Bisnesväki fanittaa Finnairia

Julkaistu:

Nokia vei voiton myös b-to-b-brändien luokassa, kun tutkimusyhtiö IROResearch kysyi loka–marraskuussa Taloussanomien toimeksiannosta markkinoinnin ammattilaisten näkemyksiä Suomen parhaista bränditaloista. Kysymys b-to-b-brändeistä oli mukana bränditalotutkimuksessa ensimmäistä kertaa.
Matkapuhelinjätti oli kisan selvä ykkönen. Lähes yhtä selvä kakkonen oli lentoyhtiö Finnair. Kolmossijan jakoivat hissiyhtiö Kone ja konepajakonserni Metso.

Kymmenen parhaan joukkoon ylsivät myös teleoperaattori Elisa, designyhtiö Iittala, mediatalo Alma Media, kuljetusyhtiö DHL, mainostoimisto PHS ja Suomen Posti.

Finnair sai kiitosta luotettavuudesta, kotimaisuudesta ja kohderyhmän ymmärtämisestä. Finnairin kaupallisen ryhmän johtajaa Mika Perhoa tämä ei yllätä, sillä yhtiön reittiverkosto on viritetty juuri liikematkustajien tarpeiden mukaiseksi.

– Helsingistä pitää päästä nonstoppina joka puolelle maailmaa ja takaisin. Tärkeää ovat inhimilliset lähtöajat, parhaat mahdolliset kentät ja ennen kaikkea luotettavuus, joka on meillä ihan brändiarvona.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Yritysten välinen mediamainonta on viime vuosina vähentynyt, kun yritykset ovat siirtäneet mainontaansa enenevässä määrin verkkoon.

Finnair satsaa silti valtaosan mainoseuroistaan televisiomainontaan – tosin Suomen rajojen ulkopuolella.

– 2000-lukua on meillä leimannut Aasian-strategia. Suurin haasteemme on tuoda Finnairia esille muualla kuin kotimarkkina-alueella.

Aasiassa Internet ei Perhon mukaan ole vielä noussut merkittäväksi matkapalveluiden myynti- ja markkinointikanavaksi.

Taitavaksi viestijäksi ja brändinrakentajaksi kehutun Koneen suurin haaste on Finnairin tavoin yhtiön brändin vahvistaminen kotimaan ulkopuolella.

– Globaalin markkinointitiimimme resursseista ja ajasta valtaosa kuluu tällä hetkellä Aasiassa ja muilla kasvavilla markkinoilla, markkinointi- ja laatujohtaja Tuomas Kahri kertoo.

Koneen palvelukseen vajaa vuosi sitten siirtynyt Kahri kiittää edeltäjiään pitkäjänteisyydestä.

– Koneen brändiä on rakennettu vuosia hyvin järjestelmällisesti ja selkeästi yhden brändin strategian kautta.

Viime vuoden lopulla julkistettu Marimekko-yhteistyö istuu Kahrin mielestä hyvin Koneen brändimaailmaan.

– Kone tunnetaan tässä bisneksessä innovaattorina ja tämä laajentaa innovaation käsitettä.

Koneen markkinointiviestinnässä perinteisen mediamainonnan rooli on aina ollut pieni.

– Tässä bisneksessä ei voi koskaan aliarvioida henkilökohtaisen kontaktin roolia, kun kaupat ovat niin suuria, Kahri perustelee.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Kirsti Paakkanen testamenttasi omaisuutensa lahjakkaille lapsille – ”Suomi on palvellut minua hienosti”

    2. 2

      42 000 euron sakot saanut Ilpo Kokkila: ”Suomalainen sakotussysteemi on räikein esimerkki aikansa eläneestä maailmasta”

    3. 3

      Pankkien konttoreista käydään nostamassa jopa alle 20 euron summia – voi kannattaa

    4. 4

      Sairauslomalisä, tunturityölisä, tunnelilisä – saatko sinäkin erikoisia palkanlisiä?

    5. 5

      Ilpo Kokkila: Hyvän johtajan iso palkka on kaikkien etu

    6. 6

      Joukko lääkäreitä ei uskalla paljastaa sivutyötään – poikii jopa vihapostia

    7. 7

      Analyytikko: Elisan osakesyöksyn syy on liittymien kova vaihtuvuus

    8. 8

      Oriola saanut päätökseen Baltian liiketoimintojen myynnin

    9. 9

      VR uudisti varausjärjestelmäänsä: Junalippuja ei voi nyt varata talvilomiksi

    10. 10

      Capman perustaa uuden pohjoismaisiin kiinteistöihin sijoittavan avoimen rahaston

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Joukko lääkäreitä ei uskalla paljastaa sivutyötään – poikii jopa vihapostia

    2. 2

      Sairauslomalisä, tunturityölisä, tunnelilisä – saatko sinäkin erikoisia palkanlisiä?

    3. 3

      Asunto odottaa ostajaa jopa kaksi vuotta – katso, miten pitkään asuntoa myydään eri paikkakunnilla

    4. 4

      Olli Turusella, 33, on yli 30 sijoitusasuntoa ja velkaa yli miljoona euroa

    5. 5

      Kirsti Paakkanen testamenttasi omaisuutensa lahjakkaille lapsille – ”Suomi on palvellut minua hienosti”

    6. 6

      Analyytikko: Elisan osakesyöksyn syy on liittymien kova vaihtuvuus

    7. 7

      Ilpo Kokkila: Hyvän johtajan iso palkka on kaikkien etu

    8. 8

      VR uudisti varausjärjestelmäänsä: Junalippuja ei voi nyt varata talvilomiksi

    9. 9

      42 000 euron sakot saanut Ilpo Kokkila: ”Suomalainen sakotussysteemi on räikein esimerkki aikansa eläneestä maailmasta”

    10. 10

      Kommentti: Vuosiluku päättyy 7:ään ja on syksy – 40 vuoden ajan se on tiennyt rytinää markkinoilla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Mies maksoi 75,50 euron laskua käteisellä pankissa ja yllättyi – pankin mukaan tasarahalla ei kannata maksaa

    2. 2

      Ex-johtaja tienasi 180 000 euroa vuodessa: kutsuttiin palkattomaan työkokeiluun – "Ehdotetaan jotain kärrypojan hommia"

    3. 3

      Olli Turusella, 33, on yli 30 sijoitusasuntoa ja velkaa yli miljoona euroa

    4. 4

      Ala käy kuumana ja tekijöille tarvetta: keskiansiot yli 4100 e/kk – pääsy­vaatimuksena yksi koe

    5. 5

      Yli 300 kunnan selvitys: Näin omakotitalojen hinnat ovat kehittyneet alueellasi

    6. 6

      Tiina ja Vesa myivät 12 vuotta vanhan talonsa hetkessä – ”Emme tehneet muuta kuin perussiivoukset”

    7. 7

      Asunto odottaa ostajaa jopa kaksi vuotta – katso, miten pitkään asuntoa myydään eri paikkakunnilla

    8. 8

      Joukko lääkäreitä ei uskalla paljastaa sivutyötään – poikii jopa vihapostia

    9. 9

      180 000 € vuodessa tienannut työtön ex-johtaja suivaantui te-toimiston ehdotuksesta – lukijat muistuttavat tasa-arvosta

    10. 10

      200 vai 600 euroa? Kokosimme 6 vinkkiä palkankorotusta pyytävälle

    11. Näytä lisää