Fortum pesee imagoaan ympäristökampanjalla

Julkaistu: , Päivitetty:

Energiayhtiö sai espoolaiset viime vuonna hintakapinaan. Nyt samoja asiakkaita patistetaan energiansäästöön.


Espoon, Kirkkonummen ja Kauniaisten asukkaat ovat viime viikonlopusta lähtien ällistelleet parkki- ja viheralueille ilmestyneitä tyhjiä soutuveneitä. Niiden kylkiteksteissä veneiden ennustetaan olevan tulevaisuudessa hyvinkin käyttökelpoisia kulkupelejä muun muassa Tapiolan kaduilla.

Entisen Espoon Sähkön ja sittemmin E.ONin toimialueelle sirotellut 30 soutuvenettä ovat osa Fortumin mainoskampanjaa, jonka toteutus on mainostoimisto SEK & Greyn käsialaa. Kampanjan alkutahdit lyötiin jo aiemmin keväällä tv- ja printtimainoksilla sekä yhtiön nettisivujen uudistuksella.

Fortum Marketsin markkinointipäällikkö Aki Koskisen mukaan ilmastonmuutoksista varoittava ja kuluttajia energiansäästöön patisteleva kampanja on osunut maaliinsa jopa odotettua paremmin.

– Palaute on ollut hyvin positiivinen. Nettisivun kävijämäärät ovat aivan eri lukemissa kuin aiemmin ja tätä kautta on saatu jo noin tuhat energiansäästövinkkiä. Niistä iso osa pyörii siellä jo nyt ja loputkin hyödynnetään jollain tavalla, Koskinen riemuitsee.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Vakavan sanoman taustalla on kuitenkin raaka bisnes. Kisaa käydään nyt etenkin pääkaupunkiseudun markkinaosuuksista, joissa Fortum on E.ON-kaupan ansiosta uusi ja iso pelaaja.

Jos Fortum oli viime vuoden lopulla lähes jokaisen sähköasiakkaan hampaissa, on yhtiön ympärillä nykyisin suorastaan hyväntekijän sädekehä. Norppa-sähkö käy hyvin kaupaksi ja lisäpisteitä on ropissut myös tiukentuneesta työsuhdeautopolitiikasta.

Viime viikolla yhtiö ilmoitti perustavansa uuden ympäristösektorin, jonka vetäjäksi nousee viestintäjohtaja Carola Teir-Lehtinen.

Koskinen tunnustaakin, että vihreä ja ympäristöystävällinen imago on noussut nopeasti kovaksi kilpailuvaltiksi.

– Kuluttajien yleinen asennemuutos on ollut yllättävän nopea, hän toteaa.

Fortumin mainosveneet katoavat Espoon ja Kirkkonummen maisemista juhannuksen jälkeen. Kampanja kuitenkin jatkuu muun muassa suorapostituksilla.

– Juhannusviikko juuri ennen lomakauden alkua oli tietoinen ajoitus tälle venekampanjalle. Etenkin Ikean parkkipaikan vene on saanut paljon huomiota, myhäilee Koskinen.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Ylen juontaja haki asuntolainaa Nordeasta, virkailija kehotti palaamaan kotimaahan – näin vastaa pankki

    2. 2

      Kommentti: Velka säästi Suomen syöksykierteeltä, jonka rinnalla ”hukattu vuosikymmen” on lastenleikkiä

    3. 3

      Koti vain puolison nimissä, mutta molemmat maksavat lainaa ja 6 muuta tapaa hankkia ongelmia

    4. 4

      Professori patistaa ihmisiä muuttamaan työn perässä – lukijat kommentoivat: ”Jos on kouluttautunut kirkonkattomaalariksi...”

    5. 5

      Uusia ilmalämpö­pumppuja ei tarvitse sammuttaa pakkasella, mutta yksi asia on hyvä muistaa – ”Pumppu voi luulla, että on kesä”

    6. 6

      15 kysymystä: Testaa, kuinka vieraantunut olet arjesta

    7. 7

      Saksan ja USA:n poliittiset pulmat heiluttavat valuuttoja ja korkoja

    8. 8

      Ruotsin hallitus esittää hyvinvointiyhtiöiden voitoille rajoituksia – ”Voittojen jahtaaminen ei kuulu ruotsalaiseen hyvinvointiin”

    9. 9

      Ministeriö linjasi: Aktiivimalli ei iske pienituloisimpiin – toimeentulotuki korvaa leikkauksen

    10. 10

      Oriolassa tapahtui inhimillinen virhe – väärennetyksi epäiltyä syöpälääkettä jaettiin sairaaloihin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ylen juontaja haki asuntolainaa Nordeasta, virkailija kehotti palaamaan kotimaahan – näin vastaa pankki

    2. 2

      Koti vain puolison nimissä, mutta molemmat maksavat lainaa ja 6 muuta tapaa hankkia ongelmia

    3. 3

      15 kysymystä: Testaa, kuinka vieraantunut olet arjesta

    4. 4

      Ministeriö linjasi: Aktiivimalli ei iske pienituloisimpiin – toimeentulotuki korvaa leikkauksen

    5. 5

      Professori patistaa ihmisiä muuttamaan työn perässä – lukijat kommentoivat: ”Jos on kouluttautunut kirkonkattomaalariksi...”

    6. 6

      Uusia ilmalämpö­pumppuja ei tarvitse sammuttaa pakkasella, mutta yksi asia on hyvä muistaa – ”Pumppu voi luulla, että on kesä”

    7. 7

      Valtakunnansovittelija: Mekaanisen metsäteollisuuden työriitaan löytyi sopu – työnseisaukset peruuntuvat

    8. 8

      Pihlajalinna aloittaa yt-neuvottelut – koskee 240 työntekijää

    9. 9

      Kommentti: Velka säästi Suomen syöksykierteeltä, jonka rinnalla ”hukattu vuosikymmen” on lastenleikkiä

    10. 10

      Vihreä Lanka: Aktiivimalli voi iskeä myös työkyvyttömään – Kela vahvistaa tilanteen ”jota lait eivät ota huomioon”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ylen juontaja haki asuntolainaa Nordeasta, virkailija kehotti palaamaan kotimaahan – näin vastaa pankki

    2. 2

      30 vuotta maksajana riitti – ”Puoliso pistää rahansa tuulemaan ja on käsi ojossa pyytämässä minulta lisää”

    3. 3

      Koti vain puolison nimissä, mutta molemmat maksavat lainaa ja 6 muuta tapaa hankkia ongelmia

    4. 4

      Alle 60-vuotiaana eläkkeelle – näissä ammateissa osalla on yhä vanha etu

    5. 5

      Työttömiä on jäänyt pois vapaapalokuntien toiminnasta – liiton mukaan syynä aktiivimalli

    6. 6

      7 asiaa, joista syntyy riitaa parisuhteessa – terapeutti kummeksuu sitä, että usein mies maksaa laskut

    7. 7

      Kolmen osakkaan taloyhtiössä yksi ei halunnut korjata tukimuuria – 35 000 euron sijaan maksoi lopulta 200 000 euroa

    8. 8

      Uusia ilmalämpö­pumppuja ei tarvitse sammuttaa pakkasella, mutta yksi asia on hyvä muistaa – ”Pumppu voi luulla, että on kesä”

    9. 9

      93 neliön vuokra-asunnossa asunut pariskunta väitti yhtäkkiä asunnon olevan 38,5 neliötä pienempi

    10. 10

      15 kysymystä: Testaa, kuinka vieraantunut olet arjesta

    11. Näytä lisää