SEK toi Suomelle hopeaa

Julkaistu: , Päivitetty:

Mainostoimisto SEK & Grey avasi Suomen leijonatilin tiistaina Cannesissa. SEK nappasi hopeaa ulkomainossarjan kaupallisten palveluiden kategoriassa Fortumille tekemällään kirkasvalokampanjalla.
Fortumin kampanja levisi 256 linja-autopysäkille joulukuussa 2005.

Viimeksi hopeisen leijonan toi Suomeen PHS vuonna 2001, niin ikään ulkomainossarjassa.

Suomalaistuomari Zoubida Benkhellat sanoo, että tuomaristo ihastui erityisesti SEKin kilpailutyön ideaan.

– Minun piti tosin ensin selittää muille tuomareille, miten pimeää Suomessa on talvella.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Benkhellatin mukaan tuomaristo keskusteli SEKin kohdalla jopa kullasta ja Grand Prix'stä, mutta idean toteutus ei vielä yltänyt sinne asti.

SEKin voittoisassa tiimissä työskentelivät copywriter Timo Iivari, ad:t Juha Larsson ja Jyri Konttinen, projektijohtajat Kirsi Mettälä ja Anu Petäjä sekä projektisuunnittelija Hilde Backman.

– Sydän melkein pysähtyi äsken, kun kuulin palkinnosta. Siitä on niin kauan kun SEK on viimeksi saanut Cannesista mitään, hopeaa paikan päällä Cannesissa juhlinut Mettälä riemuitsi.

SEKin edelliset leijonat ovat 1990-luvulta.

Ulkomainossarjan Grand Prix'n vei Network BBDO Johannesburgin Power to the people -mainos. Mainostaja oli Nedbank. Päätuomari, saksalaisen Jung von Mattin perustaja Jean-Remy von Matt kiitti eteläafrikkalaispankin mainosta vastuullisuudesta. Nedbankin Power to the people -ulkomainosten päällä oli aurinkokennot, jotka tuottivat sähköä läheiseen kouluun.

Myös Benkhellat korosti, että tuomaristo etsi erityisesti sellaisia mainoksia, joihin kätkeytyy jokin syvempi merkitys.

– Me hylkäsimme ahneuden, tylsyyden ja vain tätä kilpailua varten tehdyt mainokset. Palkinnoille äänestimme mainoksia, jotka eivät tyydy vaatimaan ihmisten huomiota vaan antavat jotakin myös takaisin.

Tällainen on Benkhellatin mielestä myös SEKin Fortum-mainos.

Ulkomainossarjan toinen pohjoismainen palkittu oli tanskalainen Uncle Grey, joka ylsi hopealle Peugeot-mainoksella.

Suomen leijonajahti jatkuu keskiviikkona, jolloin julkistetaan cybersarjan voittajat. Suomi sai finaaliin kaksi työtä.

Mainostoimisto Hasan & partners kilvoittelee leijonista mediakategoriassa Helsingin Sanomille tehdyllä Unelmien kaupunki -kampanjalla. Valve Branding puolestaan varmisti finaalipaikkansa UPM-Kymmenelle tekemällään interaktiivisella nettimetsällä. Forest Life -sivusto kisaa yrityskuvasarjassa.

Tiistaina jaettiin myös radiomainonnan ja mediaratkaisujen leijonat. Radiosarjan voitto meni australialaisen Clemenger BBDO Melbournen tekemälle Snickers-suklaapatukan mainokselle.

Tanska nappasi viisi pronssileijonaa Saatchi & Saatchin Kööpenhaminan toimiston Coca-Cola Nordicille tekemillä Sprite Zero -mainoksilla. Grey Worldwide Oslo vie Norjaan kolme niin ikään pronssista pystiä jalkapallojoukkue FC Vålerengan mainoksilla.

Mediaratkaisujen pääpalkinnon vei mediatoimistoketju OMD:n Aucklandin-toimisto. Asiakas oli uusiseelantilaispankki ASB Bank. Kyseessä oli jo toinen Uuteen-Seelantiin mennyt Grand Prix. Edellinen tuli maanantaina promosarjassa.

Vuoden mediatoimiston pokaali ojennettiin OMD USA:lle.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Kommentti: Brexit voi olla helpoin EU:n pulmista – isompi voima saattaa olla porukka, johon Suomikin kuuluu

    2. 2

      Nordea yhdistetty rahanpesuun

    3. 3

      Irtisanottu työntekijä sai 40 000 euron korvaukset – liitto: ”Henkilökemiat menivät ristiin”

    4. 4

      Suomalaisbroileri kuohuttaa Ruotsissa: ”Kuin isku kasvoille”

    5. 5

      Korkmanilta suorat sanat irtisanomiskiistasta HS:ssä: ”Jupakka jää historiaan esimerkkinä jääräpäisyydestä ja kollektiivisesta tyhmyydestä”

    6. 6

      Nyt on Taksi Helsingin vuoro panna hinnat uusiksi – ”On tapahtunut merkittävä muutos”

    7. 7

      Donald Trump nimesi suurimman uhkansa

    8. 8

      Posti aloittaa yt-neuvottelut – vähennystarve enintään 72

    9. 9

      Varo mustekikkailua

    10. 10

      Pikavippien suitsiminen etenee: tulossa 30 prosentin korkokatto ja ankarat sanktiot rikkojille

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Suomalaisbroileri kuohuttaa Ruotsissa: ”Kuin isku kasvoille”

    2. 2

      Korkmanilta suorat sanat irtisanomiskiistasta HS:ssä: ”Jupakka jää historiaan esimerkkinä jääräpäisyydestä ja kollektiivisesta tyhmyydestä”

    3. 3

      Irtisanottu työntekijä sai 40 000 euron korvaukset – liitto: ”Henkilökemiat menivät ristiin”

    4. 4

      Selvitys: Työkaverin palkka pitäisi saada tietää

    5. 5

      Nyt on Taksi Helsingin vuoro panna hinnat uusiksi – ”On tapahtunut merkittävä muutos”

    6. 6

      Posti aloittaa yt-neuvottelut – vähennystarve enintään 72

    7. 7

      Volvo varoitti komponenttiviasta – kustannukset merkittävät, osake luisuu

    8. 8

      Audi maksaa 800 miljoonan euron sakot päästöhuijauksesta

    9. 9

      Mihin karahti kokeilu 6 euron tuntipalkasta? ”Luottamusmiehet ottivat kokeilun erittäin surkeasti vastaan”

    10. 10

      Donald Trump nimesi suurimman uhkansa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Haiseva yllätys paljastui talon kivijalasta – myyjälle napsahti noin 90 000 euron lasku

    2. 2

      Asiantuntijat antoivat suomalaisille konkreettiset neuvot jemmarahasta pankkitilillä – keskustelu kävi kuumana: ”Ihan mitätön summa varsinkin perheelliselle”

    3. 3

      Vanhuksen palveluasuminen voi maksaa yli 5 000 e/kk – ”Juuri kenelläkään ei ole varaa maksaa tuloistaan”

    4. 4

      Suomalaisbroileri kuohuttaa Ruotsissa: ”Kuin isku kasvoille”

    5. 5

      Korkmanilta suorat sanat irtisanomiskiistasta HS:ssä: ”Jupakka jää historiaan esimerkkinä jääräpäisyydestä ja kollektiivisesta tyhmyydestä”

    6. 6

      Irtisanottu työntekijä sai 40 000 euron korvaukset – liitto: ”Henkilökemiat menivät ristiin”

    7. 7

      Riita 5 700 eurosta vei osakkaat oikeuteen ja taloyhtiön konkurssiin – ”Jos olet ostamassa paritaloa, älä ihmeessä osta sitä ennen kuin...”

    8. 8

      Hoitokotien hinnat hämmästyttävät: ”Raha kelpaa, mutta asukkaita kohdellaan kuin roskaa”

    9. 9

      Alice, 20, haki työpaikkaa: kohtelu muuttui oudoksi, kun ihonväri selvisi – yrittäjä vertaa Elovena-ryynien myymiseen

    10. 10

      Hoitoalan opiskelijat kokevat olevansa arvoasteikossa torakoita – ”Alalla on valtavasti pahaa oloa”

    11. Näytä lisää