Dna:n sketseissä oli ideaa

Julkaistu: , Päivitetty:

Tämä teki vaikutuksen mainostoimisto Heydayn luovaan johtajaan, Clio-mainoskilpailun tuomaristoon valittuun Jokko Halmeeseen.


Kerro esimerkki onnistuneesta markkinointiteosta.

Mobiilioperaattori Dna:n nousuun kääntänyt Elämä on -kampanja. Kaikki muistavat varmasti vieläkin kampanjan spotit: Yhdessä versiossa shoppailtiin satojen tuhansien arvoisia vaatteita. Toisessa poltettiin rahaa takassa ja hiekoitettiin tietä timanteilla. Kolmannessa joku oli ostanut pihamaallensa tuhansia puutarhatonttuja.

Elämä kallis, dna halpa -sanonnasta tuli ilmiö. Se levisi tv- ja katumainonnasta työpaikkojen kahvipöytäpuheisiin. Koululaiset hokivat sitä. Toimittajat kirjoittelivat lehtiin. Homma taisi mennä jossain vaiheessa niinkin pitkälle, että joku alkoi myydä Elämä on -lippiksiä ja -t-paitoja.

Mitä tällä huumoripläjäyksellä sitten saatiin aikaiseksi? Dna oli vaikeassa asemassa. Asiakasvirta kävi kilpailijoiden suuntaan. Kaikilla oli sama tuote ja halpa hinta. Tällaisessa tilanteessa pisimmän korren vetää se, joka osaa viestiä kiinnostavimmalla tavalla.

Kilpailijoiden halvan oloisissa mainoksissa näytettiin tuotteen hinta, ei juuri muuta. Dna toimi eri tavalla. Se vetosi järjen lisäksi tunteeseen. Dna viesti halpaa hintaa kuten kilpailijatkin, mutta kiinnostavammalla tavalla. Ovipumppu alkoi laulaa. Kampanja saattoi pelastaa koko Dna:n.

Kuka sen teki? Mikä yritys? Missä? Milloin?

Kampanja alkoi 2004 ja sarja jatkui ainakin vuoden ajan. Myöhemmin Dna jatkoi samassa hengessä Kaamea kapula -kampanjalla.

Kuka idean keksi?

Idean keksivät mainostoimisto PHS:n copywriter Markku Rönkkö ja ad Jyrki Reinikka.

Miksi tämä markkinointiteko on edelleen mielessäsi?

Elämä on -kampanja on mielestäni esimerkki vastaanottajaa kunnioittavasta markkinointiviestinnästä. Se tarjoaa hyvää sisältöä - tässä tapauksessa sketsiviihdettä. Kansa otti viestin sydämiinsä, ja siitä tuli osa populaarikulttuuria.

Mediat ja mainonta ovat muuttumassa kovaa vauhtia digitaalisiksi ja interaktiivisiksi. On web 2.0:aa, viraalimarkkinointia, YouTubea, MySpacea ja ensi vuonna taas jotain ihan uutta. Kaiken tämän muutoksen keskellä kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että hyvä mainonta perustuu jatkossakin hyvään ideaan. Ilman sitä ei ole mitään.

Mainitse muita onnistumisia.

Virtuaaliyhteisö Habbon menestystarina on edelleenkin kannustava esimerkki suomalaisille digitaalisten sisältöjen tuottajille.

Kun hyvä tuote ja hyvä markkinointi kohtaavat, syntyy tuloksia.

Markkinointiteko

Markkinointeko-palsta nostaa esiin onnistumisia.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Näin lakot leviävät busseihin, lentokentille ja risteilylaivoille

    2. 2

      Tällaisen sovintoesityksen PAU hylkäsi

    3. 3

      Kommentti: PAU paljasti nyt todelliset korttinsa – meneillään on Suomen kallein järjestösota

    4. 4

      Mihin sinä sijoittaisit 500 euroa juuri nyt? Vastaa Taloussanomien kyselyyn

    5. 5

      PAU sanoi ei sovintoesitykselle – lakot jatkuvat

    6. 6

      Posti ei aio perua pakettilajittelijoiden sopimusvaihdosta – Kuusiston mukaan vaihdoksella valtion omistajaohjauksen tuki

    7. 7

      IMF: Suomen talous ei ole tasapainossa vuonna 2023

    8. 8

      Sähköliitto ilmoitti tukilakkonsa PAUlle

    9. 9

      Timo Salmisen talon kuluihin uppoaa 2 000 euroa vuodessa – Lintilä harkitsisi kiinteistöveron poistamista autiotaloilta

    10. 10

      Yllättävä tieto Koneen ja Thyssenkruppin kaupoista: Useiden miljardien ennakkomaksusta neuvotellaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kommentti: PAU paljasti nyt todelliset korttinsa – meneillään on Suomen kallein järjestösota

    2. 2

      PAU sanoi ei sovintoesitykselle – lakot jatkuvat

    3. 3

      Näin lakot leviävät busseihin, lentokentille ja risteilylaivoille

    4. 4

      Tällaisen sovintoesityksen PAU hylkäsi

    5. 5

      Osapuolet vastasivat työriidan sovintoesitykseen – PAU hylkäsi

    6. 6

      Timo Salmisen talon kuluihin uppoaa 2 000 euroa vuodessa – Lintilä harkitsisi kiinteistöveron poistamista autiotaloilta

    7. 7

      Posti ei aio perua pakettilajittelijoiden sopimusvaihdosta – Kuusiston mukaan vaihdoksella valtion omistajaohjauksen tuki

    8. 8

      Totuus ruokalähetin ”4 000 eurosta kuussa” alkaa valjeta: Kaikki tämä pitää maksaa itse – ja moniko oikeasti pystyy tekemään tällaisen tuntimäärän?

    9. 9

      IMF: Suomen talous ei ole tasapainossa vuonna 2023

    10. 10

      Kylie Jenner myy enemmistön Kylie Cosmetics -yrityksestään kosmetiikkayhtiö Cotylle – kauppahinta 600 miljoonaa dollaria

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Annin perheen uuden kodin seinästä löytyi outo läikkä – sitten kylmiön takaa paljastui jotain painajaismaista

    2. 2

      Kommentti: PAU paljasti nyt todelliset korttinsa – meneillään on Suomen kallein järjestösota

    3. 3

      Yksi kuva kertoo: Näin kävi diesel- ja bensa-autojen hinnoille Suomessa – kannattaako dieseliä enää ostaa?

    4. 4

      Toivo Sukari tuli avaamaan kohutun Ideaparkin – avajaishetkellä asiakkaita vain kourallinen

    5. 5

      Työriitaan ei ratkaisua: Postilakko jatkuu, tukilakot käyntiin – näin ne alkavat näkyä

    6. 6

      Lämpöpumppufirmat paljastavat – tässä ovat 10 suurinta potutuksen aihetta

    7. 7

      Totuus ruokalähetin ”4 000 eurosta kuussa” alkaa valjeta: Kaikki tämä pitää maksaa itse – ja moniko oikeasti pystyy tekemään tällaisen tuntimäärän?

    8. 8

      PAU sanoi ei sovintoesitykselle – lakot jatkuvat

    9. 9

      Liisa ja Arttu aloittivat asuntosijoittamisen parikymppisinä – ”Laskimme, montako asuntoa tarvitaan, jotta vanhuus on turvattu”

    10. 10

      Näin lakot leviävät busseihin, lentokentille ja risteilylaivoille

    11. Näytä lisää