Advertising.com yrittää Suomessa

Julkaistu: , Päivitetty:

Uudet tulokkaat sekoittavat suomalaisen verkkomainonnan ja -markkinoinnin pakkaa. Kaikki on valmista tulospohjaiseen verkkomainontaan, uskoo toimiston Suomeen perustanut Advertising.com.
– Nyt on hyvä aika tulla tänne meidän mallillamme. Suomessa kilpailu lisääntyy, ja mainostajien on alettava ajatella kampanjoidensa tehokkuutta. Ne eivät voi enää keskittyä pelkkään brändäämiseen, sanoo Advertising.comin Pohjois-Euroopan toimitusjohtaja Per Kristian Tandberg.

Toimiston Suomeen on avannut vastikään myös Google, joka omistaa viisi Prosenttia AOL Time Warnerista. Mediajätti AOL Time Warner taas omistaa Advertising.comin.

– Googlen tulo samaan aikaan meidän kanssamme on sattumaa. Uskon, että täydennämme toistemme toimintaa. Kummallakin yhtiöllä on hyvä liiketoimintamalli. Se auttaa vetämään mainostajia online-puolelle.

AOL:n ostotarjous ruotsalaisesta TradeDoublerista voi myös tuoda muutoksia verkkomainonnan pelurien keskinäisiin suhteisiin, vaikka osapuolet eivät vielä hiisku asiasta.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Digitodayn saamien tietojen mukaan ostaja on Advertising.com. Jos TradeDoubler-kauppa toteutuu, ruotsalaisyhtiöstä tulee Advertising.comin tytäryhtiö.

Advertising.com tekee yhteistyötä isojen hakukoneiden, kuten Googlen kanssa. Googlen läsnäoloa ja huomioarvoa Suomessa voi ja kannattaa Tandbergin mielestä hyödyntää.

– Olemme samassa markkinassa, mikä tarkoittaa, että mainostajat kiinnittävät enemmän huomiota online-panostukseen. Markkina on enemmän kuin riittävän iso muillekin pelureille. Kilpailua on. Me keskitymme tulospohjaiseen mainontaan ja kohdistamiseen.

Asiakas maksaa vain tuloksesta

Suomalaisten verkkokäyttäytymisen kehitys on Tandbergin mukaan muutaman vuoden muita Pohjoismaita jäljessä. Kehitys näyttää vievän muiden Pohjoismaiden tavoin kohti mainosten näyttämismäärään perustuvaa cpm-pohjaista mainontaa.

Isot yhtiöt vievät Tandbergin mukaan markkinointiaan verkkoon. Koko ala kasvaa vauhdilla.

– Vielä vuosi pari sitten isot yhtiöt käyttivät 2–5 prosenttia markkinointivaroistaan online-kanavaan. Nyt ne käyttävät siihen jopa 50 prosenttia.

Advertising.com lähtee tulospohjaisesta ajattelusta; tilaava asiakas maksaa vain toteutuneista tuloksista. Verkkojulkaisijalle maksetaan myymättömistä mainospaikoista.

Yhtiö perustaa toimintansa sivustoista koostuvaan verkostoon ja kuluttajan ostokäyttäytymisen seurantaan. Mainontaan liittyviä tietoja kerätään selaimen evästeisiin.

Yhtiön AdLearn-teknologian ajatus on oppia, missä mitäkin kannattaa mainostaa. Ohjelma asettaa käyttäjän selaimeen evästeen, jonka avulla kyseinen käyttäjä tunnistetaan myöhemmin hänen saapuessaan jollekin verkoston sivulle. Mainos näytetään sen perusteella, mitä hänen aiemmasta käyttäytymisestään tiedetään.

– Pyrimme tarjoamaan sellaista mainontaa, jota kuluttaja haluaa. Muutamme myymättömän mainostilan AdLearnillä rahaksi. Myös mainostaja saa parempia tuloksia. Sillä erotumme muista, sanoo Advertising.com Finlandin toimitusjohtaja Pasi Hokkanen.

Myymätöntä mainostilaa on Hokkasen mukaan suomalaisilla saiteilla paljon.

– Etusivut on yleensä myyty, mutta 70 prosenttia sivujen tilasta ei. Pystymme rakentamaan verkostoja, koska sivustojen on ajateltava myymätöntä mainostilaansa. Jos ne antavat sen meille, teemme siitä tuottavan, sanoo Hokkanen.

Eväste on mainostajan ystävä

Moni kuluttaja pitää verkkomainontaa häiritsevänä, ja moni haluaa mainoksista eroon.

– Se on ihan hyvä. Ihmisillä pitää olla valinnan mahdollisuus. Mainokset verkossa kuitenkin toimivat ja antavat mainostajille enemmän sijoitetun pääoman tuottoa. Verkossa sisältö on ilmaista kuluttajalle siksi, että julkaisija rahoittaa toimintansa mainostuloilla, sanoo Tandberg.

Joidenkin tutkimusten perusteella 15 prosenttia suomalaisista internet-käyttäjistä poistaa selaimensa evästeet vähintään kerran viikossa. Useimmin evästeitä poistavat 15–34-vuotiaat miehet. Taustalla
on tietosuoja- ja tietoturvapelkoja.

Advertising.comin mukaan 96 prosenttia netin käyttäjistä ei kuitenkaan tee evästeilleen mitään.

Mainoslogiikka toimii niin, että jos evästeet pistää pois päältä, saa ”huonompia”, kohdistamattomia mainoksia.

– Eväste on hyvä asia, koska se tekee sisällöstä ja käyttäjäkokemuksesta paremman. Cookie is your friend, sanoo Hokkanen.

Yhdysvalloissa vuonna 1998 perustettu Advertising.com tuli Eurooppaan vuonna 2000. Nyt yhtiöllä on toimipaikat Suomen ohella Britanniassa, Saksassa, Ranskassa, Espanjassa, Norjassa, Ruotsissa, Tanskassa, Japanissa ja Hollannissa.

Advertising.com tavoittaa CommScoren mittauksella Euroopassa 65–70 prosenttia yksittäisistä internet-kävijöistä kuukaudessa. Yhdysvalloissa luku on saman mittauksen mukaan 85 prosenttia. Yhtiön tiedotteen mukaan Adlearn-ohjelma toimittaa 75 miljardia kohdistettua sivulatausta kuukaudessa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Ilpo Kokkila: Hyvän johtajan iso palkka on kaikkien etu

    2. 2

      Sairauslomalisä, tunturityölisä, tunnelilisä – saatko sinäkin erikoisia palkanlisiä?

    3. 3

      Joukko lääkäreitä ei uskalla paljastaa sivutyötään – poikii jopa vihapostia

    4. 4

      Telian toimitusjohtaja: Kulujen vähentäminen ja kassavirran vahvistaminen tuottavat tulosta

    5. 5

      Analyytikko: Elisan osakesyöksyn syy on liittymien kova vaihtuvuus

    6. 6

      Asunto odottaa ostajaa jopa kaksi vuotta – katso, miten pitkään asuntoa myydään eri paikkakunnilla

    7. 7

      VR uudisti varausjärjestelmäänsä: Junalippuja ei voi nyt varata talvilomiksi

    8. 8

      Telian käyttökate supistui odotetusti

    9. 9

      Viralliset luvut julki: Kiinan talous kasvoi lähes seitsemällä prosentilla

    10. 10

      Olli Turusella, 33, on yli 30 sijoitusasuntoa ja velkaa yli miljoona euroa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Joukko lääkäreitä ei uskalla paljastaa sivutyötään – poikii jopa vihapostia

    2. 2

      Sairauslomalisä, tunturityölisä, tunnelilisä – saatko sinäkin erikoisia palkanlisiä?

    3. 3

      Asunto odottaa ostajaa jopa kaksi vuotta – katso, miten pitkään asuntoa myydään eri paikkakunnilla

    4. 4

      Olli Turusella, 33, on yli 30 sijoitusasuntoa ja velkaa yli miljoona euroa

    5. 5

      Analyytikko: Elisan osakesyöksyn syy on liittymien kova vaihtuvuus

    6. 6

      VR uudisti varausjärjestelmäänsä: Junalippuja ei voi nyt varata talvilomiksi

    7. 7

      Kommentti: Vuosiluku päättyy 7:ään ja on syksy – 40 vuoden ajan se on tiennyt rytinää markkinoilla

    8. 8

      Ilpo Kokkila: Hyvän johtajan iso palkka on kaikkien etu

    9. 9

      Elisan osake on lähtenyt reippaaseen laskuun

    10. 10

      Viralliset luvut julki: Kiinan talous kasvoi lähes seitsemällä prosentilla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Mies maksoi 75,50 euron laskua käteisellä pankissa ja yllättyi – pankin mukaan tasarahalla ei kannata maksaa

    2. 2

      Ex-johtaja tienasi 180 000 euroa vuodessa: kutsuttiin palkattomaan työkokeiluun – "Ehdotetaan jotain kärrypojan hommia"

    3. 3

      Olli Turusella, 33, on yli 30 sijoitusasuntoa ja velkaa yli miljoona euroa

    4. 4

      Ala käy kuumana ja tekijöille tarvetta: keskiansiot yli 4100 e/kk – pääsy­vaatimuksena yksi koe

    5. 5

      Yli 300 kunnan selvitys: Näin omakotitalojen hinnat ovat kehittyneet alueellasi

    6. 6

      Tiina ja Vesa myivät 12 vuotta vanhan talonsa hetkessä – ”Emme tehneet muuta kuin perussiivoukset”

    7. 7

      Asunto odottaa ostajaa jopa kaksi vuotta – katso, miten pitkään asuntoa myydään eri paikkakunnilla

    8. 8

      180 000 € vuodessa tienannut työtön ex-johtaja suivaantui te-toimiston ehdotuksesta – lukijat muistuttavat tasa-arvosta

    9. 9

      Joukko lääkäreitä ei uskalla paljastaa sivutyötään – poikii jopa vihapostia

    10. 10

      200 vai 600 euroa? Kokosimme 6 vinkkiä palkankorotusta pyytävälle

    11. Näytä lisää