Paljastuksista syntyi hittikirja - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Kurosen kirja pääsi listojen kolmanneksi

Susan Kuronen pääsi Erkki Tuomiojan seuraan tietokirjojen top-listalla.

Susan Kuronen pääsi Erkki Tuomiojan seuraan tietokirjojen top-listalla.

Julkaistu: 13.3.2007 15:57, Päivitetty 15.3.2007 10:32

Susan Kurosen kirja on noussut helmikuun myydyimpien uutuustietokirjojen joukkoon. Suomalaisen Kirjakaupan ostojohtaja Kristiina Rantanen kuitenkin muistuttaa, että näin keväällä tietokirjojen top-listalle pääsee paljon vaatimattomammalla myynnillä kuin esimerkiksi syksyllä.

Susan Kurosen kirja Pääministerin morsian on kuitenkin tietokirjatilastossa jopa kolmantena. Se ohittanut helmikuussa esimerkiksi Suvi-Anne Siimeksen kirjan Politiikan julkisivu ja Osmo Soininvaaran Vauraus ja aika -teoksen.

Kirjamedia Oy:n kirjakaupoista ja muutamista market-ketjuista keräämän tilaston mukaan ykkösenä tietokirjoissa oli edelleen Erkki Tuomiojan Häivähdys Punaista.

Heti Kuros-kirjan ensimmäisten myyntipäivien jälkeen isoimpien kirjakauppaketjujen edustajat kertoivat kirjan myyneen melko vähän.

Suomalaisen kirjakaupan ostojohtaja Kristiina Rantasen mukaan julkisuuden myllytys on auttanut sittemmin myymään kirjaa kohtuullisesti, mutta mistään kovasta myyntimenestyksestä hän ei vieläkään puhu.

– Kirja lähti myymään vasta vähän myöhemmin. Uusia tietokirjoja ei ole tänä vuonna tullut vielä kovinkaan paljon ja näin keväällä pienemmälläkin myyntimäärällä voi päästä listojen kärkisijoille.

Kirjakauppaliiton toimitusjohtaja Olli Eräkivi sanoo, että Kirjamedian keräämä tilasto ei kerro yksittäisen kirjan myyntimääriä Suomessa, vaan ainoastaan listasijan. Hän muistuttaa, että kysymys on nimenomaan uutuuskirjojen tilastosta, esimerkiksi alekirjat eivät ole tilastoissa mukana.

Eräkivi on samaa mieltä Rantasen kanssa siitä, että näin keväisin tietokirjalistalle voi päästä pienelläkin kysynnällä.

Rantanen ei paljasta Suomalaisen Kirjakaupan tarkkoja myyntilukuja, mutta myöntää kysymyksen olevan sadoista eikä esimerkiksi tuhansista kirjoista.

Akateemisen kirjakaupan johtaja Stig-Björn Nyberg sanoo ensi arvioidensa heikosta myynnistä menneen oikeaan. Kurosen kirja ei ole juuri kiinnostanut Akateemisen asiakkaita.

– Meillä se ei ole päässyt listoille. Sitä on myyty vähän päälle 200 kappaletta koko ketjussa.

Citymarket-ketju ei markkinointipäällikkö Pentti Jorosen mukaan ottanut Kurosen kirjaa lainkaan myyntiin. Sitä ei myydä myöskään R-kioskeissa. Euromarket-ketjun valikoimapäällikkö Susanna Laine puolestaan kertoo, että toissaviikkoon mennessä kirjaa oli myyty koko ketjussa parisenkymmentä kappaletta.

– Sitä on tilattu marketteihimme yhteensä noin pari sataa.

Tuoreimmat osastosta