Boeing osti raitista ilmaa - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Boeing osti raitista ilmaa

Tuuli Kahma

Tuuli Kahma

Julkaistu: 9.3.2007 16:12, Päivitetty 9.3.2007 16:12

Tämä teki vaikutuksen yrityksiä mainostoimiston valinnassa konsultoivan Breezewayn Tuuli Kahmaan.

Kerro esimerkki onnistuneesta markkinointi-teosta. Kuka sen teki? Mikä yritys? Missä? Milloin?

Kuuntelen työkseni mainostoimistojen markkinointitekoja. Viime vuosilta mieleeni on jäänyt erityisesti ruotsalainen CTT Systems.

CTT Systems valmistaa lentokoneteollisuudelle järjestelmiä, jotka pitävät ilman kosteuden lentokoneissa ihanteellisena. Yritys myy siis raikasta ilmaa, joka on melko abstrakti myyntiartikkeli.

Vuoden 2004 lopulla CTT Systems oli tilanteessa, missä se oli kolmen vuoden ajan yrittänyt turhaan saada kauppoja Boeingin kanssa. CTT päätti hakea apua markkinointiviestinnän ammattilaisilta.

Tuotevalikoimaa selkeytettiin ja luotiin alabrändi Cair. Lentokonevalmistajien ohella kommunikoinnissa otettiin huomioon myös muut tärkeät segmentit, kuten raikkaan ilman loppukäyttäjät eli lentokoneiden miehistö ja matkustajat. Myyntineuvotteluja varten rakennettiin uusi konsepti, joka teki ostamisesta ja myymisestä paljon entistä helpompaa.

Kolmen kuukauden kuluttua työn valmistumisesta CTT Systems solmi 2 miljardin kruunun eli lähes 215 miljoonan euron arvoisen sopimuksen Boeingin kanssa. CTT Systemsin osakekurssi nousi 572 prosenttia.

Mitkä olivat mainos- ja mediatoimistot?

Mainostoimisto oli tukholmalainen Grow.

Miksi tämä markkinointiteko on edelleen mielessäsi?

Grow’n ja CTT Systemsin yhteistyö on erinomainen esimerkki markkinoinnin merkityksestä teollisuudessa.

Myyntiprosessin suunnittelu ja konseptointi ovat usein olennainen osa yritysten välistä markkinointia. Kyse on myös siitä, että yritys löytää tarpeisiinsa sopivimman kumppanin, oikeat aivot, eikä tuhlaa aikaa ja rahaa eri toimistoja kokeilemalla.

Mainitse muita onnistumisia?

Unileveriin kuuluvan Doven markkinointi muokkaa perinteistä käsitystä siitä, minkälainen on kaunis nainen. Tämä markkinointi siihen hyvin nivotun paikallisen viestinnän kanssa ansaitsee markkinointiteon arvonimen. Suunnittelussa on ollut mukana muun muassa Lontoon Ogilvy & Mather. Suomessa viestintä tehdään Suhdetoimisto Taivaassa.

Globaali tarjousmainonta on vaikea laji mainostoimistolle. Bartle Bogle Hegarty Lontoossa on onnistunut tällä saralla British Airwaysin kanssa.

Tuoreimmat osastosta