Sähköposti litisti pyörälähetin laukun

Julkaistu: , Päivitetty:

Polkupyörälähetit ovat kadonneet liikenteen seasta melkein kokonaan. Kymmenessä vuodessa niiden määrä on yli puolittunut. Sami Järvenpää on polkenut liikenteen seassa jo kolme vuotta.


Helsinkiläisessä Bikexpressissä lähettien määrä on vähentynyt kahdestoista viiteen. Bikexpress on myös Helsingin ainoa polkupyörälähettiyritys. Se on toiminut vuodesta 1994.
Sen kilpailijan, samana vuonna perustetun Fillarilähetit osti norjalainen lähetti- ja pikakuljetusyritys Box Delivery vuonna 2005.

Fillarilähettien mukana Boxiin myyntipäälliköksi siirtynyt Tero Kakko kertoo, että heillä pyörälähettejä oli kymmenen vuotta sitten parhaimmillaan yli 20. Nyt lähettejä on päivittäin ajossa 5–7.
Maailmalla tilanne on samansuuntainen. New Yorkin Manhattanilla pörräsi vielä 1900-luvun lopussa yli kaksi tuhatta pyörälähettiä. Nyt niitä on alle tuhat.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

– Tanskassa lähettejä on vielä melkoinen määrä. Se kertoo tanskalaisten olevan pyöräilykansaa, Kakko sanoo.

Pyöräläheteiltä on töitä vienyt sähköistynyt tiedonvälitys. Iso osa pyörälähettien ennen kuljettamista kirjeistä kulkee nyt sähköisesti. Kuljetusalan muuttuminen yllätti myös Tero Kakon.

– Microsoftilla oli joitakin vuosia sitten mainos, jossa fillarilähetti oli laitettu museoon ja alla oli teksti ’hyvin suosittu 1900-luvulla’. En ensin uskonut sitä, mutta kirjevolyymi on tippunut huomattavasti. Luojan kiitos, muuta kuljetettavaa riittää.

Kuljetusalalla suhdanteet ovat hyvät ja tavaraa liikutellaan paljon. Nettikaupan yleistyminen on lisännyt kuljetusten tarvetta, mutta nettiostokset kuljetetaan pääasiassa autoilla.

– Ennen meillä oli 23 pyörälähettiä ja 13 autoa. Nyt pyörälähettejä on 5–7 ja autoja 30–40.

Ennen pyörälähetit polkivat muun muassa mainostoimistojen vedoksia. Nyt toimisto lähettää ne lähettiä nopeammin sähköisesti.

– Vuonna 1998 soitti ensimmäinen mainostoimisto, että kiitos hyvästä palvelusta, mutta tästä edes meidän ja repron välillä kulkee kaikki sähköisesti, Kakko muistelee.

Pyörälähettien pääasiakaskuntaa ovat mediatalot, matka- ja mainostoimistot sekä viestintäyritykset. Välillä muillakin tulee tarvetta polkupyörälähetille.

– Asiakaskuntamme ulottuu yhden miehen yrityksistä Yhdistyneisiin kansakuntiin, Bikexpressin omistaja Juha Konttinen sanoo.

Samassa Konttisen puhelin pirahtaa.

– Tyypillinen asiakastilanne. Yritys tilaa paniikkilähetyksen ja me kuljetamme sen Helsingin 10–18-postinumeroalueella puolessa tunnissa perille, hän selvittää.

Pyörälähettien valttikortti on nopeus. Kaupungissa pyörälähettiä ei nopeudessa voita juuri mikään. Rakennustyömaat ja poikkeukselliset liikennejärjestelyt eivät pyörälähetin vauhtia hidasta. Päivässä seitsemän tuntia pyöräilevä oppii tuntemaan myös sellaiset reitit, joista arkipyöräilijällä ei ole aavistustakaan.

– Esimerkiksi jotkut porttikongit nopeuttavat matkaa huomattavasti, kolme vuotta pyörälähetin töitä tehnyt Sami Järvenpää sanoo.

Konttisen mielestä pyörälähetti on myös luotettava. Hänen lähettinsä eivät ole hävittäneet ainuttakaan pakettia yrityksen koko olemassaolon aikana.

Kuljetusmuotona polkupyörä on suosittu, vaikka lähetysmäärät ovat tippuneetkin.

– Asiakkaat tykkäävät, kun pyörälähetti tulee paikalle. Imago on positiivinen ja ympäristöystävällisyys tulee kaupan päälle, Kakko sanoo.

Ympäristöystävällisyys ei kuitenkaan ole tärkein kriteeri, kun yritykset tilaavat lähetin. Kakon mielestä tilanne saattaa muuttua.

– Uskon, että todisteet ilmastonmuutoksesta saavat ihmiset ja yritykset tulevaisuudessa äänestämään rahoillaan ympäristöystävällisen palvelun puolesta.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Mies maksoi 75,50 euron laskua käteisellä pankissa ja yllättyi – pankin mukaan tasarahalla ei kannata maksaa

    2. 2

      Korkman: Työmarkkinat eivät tue kotouttamista – ”Suomessa joka toinen somali on työtön, USA:ssa yksi viidestä”

    3. 3

      Taksiautoilija säästi alle puolessa vuodessa yli 1 000 euroa kaasuautolla – katso, milloin kaasuauto kannattaa

    4. 4

      Finnwatch: Wärtsilä maksaa Intiassa palkkoja, joilla ei pysty elättämään perhettä

    5. 5

      Ponssen vuosineljännes ”historiallisen vahva” – tulos ja liikevaihto kasvoivat

    6. 6

      Airbus hankkii enemmistön Bombardierin kapearunkoisten koneiden ohjelmasta

    7. 7

      Valtioneuvoston ex-viestintäjohtaja Markku Mantila alkaa vetää Coronarian viestintää

    8. 8

      180 000 € vuodessa tienannut työtön ex-johtaja suivaantui te-toimiston ehdotuksesta – lukijat muistuttavat tasa-arvosta

    9. 9

      Netflixin tilaajaennuste yli odotusten – osake pomppasi

    10. 10

      Tekoäly Alicia on istunut vuoden Tiedon johtoryhmässä – ”Lyö faktat pöytään ja sanoo, että sinä olet väärässä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Mies maksoi 75,50 euron laskua käteisellä pankissa ja yllättyi – pankin mukaan tasarahalla ei kannata maksaa

    2. 2

      180 000 € vuodessa tienannut työtön ex-johtaja suivaantui te-toimiston ehdotuksesta – lukijat muistuttavat tasa-arvosta

    3. 3

      Tekoäly Alicia on istunut vuoden Tiedon johtoryhmässä – ”Lyö faktat pöytään ja sanoo, että sinä olet väärässä”

    4. 4

      Taksiautoilija säästi alle puolessa vuodessa yli 1 000 euroa kaasuautolla – katso, milloin kaasuauto kannattaa

    5. 5

      200 vai 600 euroa? Kokosimme 6 vinkkiä palkankorotusta pyytävälle

    6. 6

      Fortumin toimitusjohtaja Ylelle: Uniperin hyökkäys kauppaa vastaan hieman hämmentävä

    7. 7

      Ophelia-myrsky rantautui Irlantiin – lentoyhtiöt peruvat lentojaan

    8. 8

      Tv-draama johti ostoryntäykseen pörssissä – kirja paljastaa Kiinan talouden erikoisuudet

    9. 9

      90-luvun lama iski myös seuraavaan sukupolveen – vaikutti uravalintoihin

    10. 10

      Korkman: Työmarkkinat eivät tue kotouttamista – ”Suomessa joka toinen somali on työtön, USA:ssa yksi viidestä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ex-johtaja tienasi 180 000 euroa vuodessa: kutsuttiin palkattomaan työkokeiluun – "Ehdotetaan jotain kärrypojan hommia"

    2. 2

      Mies maksoi 75,50 euron laskua käteisellä pankissa ja yllättyi – pankin mukaan tasarahalla ei kannata maksaa

    3. 3

      Ala käy kuumana ja tekijöille tarvetta: keskiansiot yli 4100 e/kk – pääsy­vaatimuksena yksi koe

    4. 4

      Jyri hämmentyi työllisyyspalveluiden sekavasta kirjeestä – ”ystävällisin terveisin hei”

    5. 5

      Margit osti talon 30 000 eurolla ja remontoi sitä nyt ilman lainaa – ”Säästän suunnittelemalla ostokseni”

    6. 6

      Heli Juupajoelta teki arkisesta ongelmasta miljoonabisneksen – ”Mieletöntä, miten pitkälle olen päässyt”

    7. 7

      Yli 300 kunnan selvitys: Näin omakotitalojen hinnat ovat kehittyneet alueellasi

    8. 8

      Tiina ja Vesa myivät 12 vuotta vanhan talonsa hetkessä – ”Emme tehneet muuta kuin perussiivoukset”

    9. 9

      Taloyhtiölainoista isoja ongelmia – ”Monessa yhtiössä on osakkaana käytännössä maksukyvyttömiä henkilöitä”

    10. 10

      Sadat kodit vasaran alla ympäri Suomea – Oulussa pariskunta ei lyhennysvapaan jälkeen kyennyt lyhentämään lainaansa

    11. Näytä lisää