Kännykkämainokset maittavat Sedu Koskisen asiakkaille

Julkaistu: , Päivitetty:

Suomen tunnetuimpiin kuluvan ravintoloitsijan Sedu Koskisen asiakkaat suhtautuvat positiivisesti monenlaisiin kännykkämainoksiin. Oulun yliopistossa tehty tutkimus kyseli asiaa lähes 36 000 henkilöltä. T
Tutkimuksen kohderyhmä muodostui pääasiassa 18-35-vuotiaista nuorista aikuisista ja se toteutettiin yhteistyössä SK Ravintoloiden Onnela-ketjun, sen markkinointia hoitavan BrandSonin ja mobiilisovelluksia kehittävän Max Rumpuksen kanssa. Kaikilla vastaajilla oli kokemusta digitaalisesta markkinointiviestinnästä. He vastaanottavat viikoittain digitaalista markkinointiviestintää SK Ravintoloilta tai niiden yhteistyökumppaneilta.

Fummas-tutkimushankkeessa tehdyn kyselyn ja kenttäkokeen mukaan nuoret aikuiset suhtautuvat positiivisesti mobiiliteknologioiden hyödyntämiseen markkinointiviestinnässä. Vaikka uusien viestimuotojen ja teknologioiden yleistymiseen markkinoinnissa suhtaudutaan positiivisesti, eniten varauksellista suhtautumista liittyy puhelimeen ladattavien sovellusten ja puhelimessa toimivien nettisivujen lataamiseen ja käyttöön.

Vain 7 prosenttia vastustaa

Lähes 80 prosenttia suhtautui matkapuhelimen käyttöön mainoskanavana myönteisesti, ja ainoastaan 7 prosenttia vastaajista suhtautui mobiilimarkkinointiin kielteisesti.

Uusien mobiiliteknologioiden, kuten java-dokumenttien ja wap-sivustojen käyttöön markkinoinnissa suhtauduttiin yllättävän positiivisesti. Lähes 50 prosenttia vastaajista piti uusien mobiiliteknologioiden käyttöä markkinoinnissa mielenkiintoisena, ja ainoastaan 15 prosenttia vastaajista suhtautui siihen varauksellisesti.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Tutkittuja asioita olivat muun muassa matkapuhelimen käyttötottumukset, uusien mobiiliteknologioiden soveltuvuus markkinointiviestintään ja digitaalisen markkinointiviestinnän vaikutukset kuluttajakäyttäytymiseen.

Vastaajat olivat kokeneita matkapuhelimen käyttäjiä. 80 prosenttia vastaajista arvioi kykynsä omaksua uusia mobiilipalveluita joko hyväksi tai erinomaiseksi. Toisaalta 30 prosenttia vastaajista ei varmuudella tiennyt, mitä mobiilipalveluita hänen matkapuhelimellaan voi käyttää. Lisäksi joka kolmas vastaaja sanoi tyytyvänsä tekstiviesteihin eikä ollut kiinnostunut kokeilemaan uusia viestimuotoja puhelimessaan.

Viisi kanavaa

Kenttäkokeessa testattiin viiden eri digitaalisen kanavan (sähköposti, sms, mms, wap-sivu ja java-dokumentti) soveltuvuutta ja tehokkuutta markkinointiviestinnässä. Jokaisen kanavan kautta lähestyttiin noin 7150 kanta-asiakasta, joiden reagointia viestintään mitattiin sekä kvantitatiivisilla että kvalitatiivisilla mittareilla.

Kyselytutkimus toteutettiin verkkokyselynä, johon lähetettiin kutsu kaikille kenttäkokeeseen osallistuneille. Vastauksia kertyi kaikkiaan 8567 ja vastausprosentti oli 24. Aineisto koottiin joulukuussa 2006.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Perhe osti valmistalon, jossa he eivät voi asua: ”Kotimme arvo on pankin mukaan 0 euroa”

    2. 2

      Työttömyystukiin tulee uusi leikkuri – näin toimii kiistelty ”aktiivimalli”

    3. 3

      Perheenisä Pasi pelkää talvea: Avaimet käteen -talo sai energialuokan G – ”Ei varaa muuttaa terveempään taloon”

    4. 4

      Yli 13 000 suomalaista jää korvauksetta tuontiautojen verotuskiistassa – KKO ei myöntänyt valituslupaa

    5. 5

      Suomen talous kasvaa, mutta ministeri Orpo haluaisi kiristää finanssi­politiikkaa – ”Pitäisi saada jotain säästöön”

    6. 6

      Ruotsissa saa suomalaisen keskipalkasta 2 200 euroa enemmän käteen – näin palkkoja verotetaan eri maissa

    7. 7

      Caverionilta tulosvaroitus: käyttökate ei kaksinkertaistu, mutta kasvaa kuitenkin

    8. 8

      Venäjän pakastealtaisiin suomalaistäytettä: Apetit saa tuotteitaan paikallisiin Prismoihin

    9. 9

      Noin 1000 ihmistä omistaa 40 prosenttia kaikista bitcoineista – ”valaat” voivat romauttaa koko valuutan

    10. 10

      Akavan Erityisalat kivahti työttömyys­turvan aktiivi­mallista: Yhdenvertaisuus­ongelmaa ei voi sivuuttaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Perheenisä Pasi pelkää talvea: Avaimet käteen -talo sai energialuokan G – ”Ei varaa muuttaa terveempään taloon”

    2. 2

      Perhe osti valmistalon, jossa he eivät voi asua: ”Kotimme arvo on pankin mukaan 0 euroa”

    3. 3

      Työttömyystukiin tulee uusi leikkuri – näin toimii kiistelty ”aktiivimalli”

    4. 4

      Ruotsissa saa suomalaisen keskipalkasta 2 200 euroa enemmän käteen – näin palkkoja verotetaan eri maissa

    5. 5

      ”Autojobbari Antti tienaa yli 70 000 euroa vuodessa ja viettää luksuselämää” – verottajalle vyöryy vinkkejä autokaupasta

    6. 6

      Noin 1000 ihmistä omistaa 40 prosenttia kaikista bitcoineista – ”valaat” voivat romauttaa koko valuutan

    7. 7

      Työministeri Lindström myönsi: Aktiivimallissa kyse työttömien pakottamisesta

    8. 8

      Yli 13 000 suomalaista jää korvauksetta tuontiautojen verotuskiistassa – KKO ei myöntänyt valituslupaa

    9. 9

      Halkoja, aurausta, mökin laajennusta – näin tavallinen kansa välttelee veroja

    10. 10

      Kellokortin leimaus, päiväksi omille asioille ja ylityötunnit päälle – näin työpaikoilla rötöstellään

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Perheenisä Pasi pelkää talvea: Avaimet käteen -talo sai energialuokan G – ”Ei varaa muuttaa terveempään taloon”

    2. 2

      ”Autojobbari Antti tienaa yli 70 000 euroa vuodessa ja viettää luksuselämää” – verottajalle vyöryy vinkkejä autokaupasta

    3. 3

      Halkoja, aurausta, mökin laajennusta – näin tavallinen kansa välttelee veroja

    4. 4

      36-vuotias teki kirpputorikokeen puoli vuotta sitten ja on nyt miljonääri

    5. 5

      Perhe osti valmistalon, jossa he eivät voi asua: ”Kotimme arvo on pankin mukaan 0 euroa”

    6. 6

      Annu lähetti 127 työhakemusta – tyrmistyi rekrytoijien käytöksestä

    7. 7

      23 000 asukkaan ruotsalaiskunta muuttaa pois kaivoksen alta – Sirkka kertoo: ”Heti Suomen puolelle, kun pääsemme eläkkeelle”

    8. 8

      Työttömyystukiin tulee uusi leikkuri – näin toimii kiistelty ”aktiivimalli”

    9. 9

      Kiinteistönvälittäjä kahmi itselleen 164 000 euron välityspalkkiot

    10. 10

      Perheyhtiö lahjoittaa jokaiselle työntekijälleen 1000 euroa – tuhannen hengen työporukka riemuitsi: ”Meillä oli ilo rajaton”

    11. Näytä lisää