VR:n kivimiehet hurmaavat charmillaan

Julkaistu: , Päivitetty:

VR:n ilmeikäs mainonta on lisännyt junamatkojen suosiota. VR Osakeyhtiön mainonnassaan käyttämät sympaattiset ”kivimiehet” saivat torstaina virallisen tunnustuksen Mainostajien Liitolta, joka palkitsi VR:n Vuoden mainostaja -pystillä.
Liiton toimitusjohtaja Ritva Hanski-Pitkäkoski sanoo VR:n pystyneen uudistamaan entisen valtionyhtiön jäykkää imagoa erottumiskykyisellä markkinointiviestinnällä.

– VR:n mainonta on ollut jo pitkään tuoretta ja tunnistettavaa. Mielikuva VR:stä on mainosten myötä muuttunut dynaamisemmaksi ja iloisemmaksi, toteaa Hanski-Pitkäkoski.

Hänen mukaansa VR on onnistunut luomaan markkinointiviestinnän kokonaisuuden, joka koostuu samansukuisista mainoksista niin televisiossa kuin radiossa. VR on soveltanut omaksumaansa linjaa entistä vahvemmin myös tuotemainonnassa.

Vuoden mainostaja -tunnustuksen kriteerit VR täyttää Hanski-Pitkäkosken mukaan hyvin, koska mainonta on hyvän tavan ja lainsäädännön mukaista.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Mainostajien Liitto perustelee VR:n valintaa myös sillä, että yhtiö on kehittänyt markkinointiviestintäänsä uskollisesti tavoitteilleen. Niihin kuuluvat esimerkiksi junamatkustamisen suosion ja markkinaosuuden kasvattaminen.

– Tunnustusta ei myönnetä yksittäisen onnistuneen kampanjan perusteella, vaan silloin, kun konsepti on onnistunut, ja siihen luotetaan. VR on on jo vuosia kestäneellä linjallaan pystynyt luomaan myönteisiä mielikuvia itsestään.

Vuoden 2002 alusta lähtien VR on käyttänyt mainonnassaan kivimiehiä, joiden tähdittämät animaatiot on toteuttanut mainostoimisto Dynamo. Alunperin Helsingin rautatieaseman pääsisäänkäynnillä maapalloa kannattelevat graniittimiehet ovat kuvanveistäjä Emil Wikströmin käsialaa. 

– Markkinointiviestintämme on osoittautunut kustannustehokkaaksi, kun yleisön ei tarvitse jatkuvasti miettiä, kuka on mainostaja ja mitä hän yrittää sanoa. Kivimiehet yhdistetään heti VR:ään ja niitä on helppo käyttää muissakin medioissa, VR:n markkinointipäällikkö Inari Rummukainen sanoo.

Hän myöntää, että VR on mielletty pölyttyneeksi valtion virastoksi, jonka väki on hieman vanhakantaista. VR on kuitenkin pyrkinyt määrätietoisesti uudistamaan toimintaansa vuodesta 1995 lähtien, jolloin VR:stä tuli osakeyhtiö. Rummukainen arvioi, että uudistusten ansiosta myös markkinoinnin viestit menevät paremmin perille.

– Junamatkustuksen kiinnostavuus on selvästi kasvanut. Vuoden 2006 alussa matkojen määrä lisääntyi neljä prosenttia ja loppuvuodestakin kirjasimme lähes kolme prosenttia kasvuksi. Olemme kasvattaneet markkinaosuuttamme prosentin verran joukkoliikenteessä, jossa kasvua on ollut muita joukkoliikenteen välineitä enemmän.

VR aikoo säilyttää kivimiehet jatkossakin mainoksiensa kuvastossa. Syy tähän on selvä, sillä VR:n brändin arvostus on tutkimusten mukaan noussut. Menestyksekäs mainostus on vaikuttanut myös yrityksessä sisäisesti. VR:n henkilöstön ammattiylpeys on lisääntynyt, kun mainonta on saanut positiivista asiakaspalautetta.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Junatyöntekijä tuskastui: ansaitsee 15 vuoden työkokemuksella 2 000 euron palkan – ”1980-luvulla tämä oli vielä arvostettua matkatyötä”

    2. 2

      Konkurssiin menneet BR-lelut ja Toys R’Us aloittavat tyhjennysmyynnin Suomessa – nämä myymälät ovat vielä auki

    3. 3

      Kansainväliseltä valuuttarahastolta tyly arvio: Suomen vienti onnahtelee, luotonanto kiristyy

    4. 4

      Miksi naiset eivät etene uralla? Tutkija pitää hyvinvointivaltiota suurimpana ongelmana

    5. 5

      Orklan ostotarjouksen hyväksynyt 98 prosenttia Kotipizzan osakkaista

    6. 6

      Kyykyttämistä, turhia tehtäviä, palkattomia ylitöitä... Lukijat kertovat: Tällaisia ovat karmeimmat pomot

    7. 7

      Moni ravintola tarjoaa ”piikkiä auki” – vaatimuksena pelkkä henkilökortti: ”Bailaa nyt, maksa myöhemmin”

    8. 8

      Kaarinalla, 40, on Suomen yleisin palkka: kertoo, mihin 2 600 euroa riittää – ”Se jatkuva miettiminen saa minut varpailleni”

    9. 9

      Oletko matala-, keski- vai korkeatuloinen? Yksi kuva näyttää miten tienaat ikäluokkaasi verrattuna

    10. 10

      Jan Hurrin kommentti: Euroalue tärveli 10 vuotta ja kokonaisen sukupolven – vyönkiristykset johtivat populismin nousuun

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Junatyöntekijä tuskastui: ansaitsee 15 vuoden työkokemuksella 2 000 euron palkan – ”1980-luvulla tämä oli vielä arvostettua matkatyötä”

    2. 2

      Konkurssiin menneet BR-lelut ja Toys R’Us aloittavat tyhjennysmyynnin Suomessa – nämä myymälät ovat vielä auki

    3. 3

      Moni ravintola tarjoaa ”piikkiä auki” – vaatimuksena pelkkä henkilökortti: ”Bailaa nyt, maksa myöhemmin”

    4. 4

      Kommentti: Theresa Mayn saama rökitys otettiin markkinoilla vastaan riemulla – punta vahvistui heti

    5. 5

      Kyykyttämistä, turhia tehtäviä, palkattomia ylitöitä... Lukijat kertovat: Tällaisia ovat karmeimmat pomot

    6. 6

      Jan Hurrin kommentti: Euroalue tärveli 10 vuotta ja kokonaisen sukupolven – vyönkiristykset johtivat populismin nousuun

    7. 7

      Miksi naiset eivät etene uralla? Tutkija pitää hyvinvointivaltiota suurimpana ongelmana

    8. 8

      Onko 2 600 euroa kuukaudessa ylellisyyttä? Näin lukijat kommentoivat: ”On päiviä jolloin elän pelkällä kahvilla ja leivällä”

    9. 9

      Nokia ilmoitti yli 1 300 työntekijän vähentämisestä – ”Etumatkaa ei saa antaa kaverille lainkaan”

    10. 10

      Kansainväliseltä valuuttarahastolta tyly arvio: Suomen vienti onnahtelee, luotonanto kiristyy

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Suosittu muoti­kauppa lopettaa yllättäen, takana huippu­tulos – omistaja Pauliina lataa nyt suorat sanat bisneksestä

    2. 2

      Kommentti: Katso kuulutko häviäjien ikäryhmään – karu havainto kolmekymppisten tienaamisesta

    3. 3

      Kaarinalla, 40, on Suomen yleisin palkka: kertoo, mihin 2 600 euroa riittää – ”Se jatkuva miettiminen saa minut varpailleni”

    4. 4

      Suomalaisten sähkölaskut kallistuivat rajusti yhdessä vuodessa – tuusulalainen Jukka turvautui omiin konsteihin: ”Minulla ei hinta nouse!”

    5. 5

      ”Järkkykorkeat” vuokrat saivat yrittäjän sulkemaan liikkeen – Katso, tästä kuinka kallis Helsinki on kauppiaalle

    6. 6

      Tämä mies tuntee huonot pomot, koska oli itse sellainen: ”20 prosenttia johtajista pitäisi potkia heti pois”

    7. 7

      Onko 2 600 euroa kuukaudessa ylellisyyttä? Näin lukijat kommentoivat: ”On päiviä jolloin elän pelkällä kahvilla ja leivällä”

    8. 8

      Oletko matala-, keski- vai korkeatuloinen? Yksi kuva näyttää miten tienaat ikäluokkaasi verrattuna

    9. 9

      Myös OP alkaa periä maksuja ahkerilta käteisnostajilta

    10. 10

      Kaj, 66, nostaa täyttä eläkettä – ja tekee bisnestä liki puoli miljoonaa vuodessa

    11. Näytä lisää