Kolumni: Mainontaa ilman aivoja

Julkaistu:

Koska en ole nainen, joidenkin asioiden ymmärtäminen on vaikeaa. Otetaan esimerkiksi mainonta. Näin kesänkynnyksellä joka paikka tulvii kosmetiikka- ja laihdutusvälinevalmistajien mitä mielikuvituksellisimpia mainoksia. Niitä ei voi kuin ihmetellä.
Kuvitteleeko esimerkiksi kasvovoiteen valmistaja - ja sen käyttämä mainostoimisto -, että joku ottaa todesta mainoksen viestin: Nyt 20 prosenttia tasaisempi iho! (Perustuu 104 naisen autenttiseen käyttäjäkokemukseen.) Tai: Nyt 42 prosenttia tuuheammat ripset! Entä miten olikaan todistettu, että jokin vimpain todella poistaa selluliittia?

Voisiko kuvitella, että miehille mainostettaisiin samalla kaavalla: Tällä moottorisahalla 21 prosenttia parempi karsintateho! (Perustuu 104 metsurin autenttiseen käyttäjäkokemukseen). Tai: Tällä bensalla 15 prosenttia mukavammat kyydit! Ja ympäristösi huomaa sen! Tai että tämä kirjoitus on 15 prosenttia luettavampi kuin se viime viikon jorina! (Yksi lukijakokemus.)

Jotain omituista näissä naisille suunnatuissa mainoksissa todellakin on. Ajattelevatko mainostajat, että ensin uranainen tekee tiukan analyysin miljoonainvestoinnista ja seuraavassa hetkessä hän innostuu uudesta meikistä, joka "tieteellisen tutkimuksen" mukaan vähentää ryppyjä 17 prosenttia. Haloo!

Mainonnassakin pahinta on varmasti se, jos kukaan ei ymmärrä - ei edes väärin. Näistä mainoksista kaikki varmasti ymmärtävät, että kovin luotettavia tutkimustuloksia pidemmistä silmäripsistä ei voi olla.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Jonkinlaista vaikutusta mainonnalla on kuitenkin pakko olla, ei kai mainosaikaa ja -tilaa huvikseen osteta. Kalliilla tehtyjä mainospätkiä näytetään ympäri maailmaa illasta toiseen uudestaan ja uudestaan. Ehkäpä näillä mainoksilla on jokin salainen vaikutuskanava, joka kääntää pöllöyden positiiviseksi piilovaikutukseksi. Aika vaikea ymmärtää, että miten.

Maailman mainoskerma kokoontuu taas muutaman viikon päästä Cannesiin palkitsemaan toisiaan ja pohtimaan alan näkymiä. Kaiken hienon ja vaikuttavan mainonnan lisäksi pitäisi ehdottomasti valita vuoden korneimmat kansainväliset tekeleet, joihin voidemainosten lisäksi kuuluvat dubatut puhdistusaine- ja hammasharjamainokset.

Valtava osa mainosvirrasta on tätä mitäänsanomatonta höttöä, joka suorastaan aliarvioi vastaanottajia. Esimerkiksi vaateketjujen vähäpukeisia naisia esittelevistä ulkomainoskampanjoista on tehty kanteluja Mainonnan eettiselle neuvostolle. Valittajien mukaan kampanjat ovat naista alentavia. Mainosvirtaa katsoessa tuntuu välillä, että moni kampanja on ihmistä alentava.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      7 asiaa, joista syntyy riitaa parisuhteessa – terapeutti kummeksuu sitä, että mies maksaa usein laskut

    2. 2

      Sipilä puolusti aktiivimallia ja vertasi yrittäjiä lampaisiin – Toimitusjohtajan tilitys: ”Ei ole työtä, jota joku vain tulee tekemään ja lähtee pois”

    3. 3

      Suomen suurimmat yritykset hurjassa vedossa – kohta palkataan lisää väkeä

    4. 4

      Haluatko lapsellesi korkeammat ansiotulot ja koulutuksen? Yhdellä asialla lapsuudessa iso merkitys

    5. 5

      Vihreiden ja keskustan paikallispoliitikot laativat yhdessä kansalaisaloitteen: yli 67 000 vaatii sopeutumiseläkkeen poistamista

    6. 6

      Tulosvaroitus syöksi Metson osakkeen rymylaskuun

    7. 7

      Ericssonilta miljardiluokan alaskirjaus – osa johtuu Yhdysvaltain verosaamisista

    8. 8

      Sanoma myy naistenlehtensä Belgiassa

    9. 9

      Marimekko kasvatti selvästi liikevoittoaan – ja liikevaihtokin meni yli 102 miljoonan euron

    10. 10

      Ismo, 50, vaihtoi toimistotyöt Lapin erämaihin – traaginen turma keväthangilla jätti haavan sieluun

    11. Näytä lisää
    1. 1

      7 asiaa, joista syntyy riitaa parisuhteessa – terapeutti kummeksuu sitä, että mies maksaa usein laskut

    2. 2

      OP: Asiakkaiden tilien rahakadon syy on yhä mysteeri – tietomurrosta ei ole kyse

    3. 3

      OP:ssa häiriö: Asiakkaiden tileiltä veloitettu uudelleen ostoksia – pahimmillaan tili miinukselle

    4. 4

      Jättitimantti löytyi kaivoksesta, jonka kivet tunnetaan laadustaan – tällainen voi olla löydöksen arvo

    5. 5

      Tulosvaroitus syöksi Metson osakkeen rymylaskuun

    6. 6

      SAK aikoo järjestää poliittisen mielenilmauksen aktiivimallia vastaan

    7. 7

      Alkoholilaki laittoi tuoppien hinnat laskuun – Ravintolayrittäjä: ”Tuskin on kenenkään etu”

    8. 8

      Osakekurssien outo levollisuus huolettaa osakestrategeja –”Tiedämme, että bileet loppuvat”

    9. 9

      Maailman suurimman lento­koneen valmistus uhkaa loppua

    10. 10

      Osittaisen vanhuuseläkkeen suosio yllätti eläkevakuuttajat

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Oletko sinä ammatissa, jonka eläkeikä yhtäkkiä nousi? Katso lista

    2. 2

      Suomalaiset ovat kiintyneet pahvisiin koodiläpysköihinsä – 20 vuotta, eikä edes Nordea uskalla vielä luopua

    3. 3

      Ismo, 50, vaihtoi toimistotyöt Lapin erämaihin – traaginen turma keväthangilla jätti haavan sieluun

    4. 4

      Nyt pääministeri Sipilä kommentoi kuohuntaa aiheuttanutta aktiivimallia: ”Työttömän näkökulmaa tässä on haettu”

    5. 5

      Kokkeja ei saa enää vähimmäispalkalla töihin – näin paljon ammattikunta tienaa

    6. 6

      Kelan tutkijan kirjoitus hämmentää: Rankaiseeko aktiivimalli työtöntä aktiivisuudesta? Tästä on kyse

    7. 7

      Työttömiä on jäänyt pois vapaapalokuntien toiminnasta – liiton mukaan syynä aktiivimalli

    8. 8

      Antti, 90, pyöritti vuosikaudet hotellia yksin – ulosotto huutokauppaa nyt ”harmaahapsen haamuhotellia”

    9. 9

      Katso, missä kunnissa asuntojen hinnat nousevat ja missä laskevat

    10. 10

      Autokauppiaalle syyte kiskonnasta: Lainan vuosikorko 1 355 prosenttia!

    11. Näytä lisää