Autoilua on pian pakko rajoittaa

Julkaistu: , Päivitetty:

Liikenne- ja viestintäministeriö pitää liikenteen vähentämistä ainoana kestävänä tapana leikata päästöjä. Saasteita supistaisi myös vähäpäästöisiä autoja suosiva verotus.
Liikenne- ja viestintäministeriön kansliapäällikkö Harri Pursiainen sanoo, että biopolttoaineet ja energiatehokkuus eivät yksin riitä hillitsemään liikenteen lisääntyvää saastemäärää.

– On turha kierrellä tosiasiaa, että ainoa kestävä tapa pienentää liikenteen päästöjä on vähentää itse liikennettä. Yhdyskuntarakenteen tulisi olla myös nykyistä tiiviimpi, jotta liikenteen tarve tulisi vähäisemmäksi, totesi Pursiainen Autokauppiaspäivillä perjantaina Helsingissä.

Kasvihuonekaasuista viidenneksen tuottaa liikenne, jonka päästöistä reilusti yli puolet tulee henkilöautoista.

Kasvanut liikenne aiheuttaa ongelmia, joista keskeisimpiä ovat lisääntyneet kasvihuonekaasupäästöt ja heikentynyt liikenneturvallisuus.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Euroopan unioni on sitoutunut vuoteen 2020 mennessä vähentämään kasvihuonekaasupäästöjä vähintään 20 prosenttia ja nostamaan biopolttoaineiden osuuden liikenteessä 10 prosenttiin.

– Raaka fakta on, että tavoite ei toteutuessaankaan vielä vähentäisi kokonaispäästöjä lainkaan, jos liikenne kasvaa nykymenoa. Lisäksi nykyisten biopolttoaineiden tuotanto aiheuttaa itsekin päästöjä, Pursiainen muistutti.

Harvaan asutussa Suomessa työpaikat kasautuvat keskuksiin ja vähentyvät haja-asutusalueilla. Tästä johtuen työ- ja kauppamatkat pitenevät, mikä taas lisää riippuvuutta henkilöautoista. Pursiaisen mielestä joukkoliikennettä ja liikenneyhteyksiä onkin välttämätöntä kehittää.

– Tulevaisuuden keinoja puuttua tähän kehitykseen ovat esimerkiksi joukkoliikennepalvelujen kehittäminen ja ruuhkamaksut. Valmiiksi rakennetussa maassa maankäytön suunnittelu ei ole nopea patenttiratkaisu, vaan puree vasta hitaammin.

Nopeampi ja ikävämpi tapa vähentää liikennettä on ohjata ihmisten käyttäytymistä liikenteen hinnoittelulla. Tämä tien todelliseen käyttöön perustuva keino vaikuttaisi Pursiaisen mukaan tehokkaasti liikennekäyttäytymiseen.

Pursiainen myönsi, ettei nykyinen autoverotus edistä energiatehokkaiden hankintaa, sillä verotuksen päämotiivina ovat valtion tulot, eikä autoverotuksen ohjausvaikutusta ole otettu käyttöön.

Autoalan Keskusliiton puheenjohtaja, kauppaneuvos Matti Pörhö peräsi omassa puheenvuorossaan tulevalta hallitukselta autoverotuksen kokonaisuudistusta.

– Uusi hallitus tekisi parhaan ympäristöteon poistamalla ensi töikseen pikaisesti dieselveron henkilöautoilta. Tämä ei tietenkään riitä, vaan koko verotus tulee remontoida. Tällä hetkellä markkinahäiriö haittaa toimintojamme kohtuuttomasti.

Autoverokeskustelun aiheuttamaa markkinahäiriötä suurempana ongelmana Pörhö pitää automyynnin marginaalien pienentymistä ja monimutkaistumista.

– Samalla kun autokaupan normaali kustannustaso on noussut, tehtaat ovat leikanneet marginaaleja kovalla kädellä. Leikkauksia ei kuitenkaan usein myönnetä, koska palkkiojärjestelmä on niin monimutkainen.

Nollatulokseen vaaditaan Pörhön mukaan kaikkien tavoitepalkkio-osien saavuttamista kokonaisuudessaan, eikä peruspalkkio kata edes osaston kiinteitä kustannuksia.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Maiden eläkejärjestelmät vertailtiin – näin Suomi sijoittui

    2. 2

      Veikko Salli, 81, loi roskiksista menestysbisneksen – ”Olen urallani moneen kertaan suistunut ja ylös noussut”

    3. 3

      Tero Sarkkinen, 46, käyttää yrityskaupasta saamiaan rahoja enkelisijoituksiin – ”Samoilla rannekelloilla tässä mennään”

    4. 4

      Leski maksoi vuosia asuntolainaa, talo oli puolison nimissä – talouskoulutus on pelastanut jo 17 taloa pakkomyynniltä

    5. 5

      Suosio noususa: lämpöpumppuja hankitaan jo taloyhtiöissä – puutteita esisuunnittelussa

    6. 6

      3 perhettä kiisteli homepommista, keskimmäinen joutui maksajaksi – ”Tuomioiden takana on paljon inhimillistä kärsimystä”

    7. 7

      Timo Tirroniemi, 62, haki alkupääoman pankin takaoven kautta ja on nyt miljonääri

    8. 8

      Japanin Abe sai enemmistön taakseen – Pohjois-Korean uhittelu voi venyttää kautta vuoteen 2021

    9. 9

      Kurssit jatkoivat nousuaan Wall Streetilla – Caterpillar ja Boeing kärjessä

    10. 10

      Kommentti: 10 sytykettä seuraavaan finanssikriisiin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Leski maksoi vuosia asuntolainaa, talo oli puolison nimissä – talouskoulutus on pelastanut jo 17 taloa pakkomyynniltä

    2. 2

      Maiden eläkejärjestelmät vertailtiin – näin Suomi sijoittui

    3. 3

      Vuorolisiä jopa 1 460 €/kk – näissä ammateissa tienataan eniten lisillä

    4. 4

      3 perhettä kiisteli homepommista, keskimmäinen joutui maksajaksi – ”Tuomioiden takana on paljon inhimillistä kärsimystä”

    5. 5

      Veikko Salli, 81, loi roskiksista menestysbisneksen – ”Olen urallani moneen kertaan suistunut ja ylös noussut”

    6. 6

      Kommentti: Pitäisikö ”työn välttelijöiltä” viedä tuet? Ei mitään hyötyä

    7. 7

      Kommentti: 10 sytykettä seuraavaan finanssikriisiin

    8. 8

      Tero Sarkkinen, 46, käyttää yrityskaupasta saamiaan rahoja enkelisijoituksiin – ”Samoilla rannekelloilla tässä mennään”

    9. 9

      42 000 euron sakot saanut Ilpo Kokkila: ”Suomalainen sakotussysteemi on räikein esimerkki aikansa eläneestä maailmasta”

    10. 10

      Viljami, 15, puhdistaa vanhoja golfpalloja ja myy ne voitolla – ”Olen suunnitellut jo vähän laajentamistakin”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Mies maksoi 75,50 euron laskua käteisellä pankissa ja yllättyi – pankin mukaan tasarahalla ei kannata maksaa

    2. 2

      Olli Turusella, 33, on yli 30 sijoitusasuntoa ja velkaa yli miljoona euroa

    3. 3

      Työpaikan ”pakkohaku” kostautui Kirsille, 41 – unelmatöihin ei ollut enää asiaa

    4. 4

      Vuorolisiä jopa 1 460 €/kk – näissä ammateissa tienataan eniten lisillä

    5. 5

      Työttömyystuki yli 8 600 e/kk – ”Heitä on muutama Suomessa”

    6. 6

      Leski maksoi vuosia asuntolainaa, talo oli puolison nimissä – talouskoulutus on pelastanut jo 17 taloa pakkomyynniltä

    7. 7

      42 000 euron sakot saanut Ilpo Kokkila: ”Suomalainen sakotussysteemi on räikein esimerkki aikansa eläneestä maailmasta”

    8. 8

      Uutuuskirja: Kirsti Paakkasen omaisuus Suomen lapsille – ”Suomi on palvellut minua hienosti”

    9. 9

      Asunto odottaa ostajaa jopa kaksi vuotta – katso, miten pitkään asuntoa myydään eri paikkakunnilla

    10. 10

      Viljami, 15, puhdistaa vanhoja golfpalloja ja myy ne voitolla – ”Olen suunnitellut jo vähän laajentamistakin”

    11. Näytä lisää