Dna:n sketseissä oli ideaa

Julkaistu: , Päivitetty:

Tämä teki vaikutuksen mainostoimisto Heydayn luovaan johtajaan, Clio-mainoskilpailun tuomaristoon valittuun Jokko Halmeeseen.


Kerro esimerkki onnistuneesta markkinointiteosta.

Mobiilioperaattori Dna:n nousuun kääntänyt Elämä on -kampanja. Kaikki muistavat varmasti vieläkin kampanjan spotit: Yhdessä versiossa shoppailtiin satojen tuhansien arvoisia vaatteita. Toisessa poltettiin rahaa takassa ja hiekoitettiin tietä timanteilla. Kolmannessa joku oli ostanut pihamaallensa tuhansia puutarhatonttuja.

Elämä kallis, dna halpa -sanonnasta tuli ilmiö. Se levisi tv- ja katumainonnasta työpaikkojen kahvipöytäpuheisiin. Koululaiset hokivat sitä. Toimittajat kirjoittelivat lehtiin. Homma taisi mennä jossain vaiheessa niinkin pitkälle, että joku alkoi myydä Elämä on -lippiksiä ja -t-paitoja.

Mitä tällä huumoripläjäyksellä sitten saatiin aikaiseksi? Dna oli vaikeassa asemassa. Asiakasvirta kävi kilpailijoiden suuntaan. Kaikilla oli sama tuote ja halpa hinta. Tällaisessa tilanteessa pisimmän korren vetää se, joka osaa viestiä kiinnostavimmalla tavalla.

Kilpailijoiden halvan oloisissa mainoksissa näytettiin tuotteen hinta, ei juuri muuta. Dna toimi eri tavalla. Se vetosi järjen lisäksi tunteeseen. Dna viesti halpaa hintaa kuten kilpailijatkin, mutta kiinnostavammalla tavalla. Ovipumppu alkoi laulaa. Kampanja saattoi pelastaa koko Dna:n.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Kuka sen teki? Mikä yritys? Missä? Milloin?

Kampanja alkoi 2004 ja sarja jatkui ainakin vuoden ajan. Myöhemmin Dna jatkoi samassa hengessä Kaamea kapula -kampanjalla.

Kuka idean keksi?

Idean keksivät mainostoimisto PHS:n copywriter Markku Rönkkö ja ad Jyrki Reinikka.

Miksi tämä markkinointiteko on edelleen mielessäsi?

Elämä on -kampanja on mielestäni esimerkki vastaanottajaa kunnioittavasta markkinointiviestinnästä. Se tarjoaa hyvää sisältöä - tässä tapauksessa sketsiviihdettä. Kansa otti viestin sydämiinsä, ja siitä tuli osa populaarikulttuuria.

Mediat ja mainonta ovat muuttumassa kovaa vauhtia digitaalisiksi ja interaktiivisiksi. On web 2.0:aa, viraalimarkkinointia, YouTubea, MySpacea ja ensi vuonna taas jotain ihan uutta. Kaiken tämän muutoksen keskellä kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että hyvä mainonta perustuu jatkossakin hyvään ideaan. Ilman sitä ei ole mitään.

Mainitse muita onnistumisia.

Virtuaaliyhteisö Habbon menestystarina on edelleenkin kannustava esimerkki suomalaisille digitaalisten sisältöjen tuottajille.

Kun hyvä tuote ja hyvä markkinointi kohtaavat, syntyy tuloksia.

Markkinointiteko

Markkinointeko-palsta nostaa esiin onnistumisia.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Katariina, 47, myi puutalokotinsa ja muutti vuokralle pieneen yksiöön – ”Olin asunut lähinnä keittiössä ja makuuhuoneessa”

    2. 2

      Osaatko sanoa, paljonko kevytmaito maksaa? Testaa 10 kysymyksellä, kuinka vieraantunut olet arjesta

    3. 3

      Myrskylän taksiyrittäjät kertovat, miksi Kela-kyydit eivät houkuttele: ”Siitä ei tullut muuta kuin tappiota”

    4. 4

      Kommentti: Finnair rakensi keinon, jolla ilmastotietoiset voivat kompensoida lentämisen päästöjä – mutta suhteellisuuden nimissä kannattaa huomioida pari asiaa

    5. 5

      Jan Hurrin kommentti: Nollakorko voi olla uusi normaali – ja se on huono uutinen

    6. 6

      Sairaala eri maakunnassa, Kela-taksi jätti tulematta – muistisairaan Raimon, 86, matkan hinta nousi pilviin

    7. 7

      Li Andersson hämmästyi epäsuhtaa sähkölaskussaan: ”Sähkön osuus oli 8 euroa ja sähkönsiirto pitkälle yli 50 euroa”

    8. 8

      Koodauskoulu Hiven opiskelijat eivät oikeutettuja opintotukeen – opintojen uhkana aktiivimalli ja jopa karenssi

    9. 9

      Facebookin ex-johtaja Mäkeläinen puolustaa entistä työantajaansa: ”Markilla on sydän paikallaan”

    10. 10

      Kahden rakennusalan yrityksen epäillään laiminlyöneen miljoonien verot – rikostarkastaja: ”Suurin harmaan talouden juttu vuosikymmeneen”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Osaatko sanoa, paljonko kevytmaito maksaa? Testaa 10 kysymyksellä, kuinka vieraantunut olet arjesta

    2. 2

      Sairaala eri maakunnassa, Kela-taksi jätti tulematta – muistisairaan Raimon, 86, matkan hinta nousi pilviin

    3. 3

      Myrskylän taksiyrittäjät kertovat, miksi Kela-kyydit eivät houkuttele: ”Siitä ei tullut muuta kuin tappiota”

    4. 4

      Jan Hurrin kommentti: Nollakorko voi olla uusi normaali – ja se on huono uutinen

    5. 5

      Li Andersson hämmästyi epäsuhtaa sähkölaskussaan: ”Sähkön osuus oli 8 euroa ja sähkönsiirto pitkälle yli 50 euroa”

    6. 6

      Katariina, 47, myi puutalokotinsa ja muutti vuokralle pieneen yksiöön – ”Olin asunut lähinnä keittiössä ja makuuhuoneessa”

    7. 7

      Kommentti: Finnair rakensi keinon, jolla ilmastotietoiset voivat kompensoida lentämisen päästöjä – mutta suhteellisuuden nimissä kannattaa huomioida pari asiaa

    8. 8

      Kahden rakennusalan yrityksen epäillään laiminlyöneen miljoonien verot – rikostarkastaja: ”Suurin harmaan talouden juttu vuosikymmeneen”

    9. 9

      Facebookin ex-johtaja Mäkeläinen puolustaa entistä työantajaansa: ”Markilla on sydän paikallaan”

    10. 10

      Suomessa on jo 900 000 lämpöpumppua – näitä pumppuja ostettiin eniten

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kaarinalla, 40, on Suomen yleisin palkka: kertoo, mihin 2 600 euroa riittää – ”Se jatkuva miettiminen saa minut varpailleni”

    2. 2

      Suomalaisten sähkölaskut kallistuivat rajusti yhdessä vuodessa – tuusulalainen Jukka turvautui omiin konsteihin: ”Minulla ei hinta nouse!”

    3. 3

      Li Andersson hämmästyi epäsuhtaa sähkölaskussaan: ”Sähkön osuus oli 8 euroa ja sähkönsiirto pitkälle yli 50 euroa”

    4. 4

      Tämä mies tuntee huonot pomot, koska oli itse sellainen: ”20 prosenttia johtajista pitäisi potkia heti pois”

    5. 5

      Osaatko sanoa, paljonko kevytmaito maksaa? Testaa 10 kysymyksellä, kuinka vieraantunut olet arjesta

    6. 6

      Onko 2 600 euroa kuukaudessa ylellisyyttä? Näin lukijat kommentoivat: ”On päiviä jolloin elän pelkällä kahvilla ja leivällä”

    7. 7

      Oletko matala-, keski- vai korkeatuloinen? Yksi kuva näyttää miten tienaat ikäluokkaasi verrattuna

    8. 8

      Junatyöntekijä tuskastui: ansaitsee 15 vuoden työkokemuksella 2 000 euron palkan – ”1980-luvulla tämä oli vielä arvostettua matkatyötä”

    9. 9

      Kommentti: Palkka jopa 7 000 e/kk ja varma työ – kaikki alkoi 2,5 tunnin testistä

    10. 10

      Sairaala eri maakunnassa, Kela-taksi jätti tulematta – muistisairaan Raimon, 86, matkan hinta nousi pilviin

    11. Näytä lisää