Aggressiivinen strategia laski TeliaSoneran katteita - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Aggressiivinen strategia laski TeliaSoneran katteita

Julkaistu: 27.7.2007 14:53, Päivitetty 27.7.2007 15:01

Teleoperaattori TeliaSoneran käyttökate jäi toisella vuosineljänneksellä selvästi markkinoiden odotuksista.

TeliaSoneran vt. toimitusjohtajan Kim Ignatiuksen mukaan selitys löytyy TeliaSoneran voimakkaasta pyrkimyksestä viedä liiketoimintaansa eteenpäin.

– Viemme aggressiivisesti eteenpäin strategiaamme. Investoimme uusiin palveluihin ja tulemme markkinoille vahvasti. Yhden kvartaalin osalta tällaiset investoinnit näkyvät katteissa, Ignatius arvioi.

Hänen mukaansa myös kilpailu on kiristymässä joillakin markkinoilla. Esimerkiksi Norjassa TeliaSonera on menettänyt asiakkaita.

Myös Suomen liittymämäärät ovat olleet selvässä laskussa. TeliaSoneralla oli kesäkuun lopussa Suomessa 116 000 liittymää vähemmän kuin vuosi sitten vastaavana ajankohtana.

Ignatius on silti tyytyväinen liiketoimintaan Suomessa.

– Matkaviestintäpuoli on rauhoittunut, uusia tuotteita ja tapoja tarjota palveluita on tullut markkinoille. Olemme myös tehostaneet omaa toimintaamme, kannattavuus on parantunut merkittävästi ja kasvukin alkaa näkyä.

Osasta myönteistä kehitystä on vastannut Minun Sonera -liittymä, jota asiakas voi muokata omien tarpeidensa mukaan.

– Se on erittäin hyvä tuote. Osa Soneran asiakkaita on siirtynyt uuteen liittymämuotoon mutta kiinnostusta on tullut myös uusilta asiakkailta Soneran ulkopuolelta.

Parhaiten tämän hetken TeliaSonerassa menestyvät kuitenkin kansainväliset toiminnot.

– Ei ainoastaan Turkissa ja Venäjällä vaan myös meidän kontrolloimamme yksiköt Keski-Aasiassa menevät todella hyvin. Nyt saimme vielä kolme maata lisää alueelle, jossa on valtavasti potentiaalia.

Tällä Ignatius viittaa MCT-yrityskauppaan, jolla TeliaSonera vahvisti asemiaan Uzbekistanissa, Tadžikistanissa ja Afganistanissa. Alueella asuu noin 67 miljoonaa ihmistä, joista matkapuhelmia käyttää viidennes.

Tuoreimmat osastosta