Kiinalaiset kiusaavat Ericssonia - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Kiinalaiset kiusaavat Ericssonia

Olemme jatkaneet markkinaosuuteemme lisäämistä kaiikilla markkina-alueilla, Ericssonin toimitusjohtaja Carl-Henric Svanberg sanoi Tukholmassa keskiviikkona.

Julkaistu: 9.5.2007 17:16, Päivitetty 10.5.2007 8:05

Kännykänkäyttäjien määrä kasvaa Ericssonin toimitusjohtaja Carl-Henric Svanbergin laskelmien mukaan eniten Intiassa, jossa yhtiöllä on laskelmiensa mukaan lähes 40 prosentin markkinaosuus. Svanbergin mukaan kiinalaiset kilpailijat ovat tulleet nyt jäädäkseen.

Verkkomarkkinoita ovat tähän saakka hallinneet pääasiassa eurooppalaiset yhtiöt. Pienistä markkinaosuuksista huolimatta kiinalaiset Huawei ja ZTE ovat tehneet läpimurron verkkomarkkinoille.

– Kiinalaiset laitevalmistajat ovat tulleet jäädäkseen, ja heidän menestyksensä jatkuu. Heillä ei kuitenkaan ole merkittävää kustannusetua, Ericssonin toimitusjohtaja Carl-Henric Svanberg sanoi keskiviikkona Tukholmassa yhtiön pääomamarkkinapäivillä.

Kiinalaisista verkkolaitevalmistajista Ericsson tekee yhteistyötä ZTE:n kanssa. Nokia Siemens Networksin kumppani on  Huawei. Rajallisesta yhteistyöstä huolimatta molemmat verkkojätit myös kilpailevat pienien ja vikkelien kiinalaisten kanssa.

Svanbergin mielestä kiinalaisilla ei ole merkittäviä kustannusetuja, koska suuri osa Ericssonin verkkolaitteiden valmistuksesta on jo siirretty ulkomaille eikä tutkimus- ja tuotekehityksessä ole mahdollista saavuttaa yhtä suuria kustannnusetuja kuin tuotannossa.

– Kiinalaiset valmistajat ovat tähän mennessä oppineet lähinnä muilta valmistajilta. Heillä ei ole selvää näkemystä kehityksen suunnasta. Heidä kyytiinsä hyppäämisessä on iso riski, Svanberg sanoo.Verkkojättien on pidettävä kiinalaisia kuitenkin silmällä, koska suurin markkinakasvu kohdistuu Aasian kehittyville markkinoille

Ericsson arvioi kännykänkäyttäjien määrän kasvan selvästi aikaisempaa arviotaan enemmän.

– Arvioimme, että vuonna 2010 maailmassa jo 4,5 miljardia kännykänkäyttäjää. Se on selvästi enemmän kuin aikaisempi arviomme, Svanberg sanoi.

Yhtiön aikaisempi arvio oli, että neljä miljardia ihmistä käyttää matkapuhelinta vuonna 2010. Kännykänkäytön yleistymista edistävät Svanbergin mielestä halvat kännykät ja verkkolaitteiden edulliset hinnat.  Hän kuitenkin myönsi, että esimerkiksi Intian markkinoillla hintakilpailu on erittäin kova.

Ericssonin kilpailija Nokia Siemens Networks on tehnyt hartiavoimin työtä vahvistaakseen asemaansa Intian huipputärkeilä markkinoilla. Intia on myös maailman suurin matkapuhelinverkkojen ylläpitö- ja hallintapalvelujen markkina-alue. Palveluiden lisäksi ohjelmiston merkitys langattomassa ja kiinteässä verkossa vahvistuu.

– Verkkolaitteiden osuus matkapuhelinverkon käynnistyskustannuksista on noin 40 prosenttia. Loput kustannuksista muodostuu seuraavan vaiheen kuluista, Svanberg sanoi.Palvelujen osuus sekä Ericssonin ja Nokia Siemens Networksin liiketoiminnassa on reippaassa kasvussa.

– Kännykkänkäyttäjien määrä kasvaa nopeimmin Intiassa, jossa käyttäjien määrä kasvaa kuudella miljoonaalla kuukaudessa.

Ericssonin markkinnaosuus Intian gsm-laitemarkkinolla on Svanbergin mukaan lähes 40 prosenttia. Kiinassa markkinaosuus on gsm-laiteissa 35 prosenttia.

Nokia Siemens Networksin massiivisten irtisanomisten tuomasta epävarmuudesta ja sen vaikutuksesta yhtiöiden väliseen kilpailutilanteenseen Svanbergilä ei ollut paljon sanottavaa.

– On selvää, että uudelleenjärjestelyt vievät paljon energiaa yhtiön sisällä. Ericssonin hyötyminen tilanteesta on pelkään spekulaatiota, Svanberg sanoi Taloussanomille.

Suurin osa verkkomarkkinoiden kasvusta tulee kuluttajien viestintätapojen muuttumisesta.

– Tänä vuonna matkapuhelimen käyttäjät kuluttavat 13,5 miljardia dollaria digitaaliseen musiikkiin, mikä on 23 prosenttia ennemmän kuin viime vuonna. He lähettävät lähes kaksi miljardia videoviestiä ja vastaaottavat 2,6 miljardia videota.