Tuotekehitysvirheiden syynä - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Sarasvuo suomii Nokian tuotejohtoa

Jari Sarasvuon mielestä Nokia ei saa tarpeeksi irti tutkimus- ja kehitysyksiköstään.

Jari Sarasvuon mielestä Nokia ei saa tarpeeksi irti tutkimus- ja kehitysyksiköstään.

Julkaistu: 18.1.2007 16:25, Päivitetty 18.1.2007 15:56

Yrityskouluttaja Jari Sarasvuo pitää Nokian viime vuosien tuotekehitysvirheiden syynä yhtiön heikkoa tuotejohtoa. Sarasvuo puhui torstaina Helsingin kauppakorkeakoulun ja Hankenin StratMark-hankkeen kutsuvierasseminaarissa Helsingissä.

StratMark-hankkeen tavoitteena on suomalaisen markkinointiosaamisen kehittäminen. Hankkeen puuhamiesten mukaan markkinointi pitäisi ymmärtää yhtiön liiketoimintastrategian osaksi, joka kulkee käsi kädessä tuotteistamisen ja kaupallistamisen kanssa.

Sarasvuon mielestä Nokian organisaatio toimii liian tutkimus- ja kehitysvetoisesti. Asiakkaiden ymmärtämisessä ja tulevaisuuden ennakoinnissa on parantamisen varaa.

– Nokian tuotejohto ei osaa tiristää tutkimuksesta ja kehityksestä oikeanlaisia innovaatioita, Sarasvuo sanoi.

Juomayhtiö Sinebrychoffin malli sen sijaan saa Sarasvuolta kehuja. Sinebrychoff on vastikään perustanut uuden toimen innovaatioiden markkinointipäällikölle.

– Tutkimus ja kehitys raportoi suoraan markkinoinnille, Sinebrychoffin toimitusjohtaja Mikael Aro kertoi.

Tuoreimmat osastosta