Oulun yliopisto: - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Nuoret aikuiset peukuttavat mobiilimainontaa

Julkaistu: 14.2.2007 15:51, Päivitetty 14.2.2007 15:54

Oulun yliopistossa tehdyn tutkimuksen mukaan nuoret aikuiset suhtautuvat positiivisesti mobiiliteknologioiden hyödyntämiseen markkinointiviestinnässä.

Vaikka uusien viestimuotojen ja teknologioiden yleistymiseen markkinoinnissa suhtaudutaan positiivisesti, eniten varauksellista suhtautumista liittyy puhelimeen ladattavien sovellusten ja puhelimessa toimivien nettisivujen lataamiseen ja käyttöön.

Lähes 80 prosenttia suhtautui matkapuhelimen käyttöön mainoskanavana myönteisesti, ja ainoastaan seitsemän prosenttia vastaajista suhtautui mobiilimarkkinointiin kielteisesti. Uusien mobiiliteknologioiden, kuten Java-dokumenttien ja wap-sivustojen, käyttöön markkinoinnissa suhtauduttiin yllättävän positiivisesti.

Lähes 50 prosenttia vastaajista piti uusien mobiiliteknologioiden käyttöä markkinoinnissa mielenkiintoisena ja vain viisitoista prosenttia vastaajista suhtautui siihen varauksellisesti.

Tutkimuksen kohderyhmä muodostui pääasiassa 18-35-vuotiaista nuorista aikuisista. Kenttäkokeessa testattiin viiden eri digitaalisen kanavan (sähköposti, sms, mms, wap-sivu ja Java-dokumentti) soveltuvuutta ja tehokkuutta markkinointiviestinnässä.

Tulokset perustuvat Oulun yliopiston Fummas-tutkimushankkeen toteuttamaan laajamittaiseen kenttäkokeeseen ja kyselytutkimukseen, joka toteutettiin joulukuussa verkkokyselynä. Vastauksia kertyi kaikkiaan 8567.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?