Lentoliikenne - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Lentomatkustajat pääsevät maksamaan päästöistään

Julkaistu: 10.3.2007 10:00, Päivitetty 9.3.2007 18:38

Blue 1:n Tom Christidesin mukaan yritysasiakkaat ovat olleet kiinnostuneimpia hyvittämään lentomatkojen aiheuttamia päästöjä.

Ensi vuosikymmenellä päästökaupan piiriin tulevat lentoyhtiöt virittelevät nyt järjestelmiä, joilla lentomatkustajat voivat vapaaehtoisesti maksaa lentomatkojen aiheuttamista päästöistä.

Pohjolan yhtiöistä SAS on jo pitkällä hankkeessaan, Finnair ei ole vielä tehnyt päätöksiä asiasta.

–Meillä se on vielä mietinnässä, sanoo Finnairin kansainvälisistä suhteista vastaaja johtaja Kari Kolu.

Kolun mukaan Finnairin kanssa samassa allianssissa olevista yhtiöistä esimerkiksi British Airwaysilla on vapaaehtoinen päästöistä maksaminen ollut mahdollista jo vuosia, mutta kysyntä on ollut äärimmäisen pientä.

– Sehän on pitkälle imago- ja pr-kysymys, pohtii Kolu järjestelmän tarpeellisuutta.

Valmismatkoja myyvä Finnairin tytäryhtiö Aurinkomatkat on kuitenkin jo pitkällä oman mallinsa kanssa. Mallissa toimiston asiakkaat voivat ostaa päästöoikeuksia tai sijoittaa rahaa päästövähennyshankkeisiin.

SAS esittelee omaa vapaaehtoisten hyvitysmaksujen malliaan ensi ensi viikolla.

– Yritysasiakkaat ovat olleet tällaisesta mahdollisuudesta erittäin kiinnostuneita, sanoo SAS:n tytäryhtiön Blue1:n viestintäjohtaja Tom Christides.

Kun asiakkaat kilpailuttavat lentoyhtiöitä, ne selvittävät myös tarkkaan lentoyhtiöiden ympäristöraporteista päästöt ja sen, mitä yhtiö on tehnyt ympäristön hyväksi. Näillä on merkitystä, kun asiakasyritykset laskevat omia ympäristötaseitaan ja tekevät ympäristöraporttejaan.

Christidesin mukaan yleiseen päästökauppaan osallistuminen on lentoyhtiöille mieluisampi vaihtoehto kuin esimerkiksi päästöjen verottaminen. Christides uskoo, että asiakkaat ovat halukkaampia maksamaan aidosti ympäristöperusteisista lisäkustannuksia kuin epämääräisistä veroista.

– Tässä voisi heittää palloa samalla muillekin liikennemuodoille. Kaikkihan luulevat, että esimerkiksi junat eivät saastuta, mutta jollain se junienkin kuluttama sähkö on tuotettu, sanoo Christides.

Euroopan lentoyhtiöt liittyvät päästökauppaan aikaisintaan vuonna 2011. Käytännön yksityiskohdat ovat auki.

Lentoliikenteen päästöt ovat laskutavasta riippuen yli tai alle kolme prosenttia kaikista hiilidioksidipäästöistä. Lentäminen on kuitenkin nopeimmin lisääntyvä liikennemuoto. Lentomatkailu kasvaa yli neljä prosenttia vuodessa.

Lisää aiheesta

Tuoreimmat osastosta