Johtamisessa korostuu avoimmuus

Julkaistu: , Päivitetty:

Johtamisen avoimmuus on tulevina vuosina entistä tärkeämpää suurten ikäluokkien eläköityessä ja työntekijäpulan pahentuessa.


- Yhteiskunta ja yrityksen sidosryhmät vaativat yritykseltä yhä enemmän avoimmuutta. Yrityksen suhde ulkomaailman vaikuttaa yrityskuvaan. Yrityskuvan vahvistuminen luo kilpailuetua yritykselle, joka pitää siitä huolta. Toisaalta huonolla yrityskuvalla yrityksen arvostusta voi helposti myös heikentää, Cloetta Fazerin konsernijohtaja Jesper Åberg toteaa.

Yrityskuvan ja tuotebrandin välillä ei saa olla ristiriitaa, koska hyvä yrityskuva myy myös yrityksen tuotebrandia. Työntekijät ja asiakkaat ovat yhä valveutuneempia ja haluavat yritykseltä läpinäkyvyyttä kuten esimerkiksi raaka-aineen tuoteketjusta.

- Kun Fazerin Sininen on valittu Suomen arvostetuimmaksi brandiksi, paikan ansaitseminen on ollut monen kymmenen vuoden työ. Hyvää brandi- ja työnantajamielikuvaa on pidettävä yllä koko ajan, ja yrityksen tavoitteet asettaa sen mukaisesti, Åberg muistuttaa.

Talous ja vastuu käsikädessä
  
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy
Taloudelliset näkökohdat ja yrityksen sosiaalinen vastuu kulkevat käsi kädessä. Sosiaaliseen vastuuseen kuuluu työntekijöiden motivointi, sitouttaminen ja hyvinvointi työpaikalla.

- Hyvällä johtamisella on selkeä linkki työssä viihtymiseen ja jaksamiseen. Harvoin työuupumus tulee liian paljosta työstä vaan epäselvistä tavoitteista, rooleista ja vastuista. Johtajana pyrin painottamaan näiden merkitystä, ja ennen kaikkea viestimään niistä. Sitä kautta syntyy myös tulosta, Åberg sanoo. 

Åberg kehottaa niin työntekijöitä kuin johtajiakin kyseenalaistamaan ja kysymään, koska se asettaa kysyjän pohtimaan ja selkeyttämään asioita.

Pitkäjänteisyys kunniaan 

Yritys voi luoda työntekijöille entistä parempia puitteita kuten kuntosalin tai liikuntaseuran, mutta jokaisen tulee myös itse ymmärtää vastuunsa. Äärimmäisestä sitoutumisesta työhön on seurannut uupumisia.

- Varsinkin työelämässä aloittaville korostaisin pitkäjänteisyyden merkitystä. Työtä riittää tulevaisuudessakin, mutta omasta hyvinvoinnista on pidettävä huolta. Se on työntekijän ja työnantajan yhteinen intressi. Perhe, ystävät ja harrastukset ovat tärkeitä. Jos terveys järkkyy, kaikki muukin kärsii, Åberg muistuttaa.

- On hyvä kokeilla erilaisia töitä urallaan. Johtajuus on persoonallisuuskysymys, eikä asiantuntijuus ole välttämättä sama kuin johtajuus. Johtajuus lähtee omasta tahdosta ja tunteesta, ja siihen voi kasvaa pikku hiljaa, Åberg sanoo..

Hyvän johtajan ominaisuuksina Åberg pitää jämäkkyyttä ja selkeyttä sekä kykyä hahmottaa kokonaisuuksia ja koota tiimejä, joissa ”yksi plus yksi on enemmän kuin kaksi”.

- Sosiaaliset taidot ja sosiaalinen älykkyys ovat yhä tärkeämpiä johtajan työssä. Tietyissä tilanteissa johtajan pitää näyttää suuntaa omalla toiminnalla, ja vaikuttaa myös tunteiden kautta. Pitää tuntea syvällisesti johdettavat ja heidän arvonsa, ja sitä kautta pyrkiä rakentamaan iskukykyinen ”joukkue”.

Suomi ja Ruotsi samassa veneessä

Kaksi vanhaa perheyritystä Cloetta ja Fazer ovat olleet yhdessä seitsemän vuotta ja niiden yrityskulttuurit ovat yhä sulautumassa yhteen. Åberg ei näe suomalaisessa ja ruotsalaisessa johtamistavassa niin isoja eroja kuin yleensä puhutaan. Pikemminkin erot korostuvat molempien maiden sisällä.

- Vaikka kansainvälisistä markkinoista puhutaan paljon niin, että kaikki on muualla paremmin, haluaisin nostaa kunniaan paikallisuuden. Johtamiskulttuurimme, perinne ja lähestymistapa on meille rikkaus. Suomalainen johtaja pärjää Suomessa ja maailmalla olemalla oma itsensä, Åberg kannustaa.

Osaaminen ja ennen kaikkea johtaminen ovat konsernissa tärkeitä tekijöitä tulevaisuuden haasteita kohdattaessa.

- Haluan erityisesti painottaa johtamisen merkitystä yhtiön kaikilla tasoilla. Hyvä johtaminen on välttämätöntä, jotta voimme motivoida henkilöstöämme ja saada sen sitoutumaan niin, että nykyistä osaamista voidaan hyödyntää parhaalla mahdollisella tavalla, ja se saa myös tilaa kasvaa, Åberg sanoo.

Viestintä avainroolissa

Viestintä on tässä työssä erittäin tärkeä tekijä. Jos viestintä toimii joka tasolla, strategiat ja tavoitteet on helppo tuoda kaikkien tietoisuuteen. Näin myös roolit ja vastuualueet ovat kaikille selkeitä ja helposti ymmärrettäviä.

Hyvä johtaminen yhdessä toimivan sisäisen ja ulkoisen viestinnän kanssa vahvistavat Cloetta Fazerin myönteistä työantajakuvaa.

- Tämä on erityisen tärkeää aikana, jolloin eläkkeelle siirtyminen lisääntyy ja osaavasta työvoimasta käydään kovaa kilpailua. Tavoitteena ei ole pelkästään vahvistaa tavaramerkkejämme vaan myös nostaa imagomme yhtiönä ja työnantajana ykköseksi niin Ruotsissa kuin Suomessakin, Åberg korostaa.

Cloetta Fazerin koko toiminta perustuu arvoihin ja yhteisiin toimintaohjeisiin. Konsernin ydinarvot ovat avoimmuus, osaavuus, dynaamisuus ja pohjoismaisuus.

Arvot ja toimintaohjeet ohjaavat yrityksen työntekijöiden päivittäistä työtä. Ne ovat käytäntöjä eri osa-alueilla kuten suhteissa eri sidosryhmiin, ja ovat myös osana perehdyttämisohjelmaa konsernin rekrytoidessa uutta henkilöstöä.

Avoimmuuteen liittyy muun muassa avoin viestintä henkilöstölle ja muille sidosryhmille sekä suhteessa ympäristössä tapahtuviin muutoksiin ja asiakkaiden toiveisiin.

Dynaamisuus tarkoittaa muun muassa markkinoiden kehitysjohtajuutta ja muutoskykyisyyttä. Osaavuudessa korostuu tuotteiden laatu ja innostava yhteistyökumppanuus. Yhtiö on ylpeä pohjoismaisesta alkuperästään.

Cloetta Fazer tunnustaa YK:n Global Compact –aloitteen kymmenen periaatetta, ja pyrkii edistämään niitä omassa toiminnassaan. Näitä periaatteita ovat muun muassa ihmisoikeuksien kunnioittaminen, vastuu ympäristöstä sekä korruption vastustaminen.

- Viesti, jonka yritys antaa ulospäin eri sidosryhmille, vaikuttaa ihmisten asenteisiin. Yrityskuva ei saa olla ristiriidassa tuotebrandin kanssa. Taloudelliset näkökohdat ja sosiaalinen vastuu kulkevat käsi kädessä, Åberg korostaa. 
  


VISIOSTA TAVOITTEISIIN

Cloetta Fazerin vision tavoitteisiin pääsemiseksi yhtenä keinona on määritelty motivoitunein, osaavin ja energisin henkilökunta.

- Tämä ohjaa kaikkea henkilöstön kehittämistä, kertoo henkilöstön kehittämispäällikkö Ritva Sormunen.

Rekrytointivaiheessa yhtiö kiinnittää  erityistä huomiota siihen, että hakija sopii Cloetta Fazer Makeisten kulttuuriin.

- Perehdytämme henkilöstömme talon tapoihin ja pelisääntöihin. Pyrimme myös hyödyntämään uusien tuloksentekijöiden näkemyksiä toimintamme kehittämisessä.

Esimiestyö on hyvää johtamispalvelua. Jokaisen on tiedettävä omaan työhön kohdistuvat odotukset ja tavoitteet, ja saatava edistymisestään palautetta.

- Palautekulttuurimme on vahva, ja siihen kuuluvat myös sisäiset, kasvokkain tapahtuvat asiakastyytyväisyyskeskustelut, joita pidetään säännöllisesti joko kahden kesken tai toiminnoittain, Sormunen sanoo.

Tavoitteena on luoda yhteistyön malli, jossa palaute on arvokas kehittymisen työkalu.

- Tavoitekeskusteluihimme sisältyy myös pitkän tähtäimen odotusten kartoittaminen niin organisaation kuin esimiestyön suhteen. Korostamme henkilökohtaista vastuuta ja mahdollisten epäkohtien rakentavaa esille tuomista. Esimies vie asioita eteenpäin tai perustelee, miksei jotain yksittäistä toivomusta kenties voida toteuttaa.

- Tarjoamme tuloksentekijöillemme monia henkilöstöetuja, ja pidämme huolta myös eläkkeelle siirtyneistä järjestämällä erilaisia retkiä ja kerhotoimintaa. Tuotannon sekä myynti- ja markkinointiorganisaatiomme yhdistymisen myötä uudistamme ja yhtenäistämme henkilöstöön liittyviä käytäntöjä, jotka kaikki on kuvattu Intrassa olevassa henkilöstökäsikirjassamme, Sormunen kertoo.

- Tänä vuonna suuri ponnistuksemme on strategiaprosessi, johon koko henkilöstö ensimmäistä kertaa osallistuu. Prosessi huipentuu kesäkuussa pidettävään Tullaan tutuiksi –strategiapäivään, jossa 800 tuloksentekijäämme muuttaa strategian arjen teoiksi innostavalla ja osaavalla tavalla, Sormunen sanoo.

Kehittämiskumppanina on jo useana vuotena toiminut Talent Partners.

- Onnistumisen edellytykset ovat varmasti olemassa, koska Cloetta Fazer Makeisissa on vahva kehittämisen kulttuuri sekä intoa puhkuva, määrätietoisesti työskentelevä henkilöstö. Cloetta Fazer Makeisissa ei tyydytä siihen, että menee hyvin vaan pyritään aina vielä parempaan, kertoo Sari Westerlund Talent Partnersista.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      AKT ja Rakennusliitto päättivät: Työt seis 2. helmikuuta

    2. 2

      Kuluttaja: Näin nopeasti television hinta putoaa jopa 57 prosenttia

    3. 3

      Työttömän Jukan, 59, työmatka aktiivimallin tähden: 140 km per suunta – ”Palkka menee bensaan ja pysäköintiin”

    4. 4

      Maailman vastuullisimmat yritykset listattiin: Neste ja Outotec aivan kärkikahinoissa

    5. 5

      Matti kertoi yli 100 000 euron tuloistaan ja rahapulasta – tämän takia ”rikkaiden köyhien” ongelmat jäävät piiloon

    6. 6

      Taksikilpailu vapautuu pian – Kovanen aloittaa kympin taksimatkat Helsingissä

    7. 7

      Asiantuntija-arvion mukaan Suomen talouspolitiikka jopa suhdanteita kärjistävää –  Orpo ei niele kritiikkiä

    8. 8

      Orionin talousjohtaja: Diagnosticaa ei ole pakko myydä

    9. 9

      Trump lätkäisi isot tuontitullit pesukoneille ja aurinkopaneeleille – näin markkinat reagoivat

    10. 10

      4 554 euroa enemmän käteen – näin asuinpaikka vaikuttaa keskituloisen perheen verotukseen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Työttömän Jukan, 59, työmatka aktiivimallin tähden: 140 km per suunta – ”Palkka menee bensaan ja pysäköintiin”

    2. 2

      Trump lätkäisi isot tuontitullit pesukoneille ja aurinkopaneeleille – näin markkinat reagoivat

    3. 3

      Taksikilpailu vapautuu pian – Kovanen aloittaa kympin taksimatkat Helsingissä

    4. 4

      AKT ja Rakennusliitto päättivät: Työt seis 2. helmikuuta

    5. 5

      Nordean pankkineuvoja käski asiakasta painumaan kotimaahansa – pankki ei perkaa virkailijan aiempia lainakeskusteluja

    6. 6

      4 554 euroa enemmän käteen – näin asuinpaikka vaikuttaa keskituloisen perheen verotukseen

    7. 7

      Matti kertoi yli 100 000 euron tuloistaan ja rahapulasta – tämän takia ”rikkaiden köyhien” ongelmat jäävät piiloon

    8. 8

      Kuluttaja: Näin nopeasti television hinta putoaa jopa 57 prosenttia

    9. 9

      Ruotsissa asuntojen hinnat pudonneet jopa 1 000 euroa per neliö – ”Suomessa varoitellaan ihan turhaan”

    10. 10

      Maailman vastuullisimmat yritykset listattiin: Neste ja Outotec aivan kärkikahinoissa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ylen juontaja haki asuntolainaa Nordeasta, virkailija kehotti palaamaan kotimaahan – näin vastaa pankki

    2. 2

      Koti vain puolison nimissä, mutta molemmat maksavat lainaa ja 6 muuta tapaa hankkia ongelmia

    3. 3

      15 kysymystä: Testaa, kuinka vieraantunut olet arjesta

    4. 4

      Työttömän Jukan, 59, työmatka aktiivimallin tähden: 140 km per suunta – ”Palkka menee bensaan ja pysäköintiin”

    5. 5

      Yli 100 000 euroa vuodessa tienaavan Matin rahapula kummastuttaa – ”Että kehtaatkin valittaa”

    6. 6

      30 vuotta maksajana riitti – ”Puoliso pistää rahansa tuulemaan ja on käsi ojossa pyytämässä minulta lisää”

    7. 7

      Alle 60-vuotiaana eläkkeelle – näissä ammateissa osalla on yhä vanha etu

    8. 8

      Lähihoitaja Pirjo, 56, muutti Portugalin lämpöön – myy nyt karjalanpiirakoita Algarvessa

    9. 9

      7 asiaa, joista syntyy riitaa parisuhteessa – terapeutti kummeksuu sitä, että usein mies maksaa laskut

    10. 10

      Trump lätkäisi isot tuontitullit pesukoneille ja aurinkopaneeleille – näin markkinat reagoivat

    11. Näytä lisää