaan hieman hämmentävä

    7. 7

      Tekoäly Alicia on istunut vuoden Tiedon johtoryhmässä – ”Lyö faktat pöytään ja sanoo, että sinä olet väärässä”

    8. 8

      Tv-draama johti ostoryntäykseen pörssissä – kirja paljastaa Kiinan talouden erikoisuudet

    9. 9

      Tässä työpaikassa pitää ehdottaa palkankorotusta ensin kaverille

    10. 10

      Ex-johtaja tienasi 180 000 euroa vuodessa: kutsuttiin palkattomaan työkokeiluun – "Ehdotetaan jotain kärrypojan hommia"

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Mies maksoi 75,50 euron laskua käteisellä pankissa ja yllättyi – pankin mukaan tasarahalla ei kannata maksaa

    2. 2

      Tekoäly Alicia on istunut vuoden Tiedon johtoryhmässä – ”Lyö faktat pöytään ja sanoo, että sinä olet väärässä”

    3. 3

      180 000 € vuodessa tienannut työtön ex-johtaja suivaantui te-toimiston ehdotuksesta – lukijat muistuttavat tasa-arvosta

    4. 4

      200 vai 600 euroa? Kokosimme 6 vinkkiä palkankorotusta pyytävälle

    5. 5

      Taksiautoilija säästi alle puolessa vuodessa yli 1 000 euroa kaasuautolla – katso, milloin kaasuauto kannattaa

    6. 6

      Fortumin toimitusjohtaja Ylelle: Uniperin hyökkäys kauppaa vastaan hieman hämmentävä

    7. 7

      90-luvun lama iski myös seuraavaan sukupolveen – vaikutti uravalintoihin

    8. 8

      Ophelia-myrsky rantautui Irlantiin – lentoyhtiöt peruvat lentojaan

    9. 9

      Tv-draama johti ostoryntäykseen pörssissä – kirja paljastaa Kiinan talouden erikoisuudet

    10. 10

      Kuparin hinta kohosi yli 7 000 dollarin ensi kertaa vuoden 2014 jälkeen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ex-johtaja tienasi 180 000 euroa vuodessa: kutsuttiin palkattomaan työkokeiluun – "Ehdotetaan jotain kärrypojan hommia"

    2. 2

      Mies maksoi 75,50 euron laskua käteisellä pankissa ja yllättyi – pankin mukaan tasarahalla ei kannata maksaa

    3. 3

      Ala käy kuumana ja tekijöille tarvetta: keskiansiot yli 4100 e/kk – pääsy­vaatimuksena yksi koe

    4. 4

      Jyri hämmentyi työllisyyspalveluiden sekavasta kirjeestä – ”ystävällisin terveisin hei”

    5. 5

      Margit osti talon 30 000 eurolla ja remontoi sitä nyt ilman lainaa – ”Säästän suunnittelemalla ostokseni”

    6. 6

      Heli Juupajoelta teki arkisesta ongelmasta miljoonabisneksen – ”Mieletöntä, miten pitkälle olen päässyt”

    7. 7

      Yli 300 kunnan selvitys: Näin omakotitalojen hinnat ovat kehittyneet alueellasi

    8. 8

      Tiina ja Vesa myivät 12 vuotta vanhan talonsa hetkessä – ”Emme tehneet muuta kuin perussiivoukset”

    9. 9

      Taloyhtiölainoista isoja ongelmia – ”Monessa yhtiössä on osakkaana käytännössä maksukyvyttömiä henkilöitä”

    10. 10

      Sadat kodit vasaran alla ympäri Suomea – Oulussa pariskunta ei lyhennysvapaan jälkeen kyennyt lyhentämään lainaansa

    11. Näytä lisää