Sähköpostimainos suututtaa, mutta myös miellyttää

Julkaistu: , Päivitetty:

Mainoskanavien vertailututkimuksen mukaan sähköpostimainos on monen suosikki, mutta vielä useampi vierastaa moista lähestymistapaa.


Uusien sähköisten mainosvälineiden käyttö viehättää yrityksiä. Tähän on luonut hyvät edellytykset internetin tulo sanomalehden kilpailijaksi sekä tekstiviestien ja sähköpostien leviäminen useimpien suomalaisten käyttöön, Suomen Posti kertoo.

Juuri valmistunut kanavapreferenssitutkimus arvioi ensimmäisen kerran kolmentoista tärkeimmän markkinointikanavan mieluisuuden ja epämieluisuuden vastaanottajille. Selvimmin kuluttajien mielipiteitä jakaa sähköposti.

Joka neljäs valitsee sähköpostin itselleen mieluisimmaksi tuotetieto- ja mainoskanavaksi. Toisaalta joka kolmas kuluttaja torjuu kokonaan sähköpostiin tulevat mainokset. Sähköpostiin suhtautuminen ei ole iästä kiinni, vaan sähköpostimainonta on lähes yhtä mieluisaa tai epämieluisaa kaikenikäisille. Sen sijaan muu internet-mainonta on selvästi sitä hyväksytympää, mitä nuorempi henkilö on.

Kaikkein mieluisimpia kuluttajille ovat paperiviestinnän kanavat, kuten tuotekuvastot, sanomalehdet ja osoitteellinen kirje, sekä sähköisistä kanavista televisio. Häirikkökanaviksi kuluttajat kokevat mainostekstiviestit, myyntipuhelut ja ovelta ovelle -myynnin. Näiden kanavien kautta runsas kaksi kolmasosaa kuluttajista ei halua saada lainkaan mainoksia.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Mainosviesteiltä vaaditaan vaivattomuutta

Postin mukaan kuluttajilla on selvät perustelut valinnoilleen. Mainosviestien halutaan olevan vaivattomasti saatavissa ja helposti vastaanotettavissa. Tutustumisajan pitää olla omassa hallinnassa ja itse valittavissa. Tärkeää on lisäksi tiedon tuoreus, ajantasaisuus ja viihdyttävyys. Nykyaikainen kuluttaja odottaa myös, että lisätieto on helposti saatavissa ja tuotteita voi vertailla vaivattomasti.

Mainoskanavien torjuntasyistä päällimmäinen on turhilla viesteillä häiriköinti. Kiusalliseksi koetaan erityisesti ajan varastaminen tärkeämmiltä asioilta esimerkiksi myyntipuheluilla. Häiritsevää on myös tunkeutuminen henkilökohtaiselle alueelle, mistä syystä mainoksia ei haluta varsinkaan tuttujen keskinäiseksi keskustelukanavaksi koettuihin tekstiviesteihin.

Kuluttajia pelottavat myös turvallisuusriskit niin sähköisessä mainonnassa kuin ovelta ovelle -myynnissäkin.

Kuluttajien mielipiteet jakaantuvat perinteisen paperiviestinnän ja uuden sähköisen viestinnän välillä. Osa haluaa vain paperiviestintää, mutta toinen ryhmä tahtoo sekä paperiviestintää että uutta sähköistä viestintää. Kuluttajat eivät halua jäädä pelkästään sähköisen markkinoinnin varaan, vaan internetin ja sähköpostin rinnalle halutaan tuotekuvasto tai osoitteellinen kirje.

Kuluttajien halusta vastaa uutta sähköistä mainontaa on ollut tähän asti vähän tietoa. Tämäntyyppisiä kattavia vertailututkimuksia on aiemmin tehty USA:ssa ja Australiassa. Suomessa tehtyyn tutkimukseen vastasi joulukuussa 2006 GallupKanavassa 1300 kuluttajaa. Tutkimuksen tekijä, Suomen Postin kehityspäällikkö Kari Elkelä, valmistelee aiheesta väitöskirjaa Helsingin kauppakorkeakouluun.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Matkahuollon vika nyppii yrittäjää Black Fridayna – pieni verkkokauppa teki ”radikaalin ratkaisun”

    2. 2

      Orjatöitä vai rentoa meininkiä yli tonnin palkalla? Näin lukijat ajattelevat työkokeiluista

    3. 3

      Miten hyvin tunnet suomalaiset logot? Tee 12 kysymyksen testi

    4. 4

      Rakennuslehti: Uudisasunnon hinta pomppasi 55 000 euroa – ”kasinopeli” nostaa nyt asuntojen hintoja

    5. 5

      Arvaisitko, minne Suomesta viedään lonkeroa tai tillivotkaa? ”Suomi on jälkijättöinen maa”

    6. 6

      Suomalainen vaatekauppa Makia luopui alennusmyynneistä: sulki kaupat Black Fridayn kunniaksi

    7. 7

      Verkkokauppa.com julkaisi palautetuimpien tuotteiden Top 25 -listan

    8. 8

      Tokmanni: Kesko yrittää estää Mika Rautiaisen siirtyminen Tokmannin johtoon

    9. 9

      Matkahuollossa ”kiusallinen” häiriö – syyksi epäillään Black Fridayn ruuhkaa

    10. 10

      Onko lompakkosi sisältö kuin saksalaisella vai lähempänä portugalilaista?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Verkkokauppa.com julkaisi palautetuimpien tuotteiden Top 25 -listan

    2. 2

      Arvaisitko, minne Suomesta viedään lonkeroa tai tillivotkaa? ”Suomi on jälkijättöinen maa”

    3. 3

      Orjatöitä vai rentoa meininkiä yli tonnin palkalla? Näin lukijat ajattelevat työkokeiluista

    4. 4

      Yksin asuva, tulisitko toimeen 669 eurolla kuukaudessa?

    5. 5

      Viro korotti alkoholi­veroa ja viinaralli siirtyi Latviaan – Tulli: Kyllä sitä jouset pohjassa tuodaan

    6. 6

      Matkahuollon vika nyppii yrittäjää Black Fridayna – pieni verkkokauppa teki ”radikaalin ratkaisun”

    7. 7

      Miten hyvin tunnet suomalaiset logot? Tee 12 kysymyksen testi

    8. 8

      Työkokeilu: Riitta, 53, teki raskasta työtä ”aidossa kaupan ympäristössä” – 9 euroa per päivä

    9. 9

      Rakennuslehti: Uudisasunnon hinta pomppasi 55 000 euroa – ”kasinopeli” nostaa nyt asuntojen hintoja

    10. 10

      Onko lompakkosi sisältö kuin saksalaisella vai lähempänä portugalilaista?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Talo Thaimaassa ja citykämppä Espanjassa: Annika, 63, kertoo, miten Lahti vaihtui halpaan elämiseen auringossa

    2. 2

      Miten hyvin tunnet suomalaiset logot? Tee 12 kysymyksen testi

    3. 3

      Näin tukiloukku napsahtaa työtä tekevälle: palkkaa lisää 1 000 €/kk – tilille vain 209 € enemmän

    4. 4

      Riku Aallon yli 5 000 euron palkankorotus suututti kentän – osa erosi jo Teollisuusliitosta

    5. 5

      Suomen 100 suurinta metsänomistajaa: listan ykkösen metsät peittäisivät Kehä I:n sisälle jäävän Helsingin

    6. 6

      Verkkokauppa.com julkaisi palautetuimpien tuotteiden Top 25 -listan

    7. 7

      Juho muutti Puolaan töihin palvelemaan suomalaisia – ”Muistan yllättyneeni katsoessani ensimmäistä palkkakuittia”

    8. 8

      Suomalaisesta nollan euron setelistä tuli hitti – joidenkin arvo voi nousta huimasti

    9. 9

      Ilkka, 62, nostaa eläkettä ja käy kokopäivätöissä – ”Kyllä tässä pääsee voitolle”

    10. 10

      Yksin asuva, tulisitko toimeen 669 eurolla kuukaudessa?

    11. Näytä lisää