SAK:n kohumainos toimi niin kuin pitikin

Julkaistu:

Mainostoimisto Familyn toimitusjohtaja Markus Einiö arvioi, että SAK:n mainos onnistui tavoitteensa mukaisesti herättämään mahdollisimman paljon keskustelua.
SAK:n kohutun vaalimainoksen toteuttanut mainostoimisto Family Inc. on hyvin tyytyväinen mainokseen ja sen saamaan vastaanottoon.

–Tässä on ollut tietynlainen tavoitteenasettelu. On haluttu, että syntyy maksimaalinen määrä keskustelua ja niinhän on käynyt, toteaa Familyn toimitusjohtaja Markus Einiö tyytyväisenä.

Perimmäisenä taka-ajatuksena on, että kiivas keskustelu nostaa äänestysaktiivisuutta.

SAK:n tv-mainoksessa esiintyy lihava, mässäilevä ja puheiltaankin vastenmielinen ökykapitalisti, joka haluaa vain kyykyttää työntekijöitään ja lopuksi nauraa tyytyväisenä sille, etteivät työläiset edes äänestä.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Mainoksesta ovat pillastuneet esimerkiksi Suomen yrittäjät, Perheyritysten liitto ja kokoomuksen puheenjohtaja Jyrki Katainen.

Viimeksi mainoksen haukkui amerikkalaistyyppisen lokalinjan edustajaksi kokoomuksen kärkiehdokas Sauli Niinistö

Kokoomuksen ärsyyntymistä voi selittää se, että puolueen ehdokkaana oleva Suomen yrittäjien puheenjohtaja Eero Lehti on vaatinut pääluottamusmiesten aseman heikentämistä niin pontevasti, että joku voi tulkita mainoksen hahmon karrikoivan juuri patruunamaisesti käyttäytyvää Lehteä.

SDP on puolestaan syyttänyt loan heitosta kokoomusta ja sen käyttämää mainostoimisto Bobia. Eduskuntaryhmän puheenjohtajan Jukka Gustafssonin mukaan kokoomusta johtaa loka-Bob.

Yrittäjiä ärsyttänyt SAK:n mainoksen toteutustapa on Einiön mukaan syntynyt asiakkaan ja toimiston yhteistyössä, alkuperäisen idean keksijää Einiö ei paljasta.

SAK:n kampanja on kolmevuotiaan Familyn ensimmäinen vaalimainoskampanja. Kampanjan copywriter Markku Uusitalo on kuitenkin sama kuin edellisten vaalien SAK:n kampanjassa, jonka toteutti Dynamo.

Myös Einiö on tullut Familyyn  Dynamosta.
Family oli vuonna 2005 Suomen nopeimmin kasvava mainostoimisto. Viime vuoden vertailulukuja ei vielä ole käytössä.

Einiön mukaan Family ei ole poliittisesti sitoutunut mihinkään.

– Me olemme vaikuttamisbisneksessä. Meillä on erilaisia asiakkaita, joiden eteen teemme maksimaalisesti työtä, on se sitten investointipankki tai kirkko. SAK on yksi asiakas muiden joukossa, Einiö sanoo.

SAK:n kampanjan tavoite eli äänestysaktiivisuuden nostaminen on kuitenkin Einiön omastakin mielestä hyvä.

Einiön mukaan mainoksen karikatyyrillä ei ole tarkoitus halventaa tai pilkata yrittäjiä.

– Meidän työntekijämme omistavat tämän yrityksen osakkeita, muun muassa tämän kampanjan tekijät. He ovat voimakkaasti yrittäjähenkisiä, vakuuttaa Einiö.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Lakko uhkaa sulkea pankit välipäivinä

    2. 2

      Suomen toiseksi suurin sähköverkkoyhtiö myytiin: Elenian omistajat vaihtuvat

    3. 3

      Nettiliittymiä myydään oudoilla nimillä: Voiko kiinteää langatonta olla olemassakaan? Entä valokuitu kaapeliverkossa?

    4. 4

      Suomeen kaavaillaan maanalaista kaivosta: koboltin hinta nousee sähköautojen takia – suurin tuottaja tällä hetkellä Kongo

    5. 5

      Suomen tyly meininki kismittää työnhakijoita: ”Hakemuksiin ei vastata lähes koskaan, yhtään mitään”

    6. 6

      Pörssin tekninen vika kauhistutti hetken sijoittajia – syytä tähän kylmäävään kuvaan ei vielä tiedetä

    7. 7

      Virtuaalivaluutan hurja joulukuu: suomalaiset piensijoittajat vaihtoivat Nokian bitcoiniin

    8. 8

      Työttömyystukiin tulee uusi leikkuri – näin toimii kiistelty ”aktiivimalli”

    9. 9

      Perhe osti valmistalon, jossa he eivät voi asua: ”Kotimme arvo on pankin mukaan 0 euroa”

    10. 10

      Perheenisä Pasi pelkää talvea: Avaimet käteen -talo sai energialuokan G – ”Ei varaa muuttaa terveempään taloon”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Perhe osti valmistalon, jossa he eivät voi asua: ”Kotimme arvo on pankin mukaan 0 euroa”

    2. 2

      Työttömyystukiin tulee uusi leikkuri – näin toimii kiistelty ”aktiivimalli”

    3. 3

      Perheenisä Pasi pelkää talvea: Avaimet käteen -talo sai energialuokan G – ”Ei varaa muuttaa terveempään taloon”

    4. 4

      Suomen tyly meininki kismittää työnhakijoita: ”Hakemuksiin ei vastata lähes koskaan, yhtään mitään”

    5. 5

      Jan Hurrin kommentti: Bitcoin-kupla muuttui juuri vaaralliseksi – taustalla haamu maataloudesta

    6. 6

      Suomen toiseksi suurin sähköverkkoyhtiö myytiin: Elenian omistajat vaihtuvat

    7. 7

      Lakko uhkaa sulkea pankit välipäivinä

    8. 8

      Nettiliittymiä myydään oudoilla nimillä: Voiko kiinteää langatonta olla olemassakaan? Entä valokuitu kaapeliverkossa?

    9. 9

      Hotellihuoneista iski pula – ”Riippuu myös siitä, mitä lentoyhtiö itse on valmis niistä tarjoamaan”

    10. 10

      Suomen talous kasvaa, mutta ministeri Orpo haluaisi kiristää finanssi­politiikkaa – ”Pitäisi saada jotain säästöön”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Perhe osti valmistalon, jossa he eivät voi asua: ”Kotimme arvo on pankin mukaan 0 euroa”

    2. 2

      Perheenisä Pasi pelkää talvea: Avaimet käteen -talo sai energialuokan G – ”Ei varaa muuttaa terveempään taloon”

    3. 3

      ”Autojobbari Antti tienaa yli 70 000 euroa vuodessa ja viettää luksuselämää” – verottajalle vyöryy vinkkejä autokaupasta

    4. 4

      Halkoja, aurausta, mökin laajennusta – näin tavallinen kansa välttelee veroja

    5. 5

      Työttömyystukiin tulee uusi leikkuri – näin toimii kiistelty ”aktiivimalli”

    6. 6

      Annu lähetti 127 työhakemusta – tyrmistyi rekrytoijien käytöksestä

    7. 7

      23 000 asukkaan ruotsalaiskunta muuttaa pois kaivoksen alta – Sirkka kertoo: ”Heti Suomen puolelle, kun pääsemme eläkkeelle”

    8. 8

      Kiinteistönvälittäjä kahmi itselleen 164 000 euron välityspalkkiot

    9. 9

      Perheyhtiö lahjoittaa jokaiselle työntekijälleen 1000 euroa – tuhannen hengen työporukka riemuitsi: ”Meillä oli ilo rajaton”

    10. 10

      Kellokortin leimaus, päiväksi omille asioille ja ylityötunnit päälle – näin työpaikoilla rötöstellään

    11. Näytä lisää