Länsimetrosta ei tule kähinöitä

Julkaistu: , Päivitetty:

Länsimetron tuore toimitusjohtaja Matti Kokkinen sanoo, että metrohankkeen toiminta on mahdollisimman avointa.


Helsingin metro avattiin vuonna 1982. Helsingin ja Espoon välisen metron rakennuttavan Länsimetro Oy:n tuore toimitusjohtaja Matti Kokkinen opiskeli tuohon aikaan lukiossa.

– Kluuvin ruhje oli jännittävä sana siltä ajoilta, Kokkinen viittaa Helsingin keskustassa sijaitsevaan pehmeään maaperäalueeseen, joka tuotti metron rakentajille hankaluuksia.

– Silloin aikuiset puhuivat paljon myös metrokähinöistä, hän sanoo metron rakentamisen lahjussotkuista.

Helsingin ja Espoon välinen metro avataan aikaisintaan vuonna 2012. Metrosotkut taisivat tehdä nuoreen opiskelijaan vaikutuksen, koska nyt Kokkinen painottaa, että noin viiden vuoden kuluttua uutisten otsikot eivät huuda länsimetron skandaaleista.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Lahjusvaatimusten sijaan Kokkinen vaatii yrityksiltä avoimuutta.

– Meillä on länsimetrohankkeessa selkeä käsitys, että toiminta on mahdollisimman selkeää ja avointa. Metrokähinöitä vältetään kuin myrkkyä.

Kesäkuun puolessa välissä Länsimetro-yhtiön toimitusjohtajaksi nimitetty Matti Kokkinen tarjoaa miljoonaurakoita rakennusyhtiöille. Länsimetro-yhtiö rakennuttaa ja omistaa metrolinjan Helsingin Ruoholahden ja Espoon Matinkylän välille. Yhtiön omistavat Helsingin ja Espoon kaupungit.

Metron hintalappu kohoaa 500 miljoonaan euroon, josta valtio on luvannut maksaa 30 prosenttia. Kustannuksista noin 70 prosenttia maksaa Espoo ja noin 30 prosenttia Helsinki.

Ensimmäinen pala urakkakakusta on jo jaettu. Infrastruktuurisuunnittelun voitti helmikuun alussa konsulttiyhteenliittymä, johon kuuluvat insinööritoimistot Finnmap Infra, Kalliosuunnittelu Rockplan ja WSP Finland.

Konsulttitoimistot laativat parhaillaan metrolinjauksista yleissuunnitelmaa tarkempaa hankesuunnitelmaa, joka määrää muun muassa metrotunneleiden ja raiteiden paikat sekä poistumistiet ja ilmanvaihtoreitit. Viime viikolla Espoon kaupunginhallitus sementoi metroasemien sijaintipaikat.

Länsimetroprojekti on Kokkiselle tuttu. Ennen nimitystään Länsimetro-yhtiön ohjaimiin hän johti Espoon kaupungin metrohanketta ja osallistui metron ympäristövaikutusten arviointiin.

– Espoon metrohankkeen vetäjänä katsoin ennen kaikkea Espoon asioita, Länsimetro Oy:n toimitusjohtajana olen yhtiön mies eli kannan huolta niin Helsingin kuin Espoonkin metroasioista riippumatta kaupunkien hallinnollisista rajoista.

Toistaiseksi Kokkinen on ainoa Länsimetro-yhtiön työntekijä, mutta metro ei ole "yhden miehen bisnes". Metrohankkeen parissa työskentelee lähes 50 virkamiestä ja suunnittelutoimistoissa noin 150 konsulttia.

Kokkinen arvioi, että jatkossa Länsimetro-yhtiö muuttuu pieneksi tilaajaorganisaatioksi, kuten Helsingin Vuosaaren sataman rakentamisessa. Toinen vaihtoehto Espoon metron rakentamiseen on elinkaarimalli, jota käytettiin muun muassa E18-tien rakentamisessa Muurlan ja Lohjanharjun välille.

Syksyn aikana selviää, kuinka moni yritys metroa ryhtyy rakentamaan. Työt jaetaan joko pieniin tai isoihin urakoihin. Kesän jälkeen ratkeaa myös, sopiiko elinkaarimalli länsimetron rakentamiseen.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Autotallivenkoilu maksoi 40 000 euroa – taloyhtiön mielestä osakas ei asunut talossa vaikka maksoi vesimaksunsakin

    2. 2

      5 erilaista taloa: Näin paljon maalämpö­pumppu säästää vuodessa – pakkas­päivinä yli 10 e/vrk

    3. 3

      Altia aikoo listautua pörssiin – valtio aikoo omistaa yhtiöstä vähintään kolmanneksen

    4. 4

      Teemu laittoi 160 neliön omakotitaloon maalämmön – nyt lämmityskulut vuodessa 600–700 euroa

    5. 5

      Näin Rovio rauhoitteli sijoittajia puhelimessa: ”Kehitämme jatkuvasti uusia pelejä” – osake edelleen -50 %

    6. 6

      Nokia nousi kolmanneksi vahvimmaksi telebrändiksi: huima 71 prosentin hyppy – ”Täydellinen esimerkki”

    7. 7

      Brittipankki Barclays nosti Nesteen tavoitehintaa 43 prosenttia – suositus tasolla ”ylipainota”

    8. 8

      Kahvilayrittäjä sai oudon puhelun kassahihnan päähän – Nordea oli palauttamassa rahoja takaisin hänen asiakkailleen

    9. 9

      Kaupunkien energiayhtiöitä kiinnostaa pelkkä kaukolämpö  –  sähköntuotanto supistuu

    10. 10

      ”Taloyhtiöstä voi tulla pikavippaaja asuntosijoittajalle”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Autotallivenkoilu maksoi 40 000 euroa – taloyhtiön mielestä osakas ei asunut talossa vaikka maksoi vesimaksunsakin

    2. 2

      5 erilaista taloa: Näin paljon maalämpö­pumppu säästää vuodessa – pakkas­päivinä yli 10 e/vrk

    3. 3

      Teemu laittoi 160 neliön omakotitaloon maalämmön – nyt lämmityskulut vuodessa 600–700 euroa

    4. 4

      Altia aikoo listautua pörssiin – valtio aikoo omistaa yhtiöstä vähintään kolmanneksen

    5. 5

      ”Taloyhtiöstä voi tulla pikavippaaja asuntosijoittajalle”

    6. 6

      Kommentti: Suomi toipuu, mutta yksi sukupolvi putoaa kelkasta – 3 synkkää graafia työelämästä

    7. 7

      Näin Rovio rauhoitteli sijoittajia puhelimessa: ”Kehitämme jatkuvasti uusia pelejä” – osake edelleen -50 %

    8. 8

      Nokia nousi kolmanneksi vahvimmaksi telebrändiksi: huima 71 prosentin hyppy – ”Täydellinen esimerkki”

    9. 9

      Rovion kurssi kääntyi nousuun – romahti torstaina

    10. 10

      325 000 euron vuositulot ja pitää itseään keskiluokkaisena – näin asuinpaikka vaikuttaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kahvilayrittäjä sai oudon puhelun kassahihnan päähän – Nordea oli palauttamassa rahoja takaisin hänen asiakkailleen

    2. 2

      Tähän on tultu Suomen rakennusalalla: juuri koulusta päässeet pyytävät yli 6000 e/kk

    3. 3

      Pankki varoittaa: Kunnon rytinä on vasta tulossa markkinoille

    4. 4

      Yksi asia unohtuu talvella – 3 vinkkiä: Näin suojelet arvokasta ilmalämpöpumppuasi

    5. 5

      Yhden Kari Voutilaisen tekemän rannekellon hinnalla saa kymmenen Rolexia

    6. 6

      Kommentti: Suomi toipuu, mutta yksi sukupolvi putoaa kelkasta – 3 synkkää graafia työelämästä

    7. 7

      Kommentti: Sipilän ”mahdoton” tavoite on toteutumassa – yksi ilmiö selittää työllisyysihmeen

    8. 8

      Autotallivenkoilu maksoi 40 000 euroa – taloyhtiön mielestä osakas ei asunut talossa vaikka maksoi vesimaksunsakin

    9. 9

      Aktiivimallin ensimmäinen leikkuri lähestyy: 5 tapaa välttää tuen vähennys

    10. 10

      5 erilaista taloa: Näin paljon maalämpö­pumppu säästää vuodessa – pakkas­päivinä yli 10 e/vrk

    11. Näytä lisää