SAK:n kohumainos toimi niin kuin pitikin

Julkaistu:

Mainostoimisto Familyn toimitusjohtaja Markus Einiö arvioi, että SAK:n mainos onnistui tavoitteensa mukaisesti herättämään mahdollisimman paljon keskustelua.
SAK:n kohutun vaalimainoksen toteuttanut mainostoimisto Family Inc. on hyvin tyytyväinen mainokseen ja sen saamaan vastaanottoon.

–Tässä on ollut tietynlainen tavoitteenasettelu. On haluttu, että syntyy maksimaalinen määrä keskustelua ja niinhän on käynyt, toteaa Familyn toimitusjohtaja Markus Einiö tyytyväisenä.

Perimmäisenä taka-ajatuksena on, että kiivas keskustelu nostaa äänestysaktiivisuutta.

SAK:n tv-mainoksessa esiintyy lihava, mässäilevä ja puheiltaankin vastenmielinen ökykapitalisti, joka haluaa vain kyykyttää työntekijöitään ja lopuksi nauraa tyytyväisenä sille, etteivät työläiset edes äänestä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Mainoksesta ovat pillastuneet esimerkiksi Suomen yrittäjät, Perheyritysten liitto ja kokoomuksen puheenjohtaja Jyrki Katainen.

Viimeksi mainoksen haukkui amerikkalaistyyppisen lokalinjan edustajaksi kokoomuksen kärkiehdokas Sauli Niinistö

Kokoomuksen ärsyyntymistä voi selittää se, että puolueen ehdokkaana oleva Suomen yrittäjien puheenjohtaja Eero Lehti on vaatinut pääluottamusmiesten aseman heikentämistä niin pontevasti, että joku voi tulkita mainoksen hahmon karrikoivan juuri patruunamaisesti käyttäytyvää Lehteä.

SDP on puolestaan syyttänyt loan heitosta kokoomusta ja sen käyttämää mainostoimisto Bobia. Eduskuntaryhmän puheenjohtajan Jukka Gustafssonin mukaan kokoomusta johtaa loka-Bob.

Yrittäjiä ärsyttänyt SAK:n mainoksen toteutustapa on Einiön mukaan syntynyt asiakkaan ja toimiston yhteistyössä, alkuperäisen idean keksijää Einiö ei paljasta.

SAK:n kampanja on kolmevuotiaan Familyn ensimmäinen vaalimainoskampanja. Kampanjan copywriter Markku Uusitalo on kuitenkin sama kuin edellisten vaalien SAK:n kampanjassa, jonka toteutti Dynamo.

Myös Einiö on tullut Familyyn  Dynamosta.
Family oli vuonna 2005 Suomen nopeimmin kasvava mainostoimisto. Viime vuoden vertailulukuja ei vielä ole käytössä.

Einiön mukaan Family ei ole poliittisesti sitoutunut mihinkään.

– Me olemme vaikuttamisbisneksessä. Meillä on erilaisia asiakkaita, joiden eteen teemme maksimaalisesti työtä, on se sitten investointipankki tai kirkko. SAK on yksi asiakas muiden joukossa, Einiö sanoo.

SAK:n kampanjan tavoite eli äänestysaktiivisuuden nostaminen on kuitenkin Einiön omastakin mielestä hyvä.

Einiön mukaan mainoksen karikatyyrillä ei ole tarkoitus halventaa tai pilkata yrittäjiä.

– Meidän työntekijämme omistavat tämän yrityksen osakkeita, muun muassa tämän kampanjan tekijät. He ovat voimakkaasti yrittäjähenkisiä, vakuuttaa Einiö.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      AKT ja Rakennusliitto päättivät: Työt seis 2. helmikuuta

    2. 2

      Maailman vastuullisimmat yritykset listattiin: Neste ja Outotec aivan kärkikahinoissa

    3. 3

      Kuluttaja: Näin nopeasti television hinta putoaa jopa 57 prosenttia

    4. 4

      Matti kertoi yli 100 000 euron tuloistaan ja rahapulasta – tämän takia ”rikkaiden köyhien” ongelmat jäävät piiloon

    5. 5

      Taksikilpailu vapautuu pian – Kovanen aloittaa kympin taksimatkat Helsingissä

    6. 6

      Työttömän Jukan, 59, työmatka aktiivimallin tähden: 140 km per suunta – ”Palkka menee bensaan ja pysäköintiin”

    7. 7

      Ylen juontaja haki asuntolainaa Nordeasta, virkailija kehotti palaamaan kotimaahan – näin vastaa pankki

    8. 8

      Senaatti vahvisti Fedin johtoon Jerome Powellin

    9. 9

      Trump lätkäisi isot tuontitullit pesukoneille ja aurinkopaneeleille – näin markkinat reagoivat

    10. 10

      Orionin talousjohtaja: Diagnosticaa ei ole pakko myydä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Työttömän Jukan, 59, työmatka aktiivimallin tähden: 140 km per suunta – ”Palkka menee bensaan ja pysäköintiin”

    2. 2

      Trump lätkäisi isot tuontitullit pesukoneille ja aurinkopaneeleille – näin markkinat reagoivat

    3. 3

      Taksikilpailu vapautuu pian – Kovanen aloittaa kympin taksimatkat Helsingissä

    4. 4

      AKT ja Rakennusliitto päättivät: Työt seis 2. helmikuuta

    5. 5

      Nordean pankkineuvoja käski asiakasta painumaan kotimaahansa – pankki ei perkaa virkailijan aiempia lainakeskusteluja

    6. 6

      4 554 euroa enemmän käteen – näin asuinpaikka vaikuttaa keskituloisen perheen verotukseen

    7. 7

      Matti kertoi yli 100 000 euron tuloistaan ja rahapulasta – tämän takia ”rikkaiden köyhien” ongelmat jäävät piiloon

    8. 8

      Kuluttaja: Näin nopeasti television hinta putoaa jopa 57 prosenttia

    9. 9

      Maailman vastuullisimmat yritykset listattiin: Neste ja Outotec aivan kärkikahinoissa

    10. 10

      Ruotsissa asuntojen hinnat pudonneet jopa 1 000 euroa per neliö – ”Suomessa varoitellaan ihan turhaan”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ylen juontaja haki asuntolainaa Nordeasta, virkailija kehotti palaamaan kotimaahan – näin vastaa pankki

    2. 2

      Koti vain puolison nimissä, mutta molemmat maksavat lainaa ja 6 muuta tapaa hankkia ongelmia

    3. 3

      15 kysymystä: Testaa, kuinka vieraantunut olet arjesta

    4. 4

      Työttömän Jukan, 59, työmatka aktiivimallin tähden: 140 km per suunta – ”Palkka menee bensaan ja pysäköintiin”

    5. 5

      Yli 100 000 euroa vuodessa tienaavan Matin rahapula kummastuttaa – ”Että kehtaatkin valittaa”

    6. 6

      Alle 60-vuotiaana eläkkeelle – näissä ammateissa osalla on yhä vanha etu

    7. 7

      Lähihoitaja Pirjo, 56, muutti Portugalin lämpöön – myy nyt karjalanpiirakoita Algarvessa

    8. 8

      Trump lätkäisi isot tuontitullit pesukoneille ja aurinkopaneeleille – näin markkinat reagoivat

    9. 9

      Uusia ilmalämpö­pumppuja ei tarvitse sammuttaa pakkasella, mutta yksi asia on hyvä muistaa – ”Pumppu voi luulla, että on kesä”

    10. 10

      Kolmen osakkaan taloyhtiössä yksi ei halunnut korjata tukimuuria – 35 000 euron sijaan maksoi lopulta 200 000 euroa

    11. Näytä lisää