11 ruokajättiä rajoittaa lapsiin kohdistuvaa mainontaa

Julkaistu: , Päivitetty:

Yksitoista suurta elintarvikevalmistajaa rajoittaa lapsiin kohdistuvaa televisiomainontaansa. Ruokajätit yrittävät väistää liikkeellään yritysten mainontaan kohdistuvaa julkista arvostelua.
Elintarvikejätit McDonald's, Campbell Soup, PepsiCo, Cadbury Adams, Coca-Cola, Hershey, Kellogg, Kraft, Mars, Unilever ja General Mills ovat ilmoittaneet rajoittavansa tuotteidensa mainontaa, joka kohdistuu alle 12-vuotiaisiin lapsiin, raportoi New York Times.

Yritykset ovat päättäneet, että elintarvikkeiden, jotka eivät täytä tiettyjä terveydellisiä vaatimuksia, mainontaa rajoitetaan tv-ohjelmissa. Osa yrityksistä on jo ryhtynyt toimenpiteisiin; osa suunnittelee mainosten vetämistä ensi vuoden aikana. Muutama yritys on myös suunnitellut ulottavansa rajoitukset radio-, printti- ja internet-mainontaan.

Liikkeellään ruokajätit yrittänevät hiljentää julkista arvostelua, joka on kohdistunut epäterveellisten elintarvikkeiden markkinointiin.

Terveellisen ruoan määritelmät vaihtelevat yrityksestä toiseen. Ne kaikki perustuvat kuitenkin USA:n maatalous- ja terveysviranomaisten vuonna 2005 antamiin suosituksiin.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Esimerkiksi General Mills lopettaa Trix-murojen mainostamisen lapsille. Samaan aikaan se kuitenkin jatkaa Cocoa Puffs -murojen mainostamista. Kulhollinen Cocoa Puffseja kun sisältää gramman vähemmän sokeria kuin Trix-annos. Yhtiöt jatkavat myös mainostamista koko perheen tv-ohjelmien, kuten American Idolin, tauoilla. Osa yrityksistä suunnittelee tuotteidensa muokkaamista siten, että ne täyttävät nyt määritellyt rajat.

Mainostajat kuluttivat viime vuonna teollisuuden arvioiden mukaan 900 miljoonaa dollaria mainontaan, joka on räätälöity alle 12-vuotiaita lapsia varten. Better Business Bureaun mukaan ruokajätit edustavat kahta kolmasosaa tuosta summasta.

Suomessa alle 12-vuotiaisiin kohdistuvaa mainontaa on rajoitettu jo aiemmin. Coca-Cola Finlandin viestintäpäällikkö Théa Natri kertoo, että virvoitusjuoma-ala sitoutui jo vuonna 2005 rajoittamaan mainontaa lapsille suunnatuissa tv-ohjelmissa ja muissa medioissa.

Samaa vakuuttaaa myös Suomen McDonald'sin viestintäpäällikkö Heli Ryhänen. Hänen mukaansa USA:n sopimuksella ei ole vaikutusta Suomessa, koska McDonald's ei kohdista mainontaansa Suomessa alle 12-vuotiaille lapsille.

Suomen Unileverin asiakasmarkkinointijohtaja  Jyrki Karlsson puolestaan kertoo, ettei yhtiöllä ole tällä hetkellä tuotteita, jotka olisi suunnattu alle 12-vuotiaille lapsille. Suomen Univelever on kuitenkin sitoutunut emoyhtiön periaatteisiin. Mikäli terveellisen elintarvikkeen määritelmät ylittäviä tuotteita lanseerattaisiin, niitä ei mainostettaisi alle 12-vuotiaille.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Talo Thaimaassa ja citykämppä Espanjassa: Annika, 63, kertoo, miten Lahti vaihtui halpaan elämiseen auringossa

    2. 2

      Rovaniemellä asuva Marko, 44, osti kaupunkikämpän Tallinnasta – ”Tarkoitus myös käyttää paljon itse”

    3. 3

      Tullimaksu voi yllättää tylysti: nettisivulla edullisempi saattaa tulla reilusti kalliimmaksi – 3 esimerkkiä

    4. 4

      Suomen 100 suurinta metsänomistajaa: listan ykkösen metsät peittäisivät Kehä I:n sisälle jäävän Helsingin

    5. 5

      Juho muutti Puolaan töihin palvelemaan suomalaisia – ”Muistan yllättyneeni katsoessani ensimmäistä palkkakuittia”

    6. 6

      Kommentti: Talouskasvun varjopuoli: euroalueen ylijäämä on jo epänormaalin suuri

    7. 7

      Euron arvo lähestyy kymmentä kruunua – edellisestä kerrasta kahdeksan vuotta

    8. 8

      Riku, 24, kilpailutti kahta pankkia: 9. tarjous asuntolainasta kelpasi – säästöä 7 000 euroa

    9. 9

      Näin kävi asuntojen hinnoille Tallinnassa 10 vuodessa – ”Moni suomalainen teki hyvät kaupat”

    10. 10

      Näin 100 hehtaarin metsä tuottaa vuodessa eri maakunnissa: Päijät-Hämeessä 24 950 € – Lapissa vain 2 520 €

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Talo Thaimaassa ja citykämppä Espanjassa: Annika, 63, kertoo, miten Lahti vaihtui halpaan elämiseen auringossa

    2. 2

      Tullimaksu voi yllättää tylysti: nettisivulla edullisempi saattaa tulla reilusti kalliimmaksi – 3 esimerkkiä

    3. 3

      Suomen 100 suurinta metsänomistajaa: listan ykkösen metsät peittäisivät Kehä I:n sisälle jäävän Helsingin

    4. 4

      Rovaniemellä asuva Marko, 44, osti kaupunkikämpän Tallinnasta – ”Tarkoitus myös käyttää paljon itse”

    5. 5

      Näin 100 hehtaarin metsä tuottaa vuodessa eri maakunnissa: Päijät-Hämeessä 24 950 € – Lapissa vain 2 520 €

    6. 6

      Kommentti: Talouskasvun varjopuoli: euroalueen ylijäämä on jo epänormaalin suuri

    7. 7

      Juho muutti Puolaan töihin palvelemaan suomalaisia – ”Muistan yllättyneeni katsoessani ensimmäistä palkkakuittia”

    8. 8

      Euron arvo lähestyy kymmentä kruunua – edellisestä kerrasta kahdeksan vuotta

    9. 9

      Riku, 24, kilpailutti kahta pankkia: 9. tarjous asuntolainasta kelpasi – säästöä 7 000 euroa

    10. 10

      Kuulutko tähän ikäryhmään? ”On ollut paljon huonoa onnea”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Juho muutti Puolaan töihin palvelemaan suomalaisia – ”Muistan yllättyneeni katsoessani ensimmäistä palkkakuittia”

    2. 2

      Rainer, 62, aikoo muuttaa halvempaan maahan – ”45 vuotta töitä Suomessa kerrytti vain 1 000 euron eläkkeen”

    3. 3

      Kuljetusyrittäjän tuska: 13 harjoittelijaa eikä yksikään pärjännyt – mukana ufotutkija, ja toinen viihtyi töissä 3 tuntia

    4. 4

      Talo Thaimaassa ja citykämppä Espanjassa: Annika, 63, kertoo, miten Lahti vaihtui halpaan elämiseen auringossa

    5. 5

      Näin tukiloukku napsahtaa työtä tekevälle: palkkaa lisää 1 000 €/kk – tilille vain 209 € enemmän

    6. 6

      Riku Aallon yli 5 000 euron palkankorotus suututti kentän – osa erosi jo Teollisuusliitosta

    7. 7

      Lääketesteissä kuoli 5 ihmistä – tapaukset saattavat liittyä suomalaisyrityksen lääkkeeseen

    8. 8

      Suomen 100 suurinta metsänomistajaa: listan ykkösen metsät peittäisivät Kehä I:n sisälle jäävän Helsingin

    9. 9

      Puolustusvoimien luolan hinta yllätti myyjän – kolme ostajaa kiritti toisiaan läpi illan

    10. 10

      Näin kävi asuntojen hinnoille Tallinnassa 10 vuodessa – ”Moni suomalainen teki hyvät kaupat”

    11. Näytä lisää