Sony Ericsson vakuuttaa säilyttävänsä kovan kasvun - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Sony Ericsson vakuuttaa säilyttävänsä kovan kasvun

Sony Ericssonin toimitusjohtajan Miles Flintin mukaan yhtiön tavoitteena on edelleen kasvaa markkinoita nopeammin.

Sony Ericssonin toimitusjohtajan Miles Flintin mukaan yhtiön tavoitteena on edelleen kasvaa markkinoita nopeammin.

Julkaistu: 10.5.2007 18:29, Päivitetty 11.5.2007 8:16

Maailman neljänneksi suurimman matkapuhelinvalmistajan Sony Ericssonin toimitusjohtaja Miles Flint vakuuttaa alkuvuoden vahvan kasvukehityksen jatkuvan.

Tavoitteenamme on edelleen kasvaa markkinoita nopeammin. Emme edelleenkään tavoittele markkinaosuuksia kannattavuutemme kustannuksella, Flint sanoo.

Yhtiö myi ensimmäisellä vuosineljänneksellä 22 miljoonaa matkapuhelinta, mikä on 63 prosenttia enemmän kuin vuoden 2006 alussa. Matkapuhelimien myynti kasvoi maailmassa alkuvuonna kaikkiaan 12 prosenttia viime vuoden alkuun verrattuna.

Flintin mainitsema markkinaosuuksien tavoittelu on iskenyt pahiten amerikkalaiseen Motorolaan. Sen kännykkätoimiala on vakavassa kannattavuuskriisissä.

Sony Ericssonin jälkeen toiseksi eniten kappalemääräistä myyntiään kasvatti alkuvuonna Nokia, joka myi tämän vuoden alussa 21 prosenttia enemmän kännyköitä kuin viime vuoden tammi–maaliskuussa. Markkinajohtajan myyntimäärät olivat alkuvuonna aivan omassa luokassaan. Nokia myi ensimmäisellä vuosineljänneksellä lähes 70 miljoonaa kännykkää enemmän Sony Ericsson.

Pohjois-Amerikka on Sony Ericssonille, aivan kuten Nokiallekin, erittäin vaikea markkina-alue. Amerikkalaisen Motorolan ja eteläkorealaisten LG:n ja Samsungin hallitsemalla markkina-alueella molemmilla yhtiöillä on kaksi kompastuskiveä: operaattorien hallitsema kännykkäkauppaa ja cdma-matkapuhelintekniikka.Nokian tapaan myöskään Flint ei halua paljon Pohjois-Amerikan vaikeuksista keskustella.

– Pohjois-Amerikka on meille hyvin haastava markkina-alue, koska emme valmista cdma-kännyköitä. Uskoisin, että olemme nyt oikealla tiellä kohti markkinaosuuden lisäämistä myös Pohjois-Amerikassa, Flint sanoo.

Sony Ericssonin kasvua on vauhdittanut pääasiassa musiikki- ja kamerapuhelimien korkea kysyntä ja tuotevalikoiman laajentaminen halvempaan hintaluokkaan.

Euroopassa kilpailu kaikkien viiden suurimman matkapuhelinvalmistajien välillä on erittäin lujaa, koska täällä tehdään eniten rahaa. Kuluttajat ostavat Euroopassa enimmäkseen korkean hintaluokan puhelimia, joissa kännykkäyhtiöillä on parhaat katteet.

Sony Ericsson julkisti tiistaina Lontoossa uuden älypuhelimensa, jossa on paljon yrityspuhelimista tuttuja ominaisuuksia. Flintin mielestä pelkästään yrityskäyttöön tarkoitettua puhelimista on turha puhua, koska erikokoisilla yrityksillä on puhelimilleen erilaisiin vaatimuksia. Lisäksi useat kuluttajat ovat kiinnostuneita niin kutsutuista yrityskännyköistä.

– Operaattorit ajattelevat yrityskännyköitä hyvin eri tavalla pienten ja suurten kansainvälisten yritysten näkökulmasta. Ei siis ole vain yleisesti yrityskäyttöön tarkoitettua puhelimia, koska yritysten tarpeet vaihtelevat.

Flint muistuttaa, että heidän älypuhelimistaan P910 on myynyt erittäin hyvin Intiassa. Siellä kännykänkäyttäjien määrä kasvaa Ericssonin laskelmien mukaan eniten maailmassa.

– On täysin selvää, että me emme ala kilpailla äärimmäisen halvoissa puhelimissa vain suuria myyntimääriä tavoitellaksemme. Etsimme tuotealueita, joissa voimme kilpailla säilyttämällä kannattavuutemme.

Tarkkaa hintarajaa, jonka alle Sony Ericsson ei mallistoaan laajenna, Flint ei suostu sanomaan. Halpapuhelimissa Nokia on selvä markkinajohtaja. Sillä on myös kännykkävalmistajista kaikista laajin tuotevalikoima.

– Alin mahdollinen hinta riippuu markkina-alueesta ja jakelumallista. Kysymys on siitä, missä voimme säilyttää nykyiset katteemme, Flint sanoo.

Tuoreimmat osastosta