VR:n kivimiehet hurmaavat charmillaan

Julkaistu: , Päivitetty:

VR:n ilmeikäs mainonta on lisännyt junamatkojen suosiota. VR Osakeyhtiön mainonnassaan käyttämät sympaattiset ”kivimiehet” saivat torstaina virallisen tunnustuksen Mainostajien Liitolta, joka palkitsi VR:n Vuoden mainostaja -pystillä.
Liiton toimitusjohtaja Ritva Hanski-Pitkäkoski sanoo VR:n pystyneen uudistamaan entisen valtionyhtiön jäykkää imagoa erottumiskykyisellä markkinointiviestinnällä.

– VR:n mainonta on ollut jo pitkään tuoretta ja tunnistettavaa. Mielikuva VR:stä on mainosten myötä muuttunut dynaamisemmaksi ja iloisemmaksi, toteaa Hanski-Pitkäkoski.

Hänen mukaansa VR on onnistunut luomaan markkinointiviestinnän kokonaisuuden, joka koostuu samansukuisista mainoksista niin televisiossa kuin radiossa. VR on soveltanut omaksumaansa linjaa entistä vahvemmin myös tuotemainonnassa.

Vuoden mainostaja -tunnustuksen kriteerit VR täyttää Hanski-Pitkäkosken mukaan hyvin, koska mainonta on hyvän tavan ja lainsäädännön mukaista.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Mainostajien Liitto perustelee VR:n valintaa myös sillä, että yhtiö on kehittänyt markkinointiviestintäänsä uskollisesti tavoitteilleen. Niihin kuuluvat esimerkiksi junamatkustamisen suosion ja markkinaosuuden kasvattaminen.

– Tunnustusta ei myönnetä yksittäisen onnistuneen kampanjan perusteella, vaan silloin, kun konsepti on onnistunut, ja siihen luotetaan. VR on on jo vuosia kestäneellä linjallaan pystynyt luomaan myönteisiä mielikuvia itsestään.

Vuoden 2002 alusta lähtien VR on käyttänyt mainonnassaan kivimiehiä, joiden tähdittämät animaatiot on toteuttanut mainostoimisto Dynamo. Alunperin Helsingin rautatieaseman pääsisäänkäynnillä maapalloa kannattelevat graniittimiehet ovat kuvanveistäjä Emil Wikströmin käsialaa. 

– Markkinointiviestintämme on osoittautunut kustannustehokkaaksi, kun yleisön ei tarvitse jatkuvasti miettiä, kuka on mainostaja ja mitä hän yrittää sanoa. Kivimiehet yhdistetään heti VR:ään ja niitä on helppo käyttää muissakin medioissa, VR:n markkinointipäällikkö Inari Rummukainen sanoo.

Hän myöntää, että VR on mielletty pölyttyneeksi valtion virastoksi, jonka väki on hieman vanhakantaista. VR on kuitenkin pyrkinyt määrätietoisesti uudistamaan toimintaansa vuodesta 1995 lähtien, jolloin VR:stä tuli osakeyhtiö. Rummukainen arvioi, että uudistusten ansiosta myös markkinoinnin viestit menevät paremmin perille.

– Junamatkustuksen kiinnostavuus on selvästi kasvanut. Vuoden 2006 alussa matkojen määrä lisääntyi neljä prosenttia ja loppuvuodestakin kirjasimme lähes kolme prosenttia kasvuksi. Olemme kasvattaneet markkinaosuuttamme prosentin verran joukkoliikenteessä, jossa kasvua on ollut muita joukkoliikenteen välineitä enemmän.

VR aikoo säilyttää kivimiehet jatkossakin mainoksiensa kuvastossa. Syy tähän on selvä, sillä VR:n brändin arvostus on tutkimusten mukaan noussut. Menestyksekäs mainostus on vaikuttanut myös yrityksessä sisäisesti. VR:n henkilöstön ammattiylpeys on lisääntynyt, kun mainonta on saanut positiivista asiakaspalautetta.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Matti, 39, teki kotiinsa ison lämmitysremontin – sähkölasku ei laskenut yhtään: ”Ei se hirveästi innosta tekoihin”

    2. 2

      MOT: Suomi maksaa työttömien valmennuksista 26 miljoonaa – kursseilla annetaan elämänohjeita

    3. 3

      Veikkaus aloittaa yt-neuvottelut – jopa 400 voi joutua irtisanotuiksi

    4. 4

      Perinnönjakoon liittyy yksi suuri harhakäsitys – leski ei välttämättä peri yhtään mitään

    5. 5

      Näin sähkön hinta lähti omille teilleen – käyrä näyttää hurjan nousun

    6. 6

      Ranska kiistää huhut: Renaultin ja Nissanin fuusio ei ole työn alla

    7. 7

      Havainnekuva: Merenkurkun liikenteeseen rakennetaan uusi matkustaja-autolautta – tilaa 800 matkustajalle

    8. 8

      EU kieltää muoviset kertakäyttömukit – synnyttää miljoonabisneksen Kotkaan

    9. 9

      Syyttäjä: Purkualan yritys pilasi ympäristöä varastoimalla tuhansia tonneja jätettä ilman lupaa

    10. 10

      Osaatko sanoa, paljonko kevytmaito maksaa? Testaa 10 kysymyksellä, kuinka vieraantunut olet arjesta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Perinnönjakoon liittyy yksi suuri harhakäsitys – leski ei välttämättä peri yhtään mitään

    2. 2

      Matti, 39, teki kotiinsa ison lämmitysremontin – sähkölasku ei laskenut yhtään: ”Ei se hirveästi innosta tekoihin”

    3. 3

      Näin sähkön hinta lähti omille teilleen – käyrä näyttää hurjan nousun

    4. 4

      EU kieltää muoviset kertakäyttömukit – synnyttää miljoonabisneksen Kotkaan

    5. 5

      MOT: Suomi maksaa työttömien valmennuksista 26 miljoonaa – kursseilla annetaan elämänohjeita

    6. 6

      Veikkaus aloittaa yt-neuvottelut – jopa 400 voi joutua irtisanotuiksi

    7. 7

      Havainnekuva: Merenkurkun liikenteeseen rakennetaan uusi matkustaja-autolautta – tilaa 800 matkustajalle

    8. 8

      Katariina, 47, myi puutalokotinsa ja muutti vuokralle pieneen yksiöön – ”Olin asunut lähinnä keittiössä ja makuuhuoneessa”

    9. 9

      Osaatko sanoa, paljonko kevytmaito maksaa? Testaa 10 kysymyksellä, kuinka vieraantunut olet arjesta

    10. 10

      Kokenut asianajaja antaa neuvon, jolla välttää perintöriidat ja mahdollisesti säästää sievoisesti rahaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Perinnönjakoon liittyy yksi suuri harhakäsitys – leski ei välttämättä peri yhtään mitään

    2. 2

      Kaarinalla, 40, on Suomen yleisin palkka: kertoo, mihin 2 600 euroa riittää – ”Se jatkuva miettiminen saa minut varpailleni”

    3. 3

      Suomalaisten sähkölaskut kallistuivat rajusti yhdessä vuodessa – tuusulalainen Jukka turvautui omiin konsteihin: ”Minulla ei hinta nouse!”

    4. 4

      Li Andersson hämmästyi epäsuhtaa sähkölaskussaan: ”Sähkön osuus oli 8 euroa ja sähkönsiirto pitkälle yli 50 euroa”

    5. 5

      Matti, 39, teki kotiinsa ison lämmitysremontin – sähkölasku ei laskenut yhtään: ”Ei se hirveästi innosta tekoihin”

    6. 6

      Osaatko sanoa, paljonko kevytmaito maksaa? Testaa 10 kysymyksellä, kuinka vieraantunut olet arjesta

    7. 7

      Onko 2 600 euroa kuukaudessa ylellisyyttä? Näin lukijat kommentoivat: ”On päiviä jolloin elän pelkällä kahvilla ja leivällä”

    8. 8

      Oletko matala-, keski- vai korkeatuloinen? Yksi kuva näyttää miten tienaat ikäluokkaasi verrattuna

    9. 9

      Kommentti: Palkka jopa 7 000 e/kk ja varma työ – kaikki alkoi 2,5 tunnin testistä

    10. 10

      Junatyöntekijä tuskastui: ansaitsee 15 vuoden työkokemuksella 2 000 euron palkan – ”1980-luvulla tämä oli vielä arvostettua matkatyötä”

    11. Näytä lisää