Lituskat tv:t, digiboksit ja kamerat myivät - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Ennätykset paukkuivat kodintekniikassa

Kuvituskuva
Julkaistu: 5.2.2007 13:01, Päivitetty 5.2.2007 13:04

Vuonna 2006 rikottiin ennätyksiä kodintekniikan myynnissä. Uusiin sfääreihin kurottivat esimerkiksi taulutelevisiot, puhelimet ja digikamerat, Kodintekniikka-alan yhteistyöfoorumi Kotek kertoo.

Kotekin mukaan kodintekniikan kokonaismyynti saavutti kahdeksantoista prosentin kasvun edelliseen vuoteen verrattuna. Foorumin tilaston perusteella suomalaisten kodintekniikan hankinnoissa korostuu selvästi valmius maksaa laadusta ja toivotuista ominaisuuksista. Näin halutaan helpottaa kotitöitä, lisätä elämisen laatua sekä hyödyntää ja yhdistää muun muassa viihde-elektroniikan uutuuksia yhä laajemmin elämysten lähteenä. Markkinoille tuli vuonna 2006 runsaasti entistä monipuolisemmilla ominaisuuksilla varustettuja uutuustuotteita, ja keskihinnoissa saavutettiin kahdeksan prosentin kasvu. Kustakin tuotelinjasta löytyi esimerkkejä veturituotteista, ja vuosi huipentui aktiiviseen joulukauppaan. - Vaikka kauppa kasvoi tasaisesti koko vuoden, niin kahden miljardin rajan rikkoutuminen kaupan arvossa oli hienoinen yllätys, tiivistää Kotekin puheenjohtaja Kari Karipuu. Mielenkiinto siirtyy tallentaviin bokseihin Mielenkiintoiset tuotteet ja uutuudet johdattivat viihde-elektroniikan huipputulokseen - kasvua kertyi 41 prosenttia. Taulu-tv (256 000 kappaletta) ja digiboksikauppa (650 000 kpl) jopa ylitti odotukset viimeisellä neljänneksellä. - Kuluttajien mielenkiinto on siirtymässä tallentaviin digibokseihin, ja taulu-tv:n kysytyimpiä ominaisuuksia ovat yhä suuri kuvakoko ja tyylikäs, kodin sisustusratkaisuihin sopiva design, toteaa Elina Yrjänheikki Kotekista. Myös mp3-soittimien myynnin kasvu jatkui, ja musiikinkuunteluun käytettävien laitteiden kirjo on laajentunut. Kuluttajille on tärkeää hyvälaatuisen musiikin siirrettävyys ja kuljettaminen mukana. Älypuhelimiin tartuttiin enenevästi Matkapuhelimissa vuoden volyymikasvu oli yksitoista prosenttia ja kaupan arvon kasvu 25 prosenttia. Musiikkisoittimilla varustettujen puhelimien määrä ylitti miljoonan kappaleen rajan, ja kameralla varustettujen puhelimien myynti kasvoi 1,2 miljoonaan. Koko vuonna kuluttajat hankkivat hieman yli kaksi miljoonaa matkapuhelinta. - Älypuhelimien osuus kasvoi erityisen vahvasti, kun kuluttajille ja yritysasiakkaille tarjottiin yhä laajemmat mahdollisuudet muun muassa internet-palvelujen luontevaan käyttöön matkapuhelimen välityksellä, perustelee Mauri Pietikäinen Kotekista. Suomessa myytiin viime vuonna ennätykselliset 400 000 kameraa. Kompaktikameroiden kasvun myötä kiinnostus kuvaamiseen on lisännyt myös järjestelmäkameroiden kauppaa, ja koteihin hankitaan useita kameroita eri perheenjäsenten käyttöön. Dvd-teknologian ja taulutelevisioiden suosion kasvu on vauhdittanut videokameroiden kysyntää - kuluttajat haluavat huippulaadukasta kuvamateriaalia helpolla tavalla osaksi kodin viihdeympäristöä. - Investoinnit kotiin ja arjen joustavaan toimivuuteen lisääntyvät ja kodintekniikka-alan kasvun odotetaankin jatkuvan samansuuntaisena. Uutuustuotteiden virta on edelleen voimakas kaikissa tuoteryhmissä, mutta vuoden aikana luonnollisesti digiboksit ja digitelevisiot korostuvat, luotaa alkaneen vuoden näkymiä Kotekin varapuheenjohtaja Timo Laatikainen.

Tuoreimmat osastosta