Baileys ampaisi kasvuun

Julkaistu: , Päivitetty:

Maailman tunnetuin ja myydyin liköörimerkki Baileys kasvatti viime vuonna myyntiään Suomessa 46 prosenttia. Samaan aikaan liköörien kokonaismarkkinat kasvoivat 7,4 prosenttia.
Alkon liköörimyynnin kärjessä on kotoinen Koskenkorva Salmiakki ja kakkosena Jägermeister. Baileysiä suosi-tumpi on myös virolainen Vana Tallin.

Baileys sijoittuu viidenneksi, kun mukaan lasketaan sekä Baileys Original että uusi Baileys Mint Chocolate.

Tuotepäällikkö Marianna Godenhjelm maahantuojayhtiö Hartwa-Tradesta pitää Baileysin äkillisen suosion syynä kautta aikojen ensimmäistä Suomessa pyörinyttä tv-mainoskampanjaa.

Mainoksessa drinkkiä valmistava mies tympääntyy hyppysistään jatkuvasti karkaaviin jääpaloihin ja kaataa juoman suoraan jääpalakulhoon.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Tv-mainonnan lisäksi myyntiä on kirittänyt Baileys Mint Chocolate -uutuuden lanseeraus. Se on Alkossa tilaustuotteena, mutta päätyi useiden myymälöiden pysyvään valikoimaan joulunaluskuukausien kysynnän perusteella.

Maailmalla on saatavana myös Crème Caramel -makuista Baileysiä.

– Maussa on vain aavistus karamellia, Baileysin Suomessa vieraillut PR-johtaja Peter O'Connor korostaa.

Häntä tuntuu harmittavan, että vodkien maustaminen aloitti trendin, jota kilpailijoiden on ollut pakko seurata.

O'Connoria kismittää myös Baileysin luokittelu likööriksi, vaikka sen kulutustapa on erilainen. Kulutuksessa näkyy kasvupiikki joulun alla, mutta juomaa nautitaan myös kuumalla säällä jäiden tai jäämurskan kera. Suomalaisten ravintoloiden drinkkilistoille jälkimmäinen tarjoilutapa tekee tuloaan.

Markkinoinnissa Baileys nojaa kahteen asiaan: tv-kampanjoihin ja maailmalla myös maistatuksiin. Kampanjoilla haetaan tuoteryhmälle tyypillistä sosiaaliseen yhteenkuuluvuuteen liittyvää mielikuvaa.

Tällä hetkellä Baileysiä markkinoidaan erityisesti 25-35-vuotiaille. Taustalla on havainto, että merkkiuskollisuus säilyy läpi elämän.

O'Connor ei kuitenkaan pelkää, että helposti juotavan makuinen drinkki houkuttelisi liian nuoria kuluttajia.

– Tuote ei ole siihen tarpeeksi seksikäs. Se on perinteinen juoma, johon tutustutaan vanhempien kanssa kotona.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Tuttu ilmiö toistuu joulun jälkeen, kun luottokortti on vingutettu tappiin: ”Tilanne muuttuu hankalaksi”

    2. 2

      Lauralle tarjottiin esimiespaikkaa alle 30-vuotiaana: johdettavana heti 30 vanhempaa miestä – palkittiin tänä vuonna

    3. 3

      Muovisissa vesijohdoissa piilee riski – suositellaan juoksuttamaan vettä

    4. 4

      Yhä vanhemmat lapset matkustavat ilmaiseksi VR:n lähijunissa

    5. 5

      Hallitus esitti pelisäännöt nollatunti­sopimuksiin – demarit pettyivät

    6. 6

      Joulu jo ensi viikolla – noin 640 000 Suomeen tulevaa pakettia yhä Kiinassa

    7. 7

      Ministeri Tiilikainen: Hiilinielupäätös kääntää katseen tulevaisuuteen

    8. 8

      Hallitus esittää: Oppisopimusopiskelijan voisi palkata takaisinottovelvoitteesta huolimatta – STTK kritisoi

    9. 9

      Carl Haglund Etlan ja Evan hallitusten puheenjohtajaksi – nousee Jorma Ollilan paikalle

    10. 10

      Asuntojen hinnat putoavat nyt koko Ruotsissa – myös vipurahasto kiinnostunut

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Muovisissa vesijohdoissa piilee riski – suositellaan juoksuttamaan vettä

    2. 2

      Lauralle tarjottiin esimiespaikkaa alle 30-vuotiaana: johdettavana heti 30 vanhempaa miestä – palkittiin tänä vuonna

    3. 3

      Jaakko kertoo Kiirunan jättimuutosta: ”Kaivoksen sortuma on näkyvissä” – vanhoja taloja ei enää remontoida

    4. 4

      Omistusasuminen lisää työttömyyttä – tutkija kertoo, mistä se johtuu

    5. 5

      Tuttu ilmiö toistuu joulun jälkeen, kun luottokortti on vingutettu tappiin: ”Tilanne muuttuu hankalaksi”

    6. 6

      Asuntojen hinnat putoavat nyt koko Ruotsissa – myös vipurahasto kiinnostunut

    7. 7

      Yhä vanhemmat lapset matkustavat ilmaiseksi VR:n lähijunissa

    8. 8

      Todd puskee suomalaista hymynaamaa eteenpäin Yhdysvalloissa – ”Suomalaiset ovat myyntityössään liian ujoja ja rehellisiä”

    9. 9

      Eläkeikä nousee Ruotsissa – saman tien kolmella vuodella

    10. 10

      Nettiliittymiä myydään oudoilla nimillä: Voiko kiinteää langatonta olla olemassakaan? Entä valokuitu kaapeliverkossa?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Perhe osti valmistalon, jossa he eivät voi asua: ”Kotimme arvo on pankin mukaan 0 euroa”

    2. 2

      Perheenisä Pasi pelkää talvea: Avaimet käteen -talo sai energialuokan G – ”Ei varaa muuttaa terveempään taloon”

    3. 3

      ”Autojobbari Antti tienaa yli 70 000 euroa vuodessa ja viettää luksuselämää” – verottajalle vyöryy vinkkejä autokaupasta

    4. 4

      Halkoja, aurausta, mökin laajennusta – näin tavallinen kansa välttelee veroja

    5. 5

      Työttömyystukiin tulee uusi leikkuri – näin toimii kiistelty ”aktiivimalli”

    6. 6

      Annu lähetti 127 työhakemusta – tyrmistyi rekrytoijien käytöksestä

    7. 7

      23 000 asukkaan ruotsalaiskunta muuttaa pois kaivoksen alta – Sirkka kertoo: ”Heti Suomen puolelle, kun pääsemme eläkkeelle”

    8. 8

      Kiinteistönvälittäjä kahmi itselleen 164 000 euron välityspalkkiot

    9. 9

      Perheyhtiö lahjoittaa jokaiselle työntekijälleen 1000 euroa – tuhannen hengen työporukka riemuitsi: ”Meillä oli ilo rajaton”

    10. 10

      Kellokortin leimaus, päiväksi omille asioille ja ylityötunnit päälle – näin työpaikoilla rötöstellään

    11. Näytä lisää