Yrittäjä - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Kauneus käy nyt kaupaksi miehille

Kosmetologeilla ja kauneuskeskuksilla riittää asiakkaita. Kauneudenhoitoalan yritysten määrä on nelinkertaistunut 15 vuodessa ja ihonhoitotuotteiden myynti on kaksinkertaistunut tällä vuosikymmenellä.

Miehet ovat kauneudenhoitoalan kasvava asiakasryhmä.

13.3.2007 11:51 | Päivitetty 15.5.2007 16:16

Elintason nousu ja ihmisten kasvava halu panostaa omaan hyvinvointiin tuovat uusia asiakkaita kauneudenhoitopalveluille. Kauneudenhoitopalveluita käyttävien naisten määrä kasvaa tasaisesti ja nyt myös miehet rynnivät kosmetologien vastaanotoille.

– Tällaisiin palveluihin halutaan panostaa yhä enemmän, sanoo Suomen Kosmetologien Yhdistyksen toiminnanjohtaja Raili Koivukoski.

Koivukosken mukaan kosmetologihoito on ennaltaehkäisevää terveydenhuoltoa. Perinteisesti ihon hoitoa on haettu iho-ongelmiin. Mutta asenteet ovat muuttuneet.

– Enemmän ja enemmän ala on menossa terveyden ja hyvinvoinnin suuntaan. Halutaan parantaa elämän laatua. Lahjaksi ostaminen lisääntyy myös voimakkaasti ja miehet ovat kasvava asiakasryhmä.

Kosmetologiyrityksistä ei ole saatavilla yksiselitteistä tilinpäätöstilastoa, mutta Koivukoski arvioi alan volyymin kasvun olevan vuosittain 5–10 prosenttia.

– Parhaimpien yritysten liikevaihto on kyselymme perusteella kasvanut viimeisen vuoden aikana jopa viidenneksen.

Osa kasvusta tulee nyt kasvavasta kosmetiikkamyynnistä.

– Tuotemyynti edustaa keskiverto kauneudenhoitoalan yrityksen liikevaihdosta noin kolmannesta. Mutta yksittäisillä yrityksillä on suuria eroja, Koivukoski sanoo.

Allergioiden ja yliherkkyyksien lisääntyminen tuo myös myyntiä kosmetiikka-alan erikoisliikkeille. Yrittäjä Satu Paul Aila Airo Kauneuspalveluista sanoo, että lisäaineiden käyttö ihonhoitotuotteissa, kuten elintarvikkeissakin, tuo volyymiä erikoisvalmisteisiin tuotteisiin.

– Kasvava joukko ihmisiä joutuu hakemaan ihonhoitoon erikoistuotteita, joita ei saa päivittäistavarakaupasta. Muutenkin suomalaiset ovat alkaneet kiinnostua yhä enemmän siitä, miten hoitavat itseään.

– Tämä trendi näkyy meidän alan palveluiden kasvavana kysyntänä, Satu Paul arvelee.

Yksin yrittäminen on kosmetologien vallitseva työskentelymuoto. Suomessa on arviolta 2 300 kosmetologi- tai kosmetiikkayritystä.

Vaikka alan palveluiden kysyntä kasvaa nopeasti, kosmetologeista ei ole pulaa. Koivukosken mukaan ala on vetovoimainen, mutta koulutuksessa pitäisi jo pistää "jäitä hattuun".

– Ala on vetovoimainen ja opiskelijoita riittää. Tällä hetkellä kosmetologeja koulutetaan ihan liikaa. Vain murto-osa heistä päätyy kosmetologin töihin. Siinä ei ole mitään järkeä, hän sanoo.

Ihokosmetiikan myynti kasvaa

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?