Euroopan ilmatilat suurremonttiin

Julkaistu: , Päivitetty:

Euroopan ilmatilat kokevat ensi vuosikymmenen aikana suurremontin, jonka tarkoituksena on saattaa matkustajat entistä nopeammin, edullisemmin ja ympäristöystävällisemmin kohteesta toiseen.
EU:n suurhanke SES (Single European Sky) tähtää nimensä mukaisesti yli 40 Euroopan maan ilmatilojen yhdistämiseen yhdeksi joustavaksi kokonaisuudeksi.

Nyt lentoyhtiöt kohtaavat päivittäin suuria ongelmia Euroopan reiteillä, kun erityisesti joidenkin Keski-Euroopan maiden ilmatiloja joudutaan suuren kuormituksen tai sotilaslentoliikenteen vuoksi kiertämään.

Kierteleminen on paitsi ympäristöä kuormittavaa ja kallista myös aikaa vievää.

Finnairille nykyistä tehokkaampi ilmatilojen käyttö merkitsisi kymmenen prosentin säästöjä polttoainekuluissa vuosittain.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Vuosittain ylimääräiset lenkit syövät meillä arviolta 60 miljoonaa kiloa ylimääräistä lentopolttoainetta, mistä aiheutuu 200 miljoonaa kiloa turhia hiilidioksidipäästöjä. Ylimääräisiä lentotunteja kertyy vuodessa noin 20 000, Finnairin lentoteknisen toimiston päällikkö Heikki Helander laskee.

Turha kaartelu taivaalla näkyy suoraan myös kuluttajan lompakossa ja matkustusajoissa.

Helander arvioi, että jos Euroopan lentoreitit saataisiin sormia napsauttamalla sujuvammiksi, koituisi se suoraan jokaisen matkustajan hyödyksi.

Helanderin mukaan kymmenen prosentin polttoainesäästö tarkoittaisi noin kolmen prosentin hinnanalennusta lentolipuissa. Esimerkiksi Pariisiin tai Lontooseen pääsisi lisäksi noin 20 minuuttia nopeammin.

Euroopan ilmatiloja säädellään nyt valtiorajojen, ei liikennevirtojen mukaan. Jokainen maa hallinnoi omaa ilmatilaansa. Tämä aiheuttaa kankeutta lentoreittien suunnitteluun ja vaikeuttaa mahdollisimman suorien lentoreittien käyttämistä.

– Euroopassa viedään koko ajan eteenpäin joustavan ilmatilan konseptia, mutta yli 40 valtion taipuminen tällaiseen prosessiin on hyvin hidasta. Puhutaan useista vuosista, apulaisosastopäällikkö Matts-Anders Nyberg Ilmailulaitos Finaviasta kertoo.

Useat maat ovat kuitenkin jo nyt solmineet suppea-alaisempia sopimuksia ilmatilojensa joustavuuden parantamiseksi.

Ruotsi ja Tanska ovat vastikään päättäneet lähivuosina keskittää maiden ilmatilojen hallinnoimisen yhteen lennonjohtokeskukseen, jolloin valtioiden rajan ylitys ei enää näy lentokoneen ohjaamossa.

Myös Suomella on käynnissä yhteishanke Pohjoismaiden, Viron ja Irlannin kanssa seitsemän maan ilmatilalohkojen järjestelemisestä tehokkaampaa, turvallisempaa ja taloudellisempaa lentoliikennettä edistäväksi.

EU:n SES-hankkeen konkreettiset toimet on määrä aloittaa vuonna 2014 ja saattaa päätökseen vuoteen 2020 mennessä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Yli 100 000 euroa vuodessa tienaavan Matin rahapula kummastuttaa – ”Että kehtaatkin valittaa”

    2. 2

      Superrikkaiden varallisuus paisui edelleen: 42 ihmistä vauraampia kuin puolet maailmasta

    3. 3

      Lähihoitaja Pirjo, 56, muutti Portugalin lämpöön – myy nyt karjalanpiirakoita Algarvessa

    4. 4

      15 kysymystä: Testaa, kuinka vieraantunut olet arjesta

    5. 5

      Taloussanomien keskihintatesti osoittautui piinaavan hankalaksi: vain 0,56 prosenttia vastaajista sai kaikki oikein

    6. 6

      Vakuutusyhtiö AIG ostaa Validusin 5,6 miljardin dollarin käteiskaupalla

    7. 7

      Teknologiateollisuuden työmarkkinajohtaja Inkeroinen jättää tehtävänsä

    8. 8

      Turkissa talvehtivat Irmeli ja Olavi kehottavat varovaisuuteen – ”Asuntoa ei pidä ostaa taksikuskilta”

    9. 9

      Metson väliaikaiseksi toimitusjohtajaksi Eeva Sipilä

    10. 10

      Ylen juontaja haki asuntolainaa Nordeasta, virkailija kehotti palaamaan kotimaahan – näin vastaa pankki

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Lähihoitaja Pirjo, 56, muutti Portugalin lämpöön – myy nyt karjalanpiirakoita Algarvessa

    2. 2

      Yli 100 000 euroa vuodessa tienaavan Matin rahapula kummastuttaa – ”Että kehtaatkin valittaa”

    3. 3

      15 kysymystä: Testaa, kuinka vieraantunut olet arjesta

    4. 4

      Koti vain puolison nimissä, mutta molemmat maksavat lainaa ja 6 muuta tapaa hankkia ongelmia

    5. 5

      Turkissa talvehtivat Irmeli ja Olavi kehottavat varovaisuuteen – ”Asuntoa ei pidä ostaa taksikuskilta”

    6. 6

      Ylen juontaja haki asuntolainaa Nordeasta, virkailija kehotti palaamaan kotimaahan – näin vastaa pankki

    7. 7

      Ekonomisti HS:lle: ”Omista tuistaan huolehtivat tahot sanovat, että ainakaan heidän tuistaan ei saa ottaa”

    8. 8

      Kommentti: Velka säästi Suomen syöksykierteeltä, jonka rinnalla ”hukattu vuosikymmen” on lastenleikkiä

    9. 9

      Metson väliaikaiseksi toimitusjohtajaksi Eeva Sipilä

    10. 10

      Yle: Helsingin telakka saamassa uuden omistajan Kroatiasta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ylen juontaja haki asuntolainaa Nordeasta, virkailija kehotti palaamaan kotimaahan – näin vastaa pankki

    2. 2

      Koti vain puolison nimissä, mutta molemmat maksavat lainaa ja 6 muuta tapaa hankkia ongelmia

    3. 3

      15 kysymystä: Testaa, kuinka vieraantunut olet arjesta

    4. 4

      30 vuotta maksajana riitti – ”Puoliso pistää rahansa tuulemaan ja on käsi ojossa pyytämässä minulta lisää”

    5. 5

      Alle 60-vuotiaana eläkkeelle – näissä ammateissa osalla on yhä vanha etu

    6. 6

      7 asiaa, joista syntyy riitaa parisuhteessa – terapeutti kummeksuu sitä, että usein mies maksaa laskut

    7. 7

      Uusia ilmalämpö­pumppuja ei tarvitse sammuttaa pakkasella, mutta yksi asia on hyvä muistaa – ”Pumppu voi luulla, että on kesä”

    8. 8

      Kolmen osakkaan taloyhtiössä yksi ei halunnut korjata tukimuuria – 35 000 euron sijaan maksoi lopulta 200 000 euroa

    9. 9

      Lähihoitaja Pirjo, 56, muutti Portugalin lämpöön – myy nyt karjalanpiirakoita Algarvessa

    10. 10

      93 neliön vuokra-asunnossa asunut pariskunta väitti yhtäkkiä asunnon olevan 38,5 neliötä pienempi

    11. Näytä lisää