Kempparikilpailu - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Kosmetiikkaketjujen kilpailu kovenee

Kosmetiikkamarkkinoille riittää uusia tulijoita. Tuorein tulokas, ruotsalaisketju Kicks hyödyntää pienyrittäjien kasvumarkkinoille jättämän tilan.

Kicks-ketjun toinen suomalaismyymälä avattiin viime viikolla Vuosaaressa.

26.4.2007 7:06 | Päivitetty 26.4.2007 8:50

Ruotsalainen kosmetiikkaketju Kicks on avannut kaksi uutta myymälää pääkaupunkiseudulle. Ketjun tavoitteena on pureutua Suomeen yhteensä jopa 80 liikkeen voimin.

– Mahdumme ehdottomasti mukaan markkinoille. Suomalaisten kosmetiikan kulutus on eurooppalaisittain vielä pientä, ja kasvua on joka vuosi, sanoo Kicksin projektipäällikkö Sinikka Kalmelid.

Hyvällä konseptilla on tapana löytää tilansa, Sokoksen ja Emotionin ketjujohtaja Heli Uusisuo kommentoi ruotsalaisketjun maahantuloa.

– Ainakin Kicksin verran on tilaa markkinoilla, ehkä lisääkin.

Kicks tuskin jää Suomen kosmetiikkamarkkinoiden ainoaksi ulkomaiseksi tulokkaaksi.

Eurooppalaisketjujen, kuten ranskalaisen Sephoran, uskotaan harkitsevan laajentumista pohjoiseen.

Uusia tilaisuuksia syntyy, kun pienet ja yksityiset kemikaalikaupat lopettavat suurempien myymälöiden edestä. Myös tax free -kosmetiikan osuus on vähentynyt tehden tilaa muille myyntikanaville.

– Kulutus tulee vielä kasvamaan, uskoo kosmetiikan suurkonseptimyymälä Even toimitusjohtaja Jukka-Keski-Pukkila.

Kosmetiikkamyynnin määrää kasvatetaan lisäämällä eri ikäryhmille suunnattuja erikoistuotteita. Kasvun uskotaan tulevan myös muilta uusilta kuluttajaryhmiltä, erityisesti miesten kosmetiikasta.

Miesten toivotaan, ainakin nuoremman polven, muodostavan uuden käyttäjäkunnan kosmetiikalle.

– Uskon, että meillä on mahdollisuus kehittyä ja kehittää, Kalmelid sanoo ja viittaa miesten kosmetiikkamarkkinoihin Ruotsissa.

Uusisuo painottaa edullisten miestensarjojen merkitystä kasvulle.

– Bossia on ollut aikaisemminkin, mutta vasta nyt on tarjolla jokamiehen kukkarolle sopivia tuotteita.

Kicksin viiden myymälän vuosittainen laajenemisvauhti on Kalmelidin mielestä maltillinen. Tutuilla Ruotsin markkinoilla ketju laajenee yli kymmenen myymälän vuositahtia.

Keski-Pukkila on vaitonainen Vantaalle marraskuussa avatun ensimmäisen Eve-myymälän menestyksestä, mutta pitää saavutettua asiakasmäärää kohtuullisena. Tavoitteena on edelleen viedä Eve kolmeen tai neljään suurimpaan kaupunkiin seuraavien vuosien aikana.

Hinnoilla kilpailevan Even suurmyymälät pysynevät jatkossakin keskustojen ulkopuolella. Kicks aloitti Suomessa taajama-alueilla, mutta avaa seuraavan liikkeensä Helsingin Makkarataloon toukokuussa.

Stockmannin ja S-ryhmän valta kosmetiikka-alasta tuskin tulee horjumaan uusista kilpailijoista huolimatta. Kärkikaksikko hallitsee nyt 80 prosenttia markkinoista.

– Kahden suurimman osuudet ovat kyllä niin isot, että jonkun verran ne tulevat joka tapauksessa pienenemään, Keski-Pukkila tuumaa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?