Kulttuuri - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Kalevala Koru venyttää vientiä

Kalevala Koru aikoo ensi vuonna kasvattaa vientiään, mutta ilman pitkäaikaista toimitusjohtajaansa Marja Usvasaloa. Huhtikuussa Usvasalo tekee tilaa uudelle johtajalle, Laura Larekselle.

Modernien korujen trendi jatkuu, Kalevala Korun jättävä toimitusjohtaja Marja Usvasalo uskoo.­

15.1.2007 19:30 | Päivitetty 15.1.2007 18:48

Kalevala Korun toimitusjohtaja Marja Usvasalo seuraa vierestä, kun yhtiön pääsuunnittelija Kirsti Doukas silittää seinävaatetta höyrysilitysraudalla rypyttömäksi yhtiön 70-vuotisnäyttelyä varten Turun Aboa Vetus & Ars Nova -museossa. Usvasalo aikoo olla töissä huhtikuuhun saakka. Sitten hän luovuttaa vetovastuun tekniikan tohtori Laura Larekselle, 40.

– Olen sanonut, että älkää pelätkö, en tule huutelemaan katsomosta kuinka tätä hommaa pitää hoitaa. Jos kutsutte joululounaalle, niin mielelläni tulen, mutta muuten se on annettu, mikä on annettu, Usvasalo hymyilee.

70-vuotias Kalevala Koru on kokenut Usvasalon johdolla historiansa suurimman harppauksen. Vajaassa parissa vuosikymmenessä noin kymmenen miljoonan markan liikevaihtoa pyörittäneestä, varovaisesta ja hieman pölyttyneestä pk-yrityksestä on kasvanut tämän vuoden noin 23 miljoonan euron ja 230 työntekijän kasvuyritys.

Historiallisiin koruihin erikoistunut yritys on laajentanut määrätietoisesti kohti modernia korumuotoilua. Se osti Kaunis Korun vuonna 1989 ja suomalaisen korudesignin kansainvälisen lippulaivan Lapponia Jewelryn vuonna 2005.

Usvasalo toi Lapponia Jewelryn tuotannon takaisin Suomeen.­

– Sanoin, että sellainen henki päälle, että kyllä me osaamme myös uutta suunnittelua, emmekä vain kopioida museoita.

Nyt 80 prosenttia Kalevala Korun myynnistä tulee moderneista koruista.

Yhtiön tuotto ei ole lihottanut kenenkään henkilökohtaista varallisuutta. Kalevala Korun omistaa Kalevalaisten Naisten Liitto.

– Kierrätämme hyvää tulostamme yhteiskuntaan takaisin. Kaikki se raha, jota ei käytetä yrityksen kehittämiseen, menee suomalaisen kulttuurin edistämiseen ja yhteiskunnalliseen toimintaan tavalla tai toisella.

Naisen perustama, naisten omistama ja johtama yritys elää, kuten opettaa.

– Ainakin suunnittelun johtamisessa olen ajatellut, että miten miehet ollenkaan voisivat sitä tehdä. Miten he voisivat tietää, miltä naisista tuntuu ja mitä he haluavat käyttää?

Ulkopuolisista varoitteluista huolimatta yhtiö siirsi Lapponian tuotannon Kiinasta Suomeen, Helsingin Pitäjämäkeen. Tuotannon, markkinoinnin ja logistiikan hiominen on tuottanut tulosta.

– Tarjosimme juuri suurelle saksalaiselle tavarataloketjulle korujamme. Palaute oli, että teillä on erittäin hyvä hinta-laatusuhde. Suomessa tehdyistä tuotteista! Olin aivan ällikällä lyöty, Usvasalo hämmästelee.

Koruala tarvitsee Usvasalon mielestä silloin tällöin alan ulkopuolista uutta ajattelua pysähtyneisyyden torjuntaan. Usvasalon seuraaja tulee mahdollisimman eri planeetalta, UPM:n Puuteollisuuden myyntijohtajan työstä.

Kotimaan markkinoilla Kalevala Koru on saavuttanut lähes kaiken mahdollisen. Kasvu täytyy hakea ulkomailta.

– Tavoitteena on nostaa viennin osuus nykyisestä 30 prosentista kolmen vuoden sisällä 50 prosenttiin, mutta ei kuitenkaan niin, että se olisi kotimaasta pois. Nyt meillä alkaa olla organisaatio kunnossa, tuote kunnossa ja on resursseja lähteä. Nyt jos koskaan.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?