Kosmetiikkakyttä kyykyttää teollisuutta - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Kosmetiikkakyttä kyykyttää teollisuutta

Helsinkiläisen hotellihuoneen sohvalla istuu huolellisesti meikattu, ryhdikäs tumma nainen. Amerikkalainen Paula Begoun, 53, on vastustanut äänekkäästi vuosikausia kosmetiikkavalmistajien lupauksia ikuisesta nuoruudesta ja siloisesta ihosta.

Kosmetiikkakriitikko Paula Begoun sanoo suorat sanat teollisuuden kauneustuotteista. Hänen mielestään niin sanotut luonnolliset raaka-aineet ovat kosmetiikkateollisuuden suurta hypeä.

21.3.2007 21:16 | Päivitetty 21.3.2007 21:02

Uusin mainoskikka on sanoa, että tuote on parempi kuin Botox. Mutta katsopa Hollywood-tähtiä: jos et ole nähnyt esimerkiksi Sinkkuelämää-sarjan näyttelijöiden rypistävän otsaansa 90-luvun jälkeen, niin syynä on se, ettei mikään voide ole kuin Botox, Begoun sanoo.

– Minäkään en ole liikutellut otsaani vuoden 1998 jälkeen, Begoun virnistää ilkikurisesti.

Suurin ihmetyksen aihe Begounille on se, miten kosmetiikan mainonta voi olla niin vakuuttavaa. Jos kasvovesi alkaa kirvellä iholla, syynä on väärä valinta.

– Ihmiset ajattelevat aina, että ongelmana on, että he eivät ole löytäneet sitä "oikeaa tuotetta". Kyse on oikeasti siitä, että vika on itse tuotteen koostumuksessa.

Euroopassa varsin tuntematon Begoun on myynyt kotimaassaan miljoonia kirjoja ja esiintynyt television puheohjelmissa. Cosmetics Cop -lempinimen saanut räväkkä nainen myötää auliisti myyvänsä myös omaa kosmetiikkasarjaansa mutta muistuttaa, että hän taitaa olla alallaan ainut, joka suosittelee muidenkin valmistajien tuotteita.

– Monet ovat sanoneet, ettei tapani toimia edistä omaa bisnestäni parhaalla mahdollisella tavalla, mutta tämä on intohimoni.

Begounin ura alkoi kolmisenkymmentä vuotta sitten meikkitaiteilijana markettien ja tavaratalojen kosmetiikkatiskeiltä. Hänen oli määrä myydä asiakkailleen tuotteita, joiden valmistajat lupasivat niiden nuorentavan ja uudistavan asiakkaan ihoa. Valmistajien myyntipuheiden sijaan Begoun alkoi puhua kaupassakävijöille aivan toista.

– Kerroin heille, että hei tässä värivoiteessa on asetonia, siis kynsilakanpoistoainetta. Ei ihme, että sain potkut.

Begoun alkoi perehtyä yhä enemmän lääketieteellisiin tutkimuksiin. Nykyisin tuorein tieto toimitetaan Begounille suoraan laboratorioista. Kanteita hän ei ole kuulemma saanut osakseen, vaikka surutta esitteleekin huonoina pitämiään tuotteita kotisivuillaan internetissä.

– Opiskelen tuoreimmat tieteelliset tutkimukset. Jos joku valmistaja ei pidä siitä, että olen paljastanut jonkun sen tuotteen tehottomaksi, pyydän siltä tutkimustietoa myyntipuheidensa tueksi. Vain kourallinen on sellaista toimittanut.

Alkoholi ei Begouinin mielestä kuulu mihinkään ihonhoitotuotteeseen. Kosteusvoide pitäisi olla tuubissa, sillä purkkiin pääsee avatessa ilmaa, ja voide pilaantuu. Päivävoiteessa täytyy aina olla aurinkosuoja. Hajusteet ovat poikkeuksetta myrkkyä, vain vanilja ja kookos eivät ärsytä ihoa.

– Raivostun joka kerta, kun näen, että joku myy hiuksia korjaavaa tuotetta. Hitto, jos hoitoaine korjaisi hiukset, käyttäisit sitä kerran ja et tarvitsisi sitä enää uudestaan.

Begouinin mukaan myös niin sanotut luonnolliset raaka-aineet ovat kosmetiikkateollisuuden suurta hypeä. Kasvin matka maasta voidepurnukkaan on kaikkea muuta kuin "luonnollinen" ja jotkut aineet ovat yksinkertaisesti vahingollisia.

– Myrkkymuratti on "luonnollinen raaka-aine", mutta en silti halua, että lätkisit sitä ihollesi, huudahtaa Begoun.

Viime aikoina Begoun on innostunut varsinkin omega-rasvahappojen ja antioksidenttien käytöstä.

– Olen löytänyt melko vakuuttavaa tutkimustietoa. Olen Seattlesta, joten syön paljon kalaa, mutta nyt olen alkanut syödä myös antioksidanttivalmisteita.

Paula Begounin nettisivut: www.paulaschoice.com

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?