SAK:n kohumainos toimi niin kuin pitikin

Julkaistu:

Mainostoimisto Familyn toimitusjohtaja Markus Einiö arvioi, että SAK:n mainos onnistui tavoitteensa mukaisesti herättämään mahdollisimman paljon keskustelua.
SAK:n kohutun vaalimainoksen toteuttanut mainostoimisto Family Inc. on hyvin tyytyväinen mainokseen ja sen saamaan vastaanottoon.

–Tässä on ollut tietynlainen tavoitteenasettelu. On haluttu, että syntyy maksimaalinen määrä keskustelua ja niinhän on käynyt, toteaa Familyn toimitusjohtaja Markus Einiö tyytyväisenä.

Perimmäisenä taka-ajatuksena on, että kiivas keskustelu nostaa äänestysaktiivisuutta.

SAK:n tv-mainoksessa esiintyy lihava, mässäilevä ja puheiltaankin vastenmielinen ökykapitalisti, joka haluaa vain kyykyttää työntekijöitään ja lopuksi nauraa tyytyväisenä sille, etteivät työläiset edes äänestä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Mainoksesta ovat pillastuneet esimerkiksi Suomen yrittäjät, Perheyritysten liitto ja kokoomuksen puheenjohtaja Jyrki Katainen.

Viimeksi mainoksen haukkui amerikkalaistyyppisen lokalinjan edustajaksi kokoomuksen kärkiehdokas Sauli Niinistö

Kokoomuksen ärsyyntymistä voi selittää se, että puolueen ehdokkaana oleva Suomen yrittäjien puheenjohtaja Eero Lehti on vaatinut pääluottamusmiesten aseman heikentämistä niin pontevasti, että joku voi tulkita mainoksen hahmon karrikoivan juuri patruunamaisesti käyttäytyvää Lehteä.

SDP on puolestaan syyttänyt loan heitosta kokoomusta ja sen käyttämää mainostoimisto Bobia. Eduskuntaryhmän puheenjohtajan Jukka Gustafssonin mukaan kokoomusta johtaa loka-Bob.

Yrittäjiä ärsyttänyt SAK:n mainoksen toteutustapa on Einiön mukaan syntynyt asiakkaan ja toimiston yhteistyössä, alkuperäisen idean keksijää Einiö ei paljasta.

SAK:n kampanja on kolmevuotiaan Familyn ensimmäinen vaalimainoskampanja. Kampanjan copywriter Markku Uusitalo on kuitenkin sama kuin edellisten vaalien SAK:n kampanjassa, jonka toteutti Dynamo.

Myös Einiö on tullut Familyyn  Dynamosta.
Family oli vuonna 2005 Suomen nopeimmin kasvava mainostoimisto. Viime vuoden vertailulukuja ei vielä ole käytössä.

Einiön mukaan Family ei ole poliittisesti sitoutunut mihinkään.

– Me olemme vaikuttamisbisneksessä. Meillä on erilaisia asiakkaita, joiden eteen teemme maksimaalisesti työtä, on se sitten investointipankki tai kirkko. SAK on yksi asiakas muiden joukossa, Einiö sanoo.

SAK:n kampanjan tavoite eli äänestysaktiivisuuden nostaminen on kuitenkin Einiön omastakin mielestä hyvä.

Einiön mukaan mainoksen karikatyyrillä ei ole tarkoitus halventaa tai pilkata yrittäjiä.

– Meidän työntekijämme omistavat tämän yrityksen osakkeita, muun muassa tämän kampanjan tekijät. He ovat voimakkaasti yrittäjähenkisiä, vakuuttaa Einiö.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Vain murto-osa JHL:n jäsenistä on lakossa – millä perusteella lakkokohteet on valittu?

    2. 2

      Vartijoiden lakko voi ruuhkauttaa lentokenttää – tarkista tilanne, jos olet lähdössä matkalle

    3. 3

      Joka kymmenes jättää työnteon perjantaina väliin – tässä syyt

    4. 4

      JHL:n poliittinen lakko jatkuu – Myös tiistaina osalla koululaisista on eväspäivä

    5. 5

      KKV moittii apteekkialan kilpailuavauksia – reseptilääkkeiden myynti 32 %, apteekkeja sama määrä

    6. 6

      Ilmarinen: Nyt on käsillä nousukauden viimeiset hetket

    7. 7

      Poliisi vahvistaa: Hermitage-yhtiöstä tullut tutkintapyyntö

    8. 8

      Verkkouutiset: Työmarkkina­järjestöiltä tulossa ehdotus irtisanomis­kiistaan

    9. 9

      Osa Sähköliiton jäsenistä liittyy Teollisuusliiton kolmen päivän lakkoon – koskee yli 90 yritystä

    10. 10

      Laura, 29, tekee neli­päiväistä työ­viikkoa: ”Down­shiftaamisesta tulee elämän­tapa­laiskottelijan leima”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Joka kymmenes jättää työnteon perjantaina väliin – tässä syyt

    2. 2

      Laura, 29, tekee neli­päiväistä työ­viikkoa: ”Down­shiftaamisesta tulee elämän­tapa­laiskottelijan leima”

    3. 3

      Talouselämän huipulla raivoaa jyrkkä riita – Laatunen syyttää uhkailusta, Kakkonen lataa: ”Sun aikasi on ihan oikeasti ohi”

    4. 4

      Verkkouutiset: Työmarkkina­järjestöiltä tulossa ehdotus irtisanomis­kiistaan

    5. 5

      Vartiointialan lakko alkaa keskiviikkona

    6. 6

      Ryanairin toimitusjohtaja povaa alalle synkkää talvea: SAS tai Norwegian voi ajautua konkurssiin

    7. 7

      Vain murto-osa JHL:n jäsenistä on lakossa – millä perusteella lakkokohteet on valittu?

    8. 8

      Osa Sähköliiton jäsenistä liittyy Teollisuusliiton kolmen päivän lakkoon – koskee yli 90 yritystä

    9. 9

      Miljonääri sai tarpeekseen lakosta: tarjoaa seinäjokelais­koululle ruokailun hotelli Sorsanpesässä

    10. 10

      Ilmarinen: Nyt on käsillä nousukauden viimeiset hetket

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Miljonääri sai tarpeekseen lakosta: tarjoaa seinäjokelais­koululle ruokailun hotelli Sorsanpesässä

    2. 2

      Teollisuusliitto irtisanoo kikyn työajan pidennykset viidellä alalla

    3. 3

      Suomalaisbroileri kuohuttaa Ruotsissa: ”Kuin isku kasvoille”

    4. 4

      Lakko uhkaa jättää lapset nälkäisiksi: Sporttibaari toimittaa pizzat päiväkotiin

    5. 5

      40 000 euron velat kerännyt eläkeläinen ei saanut armoa oikeudessa – oli velkaantunut ”vastuuttomasti”

    6. 6

      Irtisanottu työntekijä sai 40 000 euron korvaukset – liitto: ”Henkilökemiat menivät ristiin”

    7. 7

      Pahaa-aavistamattoman miehen nimiin otettiin 180 000 euroa lainaa vain kahdessa päivässä

    8. 8

      Korkmanilta suorat sanat irtisanomiskiistasta HS:ssä: ”Jupakka jää historiaan esimerkkinä jääräpäisyydestä ja kollektiivisesta tyhmyydestä”

    9. 9

      Maanantain lakko herätti vastareaktion – yrittäjät ympäri Suomea tarjoavat apuaan

    10. 10

      JHL järjestää kahden päivän lakon irtisanomislain takia – yli 10 000 jäsentä lakkoon

    11. Näytä lisää