Benkhellatin Cannes-urakka on ohi

Julkaistu: , Päivitetty:

Cannesissa jaettiin tiistaina ulkomainonnan, radiomainonnan ja mediaratkaisujen leijonapalkinnot. Ulkomainosraadissa istui myös Suomea ja markkinointitoimisto Bob Helsinkiä edustanut Zoubida Benkhellat.
Yli kymmenen vuotta mainontaa tehnyt Benkhellat on tuomaripaikkansa ansainnut. Hänen työnsä ovat voittaneet kotimaisten kisojen lisäksi kultaa muun muassa Epicassa ja Eurobestissä ja yltäneet Cannesissakin loppukilpailuun.

Tuomarikokemusta puoliksi suomalaiselle, puoliksi algerialaiselle Benkhellatille on kertynyt kosolti kotimaasta, mutta kansainvälisellä tasolla Cannes on hänen debyyttinsä.

Arvioitavana olleiden töiden määrä – lähes 2 900 eli puolet koko kisan osallistujamäärästä – tuntuikin hänestä etukäteen hurjalta. Ja hurja se olikin, Benkhellat toteaa urakan jälkeen.

Päivät venyivät kymmentuntisiksi ja tahti oli niin tiukka, ettei aika riittänyt edes silmätippojen ostamiseen. Leijonista kilpailleita ulkomainoksia piti siis tihrustaa silmät kuivuudesta punaisina.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Hyvän ulkomainoksen kriteerit ovat Benkhellatin mukaan samat kuin hyvän mainoksen ylipäänsä: idean pitää olla yksinkertainen mutta yllättävä ja toteutuksen viimeistelty.

Cannesissa suomalaistuomari odotti näkevänsä ”ihania erikoistoteutuksia” – ja näkikin – mutta mitään ”törkeän briljanttia” ei silmiin osunut.

Suomalaisia ulkomainoksia oli mukana 71. Ne eivät Benkhellatin mielestä erottuneet joukosta sen kummemmin hyvässä kuin huonossakaan.

– Ideatasolla suomalaisilla ei ole mitään hävettävää.

Kansainväliset mainoskilpailut ovat Benkhellatin mukaan sekä mainonnan suunnittelijoille että ostajille ennen kaikkea uranrakennusväline ja oman osaamisen mittari.

– Kaikkein parhaiten ne toimivat uusille, tosi nälkäisille suunnittelijoille. Silloin on ihan mielettömän inspiroivaa katsoa esillä olevia töitä. Urallaan pidemmälle ehtineille palkinnot eivät enää ole niin tärkeitä.

Benkhellat varoittaa vertaamasta Suomea liikaa mainonnan suurvaltoihin, joissa työ ja kilpailut ovat monille elämän tärkein sisältö.

– Pitää muistaa, mistä se menestys revitään. Me suomalaiset voimme olla iloisia siitä, että meillä on myös muuta elämää ja pärjäämme silti ihan kohtalaisesti.

Mainostoimistoille – ja etenkin isoille kansainvälisille ketjuille – Cannes on pelipaikka, jossa markkinoidaan omaa toimistoa ja etsitään ostettavaa. Myös rekrytointimielessä tapahtuma on tärkeä.

Tässä suomalaisilla olisi Benkhellatin mukaan vielä oppimista.

– Suomalaiset eivät osaa markkinoida itseään vaan ovat Cannesissa liikaa omissa oloissaan.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      HS: Mehiläinen keksi keinon päästä hoitamaan oululaisia verovaroilla

    2. 2

      Työntekijöille ei enää riitä asuntoja Inarissa – meteoriitti voi laajentaa asuntopulan myös Nellimiin

    3. 3

      Suomalainen Ville osti kahden miljoonan taalan aterian – ja antaa sen pois

    4. 4

      Eläinlääkärissä käynti on kallistunut selvästi 10 vuodessa – ketjuuntuminen uhkaa nostaa hintoja lisää

    5. 5

      Miten hyvin tunnet suomalaiset logot? Tee 12 kysymyksen testi

    6. 6

      Viro korotti alkoholi­veroa ja viinaralli siirtyi Latviaan – Tulli: Kyllä sitä jouset pohjassa tuodaan

    7. 7

      Arvaisitko, minne Suomesta viedään lonkeroa tai tillivotkaa? ”Suomi on jälkijättöinen maa”

    8. 8

      Rakennuslehti: Uudisasunnon hinta pomppasi 55 000 euroa – ”kasinopeli” nostaa nyt asuntojen hintoja

    9. 9

      Orjatöitä vai rentoa meininkiä yli tonnin palkalla? Näin lukijat ajattelevat työkokeiluista

    10. 10

      Matkahuollon vika nyppii yrittäjää Black Fridayna – pieni verkkokauppa teki ”radikaalin ratkaisun”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Verkkokauppa.com julkaisi palautetuimpien tuotteiden Top 25 -listan

    2. 2

      Orjatöitä vai rentoa meininkiä yli tonnin palkalla? Näin lukijat ajattelevat työkokeiluista

    3. 3

      Matkahuollon vika nyppii yrittäjää Black Fridayna – pieni verkkokauppa teki ”radikaalin ratkaisun”

    4. 4

      Arvaisitko, minne Suomesta viedään lonkeroa tai tillivotkaa? ”Suomi on jälkijättöinen maa”

    5. 5

      Viro korotti alkoholi­veroa ja viinaralli siirtyi Latviaan – Tulli: Kyllä sitä jouset pohjassa tuodaan

    6. 6

      Miten hyvin tunnet suomalaiset logot? Tee 12 kysymyksen testi

    7. 7

      Rakennuslehti: Uudisasunnon hinta pomppasi 55 000 euroa – ”kasinopeli” nostaa nyt asuntojen hintoja

    8. 8

      Suomalainen Ville osti kahden miljoonan taalan aterian – ja antaa sen pois

    9. 9

      Onko lompakkosi sisältö kuin saksalaisella vai lähempänä portugalilaista?

    10. 10

      Yksin asuva, tulisitko toimeen 669 eurolla kuukaudessa?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Talo Thaimaassa ja citykämppä Espanjassa: Annika, 63, kertoo, miten Lahti vaihtui halpaan elämiseen auringossa

    2. 2

      Miten hyvin tunnet suomalaiset logot? Tee 12 kysymyksen testi

    3. 3

      Suomen 100 suurinta metsänomistajaa: listan ykkösen metsät peittäisivät Kehä I:n sisälle jäävän Helsingin

    4. 4

      Verkkokauppa.com julkaisi palautetuimpien tuotteiden Top 25 -listan

    5. 5

      Ilkka, 62, nostaa eläkettä ja käy kokopäivätöissä – ”Kyllä tässä pääsee voitolle”

    6. 6

      Suomalaisesta nollan euron setelistä tuli hitti – joidenkin arvo voi nousta huimasti

    7. 7

      Yksin asuva, tulisitko toimeen 669 eurolla kuukaudessa?

    8. 8

      Riku, 24, kilpailutti kahta pankkia: 9. tarjous asuntolainasta kelpasi – säästöä 7 000 euroa

    9. 9

      Luvattomat poissaolot ovat työ­paikkojen vakio­riidanaiheita –”selkeä irtisanomis­peruste”

    10. 10

      Tullimaksu voi yllättää tylysti: nettisivulla edullisempi saattaa tulla reilusti kalliimmaksi – 3 esimerkkiä

    11. Näytä lisää