Japanissa joulukuussa myytyjen plasmatelevisioiden määrä kasvoi yli 75 prosenttia vuoden takaisesta. Samaan aikaan lcd-televisioiden määrä kohosi yli 37 prosenttia, kuluttajaelektroniikan kauppiailta tietonsa keräävä BCN arvioi. Sen sijaan taulutelevisioiden myynnin arvo nousi vaatimatonta tahtia. Sekä plasmatelevisioiden että lcd (liquid crystal display) -laitteiden myynnin kasvu jäi reippaasti alle 30 prosentin joulukuussa verrattuna vuoden takaiseen. Japanilainen talouslehti Asahi Shimbun pitää kehitystä selvänä merkkinä litteiden televisioiden hintaeroosiosta. Samalla lehti esittää huolensa tv-valmistajien tulosten kehityksestä. Heikentyneet näkymät ovat pakottaneet litteiden televisioiden valmistajat litistämään myös aiemmin ilmoitettuja, kunnianhimoisia investointisuunnitelmiaan. Esimerkiksi korealais-hollantilainen LG Philips LCD kertoi jo kesällä, että se kutistaa investointejaan lähes kolmanneksella. Sharpilla järein lcd-näyttö Toisaalta niin sanottujen kahdeksannen sukupolven litteiden näyttöjen eteneminen terävöittää kilpailua ja pakottaa laitevalmistajat avaamaan yhä uusia tuotantolinjoja. Esimerkiksi japanilainen Sharp esitteli kehittämänsä 108-tuumaisen lcd-television CES-messuilla Las Vegasissa, kuten Digitoday viime viikolla kertoi. Uusia ja yhä suurempia plasmanäyttöjä ovat esitelleet myös eteläkorealainen Samsung ja japanilainen Matsushita. Panasonic -tuotemerkillään ponnistava Matsushita on maailman suurin plasmanäyttöjen valmistaja. Ainakin kuluttajat ovat hyötyneet taulutelevisioiden hintojen alenemisesta. Monissa maissa, myös Suomessa, litteät televisiot olivat joulukaupassa yksi kuluttajaelektroniikan hittituotteista.
Taulutelevisioiden hintaeroosio jatkuu
Litteiden televisioiden myynnin arvo nousi joulukuussa selvästi hitaammin kuin kauppoihin toimitettujen yksiköiden määrä, japanilaisen tutkimusyhtiö BCN Ltd:n tuoreesta raportista ilmenee. Kiristynyt kilpailu on johtanut hinnat jyrkkään laskuun myös Nousevan auringon maassa.