Länsimetrosta ei tule kähinöitä

Julkaistu: , Päivitetty:

Länsimetron tuore toimitusjohtaja Matti Kokkinen sanoo, että metrohankkeen toiminta on mahdollisimman avointa.


Helsingin metro avattiin vuonna 1982. Helsingin ja Espoon välisen metron rakennuttavan Länsimetro Oy:n tuore toimitusjohtaja Matti Kokkinen opiskeli tuohon aikaan lukiossa.

– Kluuvin ruhje oli jännittävä sana siltä ajoilta, Kokkinen viittaa Helsingin keskustassa sijaitsevaan pehmeään maaperäalueeseen, joka tuotti metron rakentajille hankaluuksia.

– Silloin aikuiset puhuivat paljon myös metrokähinöistä, hän sanoo metron rakentamisen lahjussotkuista.

Helsingin ja Espoon välinen metro avataan aikaisintaan vuonna 2012. Metrosotkut taisivat tehdä nuoreen opiskelijaan vaikutuksen, koska nyt Kokkinen painottaa, että noin viiden vuoden kuluttua uutisten otsikot eivät huuda länsimetron skandaaleista.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Lahjusvaatimusten sijaan Kokkinen vaatii yrityksiltä avoimuutta.

– Meillä on länsimetrohankkeessa selkeä käsitys, että toiminta on mahdollisimman selkeää ja avointa. Metrokähinöitä vältetään kuin myrkkyä.

Kesäkuun puolessa välissä Länsimetro-yhtiön toimitusjohtajaksi nimitetty Matti Kokkinen tarjoaa miljoonaurakoita rakennusyhtiöille. Länsimetro-yhtiö rakennuttaa ja omistaa metrolinjan Helsingin Ruoholahden ja Espoon Matinkylän välille. Yhtiön omistavat Helsingin ja Espoon kaupungit.

Metron hintalappu kohoaa 500 miljoonaan euroon, josta valtio on luvannut maksaa 30 prosenttia. Kustannuksista noin 70 prosenttia maksaa Espoo ja noin 30 prosenttia Helsinki.

Ensimmäinen pala urakkakakusta on jo jaettu. Infrastruktuurisuunnittelun voitti helmikuun alussa konsulttiyhteenliittymä, johon kuuluvat insinööritoimistot Finnmap Infra, Kalliosuunnittelu Rockplan ja WSP Finland.

Konsulttitoimistot laativat parhaillaan metrolinjauksista yleissuunnitelmaa tarkempaa hankesuunnitelmaa, joka määrää muun muassa metrotunneleiden ja raiteiden paikat sekä poistumistiet ja ilmanvaihtoreitit. Viime viikolla Espoon kaupunginhallitus sementoi metroasemien sijaintipaikat.

Länsimetroprojekti on Kokkiselle tuttu. Ennen nimitystään Länsimetro-yhtiön ohjaimiin hän johti Espoon kaupungin metrohanketta ja osallistui metron ympäristövaikutusten arviointiin.

– Espoon metrohankkeen vetäjänä katsoin ennen kaikkea Espoon asioita, Länsimetro Oy:n toimitusjohtajana olen yhtiön mies eli kannan huolta niin Helsingin kuin Espoonkin metroasioista riippumatta kaupunkien hallinnollisista rajoista.

Toistaiseksi Kokkinen on ainoa Länsimetro-yhtiön työntekijä, mutta metro ei ole "yhden miehen bisnes". Metrohankkeen parissa työskentelee lähes 50 virkamiestä ja suunnittelutoimistoissa noin 150 konsulttia.

Kokkinen arvioi, että jatkossa Länsimetro-yhtiö muuttuu pieneksi tilaajaorganisaatioksi, kuten Helsingin Vuosaaren sataman rakentamisessa. Toinen vaihtoehto Espoon metron rakentamiseen on elinkaarimalli, jota käytettiin muun muassa E18-tien rakentamisessa Muurlan ja Lohjanharjun välille.

Syksyn aikana selviää, kuinka moni yritys metroa ryhtyy rakentamaan. Työt jaetaan joko pieniin tai isoihin urakoihin. Kesän jälkeen ratkeaa myös, sopiiko elinkaarimalli länsimetron rakentamiseen.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Kunnanjohtajat vaihtuvat villiä vauhtia Vimpelissä – nyt puikkoihin astuu sotilas Sami, 28

    2. 2

      Suomalaisyritys opettaa kiinalaislapsia epäonnistumaan – ”Kun minä olin lapsi, meidän piti oppia”

    3. 3

      Kalasataman kerrostalon tuleva asukas vesivahingosta HS:lle: ”Alkaa pelottaa, miten firma selviää kaikesta”

    4. 4

      Lentoemäntä nimitti Kaliningradia Königsbergiksi – Aeroflot löysi syyllisen heti

    5. 5

      Oriola vajosi raskaasti tappiolle – aloittaa 20 miljoonan euron säästöohjelman

    6. 6

      21-vuotiaana Julius keksi omaperäisen konstin saada kesätöitä ja se toimi – näin hänellä sujuvat bisnekset nyt

    7. 7

      Voisiko kesämökin armahtaa sähkönsiirron maksuista talveksi? Energiateollisuus: Sähköverkko on kuin joki

    8. 8

      ”Ei ulosottomies helposti ryhdy 1 000–2 000 euron lainasta asuntoa realisoimaan”

    9. 9

      Epäselvyys talouden suunnasta tuo epävarmuutta markkinoille

    10. 10

      Sähkön kulutus 1,58 euroa ja siirto 93,77 euroa – ”Voisiko mummonmökin laittaa ’pitoon’, kuten autot?”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Voisiko kesämökin armahtaa sähkönsiirron maksuista talveksi? Energiateollisuus: Sähköverkko on kuin joki

    2. 2

      Kalasataman kerrostalon tuleva asukas vesivahingosta HS:lle: ”Alkaa pelottaa, miten firma selviää kaikesta”

    3. 3

      21-vuotiaana Julius keksi omaperäisen konstin saada kesätöitä ja se toimi – näin hänellä sujuvat bisnekset nyt

    4. 4

      Kunnanjohtajat vaihtuvat villiä vauhtia Vimpelissä – nyt puikkoihin astuu sotilas Sami, 28

    5. 5

      Sähkön kulutus 1,58 euroa ja siirto 93,77 euroa – ”Voisiko mummonmökin laittaa ’pitoon’, kuten autot?”

    6. 6

      ”Ei ulosottomies helposti ryhdy 1 000–2 000 euron lainasta asuntoa realisoimaan”

    7. 7

      Oriola vajosi raskaasti tappiolle – aloittaa 20 miljoonan euron säästöohjelman

    8. 8

      Tällainen on kohutun Aurora Lainan kiistelty esikuva – teki perustajastaan miljardööriin

    9. 9

      Suomalaisten sähkölaskut kallistuivat rajusti yhdessä vuodessa – tuusulalainen Jukka turvautui omiin konsteihin: ”Minulla ei hinta nouse!”

    10. 10

      Suomalaisyritys opettaa kiinalaislapsia epäonnistumaan – ”Kun minä olin lapsi, meidän piti oppia”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Suuren omakotitalon Helsingistä ostanut pariskunta hämmästyi: minne katosi 140 neliötä?

    2. 2

      Töölöläinen taloyhtiö päätti muuttaa ullakon asunnoiksi – hyvä diili muuttuikin painajaiseksi

    3. 3

      Sairaan lapsen yksinhuoltajalla oli velkaa 560 000 euroa – velkojen syy oli kaataa velkajärjestelyn

    4. 4

      Lidlin jauhelihassa taas salmonellaepäily – keskeyttää yhteistyön lihatalon kanssa

    5. 5

      Voisiko kesämökin armahtaa sähkönsiirron maksuista talveksi? Energiateollisuus: Sähköverkko on kuin joki

    6. 6

      Joronjälkeä myyvä Auvo, 63, tekee hotellissaan kaiken yksin – ”Heittelen yläpystyyn mummoja, jotka haluavat tanssia”

    7. 7

      Sähkön kulutus 1,58 euroa ja siirto 93,77 euroa – ”Voisiko mummonmökin laittaa ’pitoon’, kuten autot?”

    8. 8

      Huoltomies nukkui pommiin, kieltäytyi töistä, törmäsi liikenteenjakajaan ja aiheutti vesivahingon – miten kävi potkujen?

    9. 9

      Tuhansia hoitajia on paennut muille aloille – ”Työajan pitäisi mennä hoitamiseen, mutta...”

    10. 10

      Yrittäjä vaati 400 000 euroa sopimuksen rikkomisesta – sai 500 euroa liikennemerkistä

    11. Näytä lisää