Pihapelien sankarit

Julkaistu: , Päivitetty:

Tämä teki vaikutuksen lääkeyhtiö Pfizerin markkinointijohtajaan Tarja Stenvalliin.
Kerro esimerkki onnistuneesta markkinointiteosta?

Pihapelien sankarit -kampanja. Se haastoi lapsia ja heidän vanhempiaan liikkumaan yhdessä pihapelien merkeissä ja opetti tärkeitä liikunnallisia taitoja lapsille. Kampanja innosti lapsia omaehtoiseen liikuntaan, joka ei vaadi erityisiä välineitä tai tiloja. Kampanja muistutti myös vanhempia arkiliikunnan tärkeydestä.




Kuka sen teki? Mikä yritys? Missä? Milloin?

Kampanjan toteutti Omo (Unilever) yhdessä Suomen Urheiluliiton (SUL) kanssa kesä-elokuussa. Kattona toimi valtakunnallinen televisio- ja radiomainonta. Kampanja jalkautui Pihapelien sankarit

-kiertueella ympäri Suomea. Myymälä- ja printtimainonta tukivat sen markkinointia.

Kiertueella SUL:n ohjaajat opettivat lapsille liikuntaa ja tarjosivat hauskoja pihapelivinkkejä koko perheelle. Paikkoja olivat asuntomessut ja K-citymarketien pihat. Vinkkejä löytyi myös OMO-pakkausten yhteydessä olevista pihapelikorteista. Omo lahjoitti SUL:n yleisurheiluseuroille välinesettejä. Kampanjan kummit olivat keihäänheittäjä Mikaela Ingberg, pituushyppääjä Tommi Evilä ja juoksija Heidi Hannula.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Kuka idean keksi?

Kattoajatus arkiliikunnan lisäämisen teemasta tuli Unileverin kansainväliseltä organisaatiolta, mutta Suomessa syntyi ajatus nimenomaan pihapeleistä ja niiden henkiin herättämisestä. Kampanjan rakennusta johti Omon markkinointipäällikkö Kaisa Uurtamo. Mukana olivat myös SUL ja mainostoimisto Momentum.

Mitkä olivat mainos- ja mediatoimistot?

Mainostoimisto Momentum Helsinki ja mediatoimisto Happi Mindshare. Myös Omon kansainvälinen mainostoimisto JWT oli taustalla mukana.

Miksi tämä markkinointiteko on edelleen mielessäsi?

Se yhdisti erinomaisesti tuotteen brändinrakennuksen ja vastuullisen teeman. Omo kannustaa olemaan huolehtimatta likaantumisesta ja liikkumaan vapaasti. Näin tietenkin tapahtuu, jos lapset ja vanhemmat harrastavat arkiliikuntaa.

Kampanja osui ajankohtaiseen teemaan. Lasten ylipaino ja heikko kunto ovat todellinen uhka tulevaisuuden hyvinvoinnille. Kampanja sai tuhansia perheitä liikkumaan yhdessä rennoissa tunnelmissa ja sytytti monessa varmasti arkiliikunnan kipinää. Se nosti tärkeän asian keskusteluun ja samalla varmasti vahvisti Omon markkinaosuutta. Hieno oivallus tehdä markkinointia, jossa heijastuu yhteiskuntavastuu. Varmaan on mukana myös omaa nostalgiaa, kun omat pihapelimuistot nostetaan kunniaan.

Mainitse muita onnistumisia?

Designhissit eli Marimekon designin tuominen Koneen hisseihin.

Markkinointiteko

Markkinointeko-palsta nostaa esiin onnistumisia.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      HS: Mehiläinen keksi keinon päästä hoitamaan oululaisia verovaroilla

    2. 2

      Työntekijöille ei enää riitä asuntoja Inarissa – meteoriitti voi laajentaa asuntopulan myös Nellimiin

    3. 3

      Suomalainen Ville osti kahden miljoonan taalan aterian – ja antaa sen pois

    4. 4

      Eläinlääkärissä käynti on kallistunut selvästi 10 vuodessa – ketjuuntuminen uhkaa nostaa hintoja lisää

    5. 5

      Miten hyvin tunnet suomalaiset logot? Tee 12 kysymyksen testi

    6. 6

      Viro korotti alkoholi­veroa ja viinaralli siirtyi Latviaan – Tulli: Kyllä sitä jouset pohjassa tuodaan

    7. 7

      Arvaisitko, minne Suomesta viedään lonkeroa tai tillivotkaa? ”Suomi on jälkijättöinen maa”

    8. 8

      Matkahuollon vika nyppii yrittäjää Black Fridayna – pieni verkkokauppa teki ”radikaalin ratkaisun”

    9. 9

      Rakennuslehti: Uudisasunnon hinta pomppasi 55 000 euroa – ”kasinopeli” nostaa nyt asuntojen hintoja

    10. 10

      Suomalainen vaatekauppa Makia luopui alennusmyynneistä: sulki kaupat Black Fridayn kunniaksi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Verkkokauppa.com julkaisi palautetuimpien tuotteiden Top 25 -listan

    2. 2

      Orjatöitä vai rentoa meininkiä yli tonnin palkalla? Näin lukijat ajattelevat työkokeiluista

    3. 3

      Matkahuollon vika nyppii yrittäjää Black Fridayna – pieni verkkokauppa teki ”radikaalin ratkaisun”

    4. 4

      Arvaisitko, minne Suomesta viedään lonkeroa tai tillivotkaa? ”Suomi on jälkijättöinen maa”

    5. 5

      Viro korotti alkoholi­veroa ja viinaralli siirtyi Latviaan – Tulli: Kyllä sitä jouset pohjassa tuodaan

    6. 6

      Miten hyvin tunnet suomalaiset logot? Tee 12 kysymyksen testi

    7. 7

      Rakennuslehti: Uudisasunnon hinta pomppasi 55 000 euroa – ”kasinopeli” nostaa nyt asuntojen hintoja

    8. 8

      Suomalainen Ville osti kahden miljoonan taalan aterian – ja antaa sen pois

    9. 9

      Onko lompakkosi sisältö kuin saksalaisella vai lähempänä portugalilaista?

    10. 10

      Yksin asuva, tulisitko toimeen 669 eurolla kuukaudessa?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Talo Thaimaassa ja citykämppä Espanjassa: Annika, 63, kertoo, miten Lahti vaihtui halpaan elämiseen auringossa

    2. 2

      Miten hyvin tunnet suomalaiset logot? Tee 12 kysymyksen testi

    3. 3

      Suomen 100 suurinta metsänomistajaa: listan ykkösen metsät peittäisivät Kehä I:n sisälle jäävän Helsingin

    4. 4

      Verkkokauppa.com julkaisi palautetuimpien tuotteiden Top 25 -listan

    5. 5

      Ilkka, 62, nostaa eläkettä ja käy kokopäivätöissä – ”Kyllä tässä pääsee voitolle”

    6. 6

      Suomalaisesta nollan euron setelistä tuli hitti – joidenkin arvo voi nousta huimasti

    7. 7

      Yksin asuva, tulisitko toimeen 669 eurolla kuukaudessa?

    8. 8

      Riku, 24, kilpailutti kahta pankkia: 9. tarjous asuntolainasta kelpasi – säästöä 7 000 euroa

    9. 9

      Luvattomat poissaolot ovat työ­paikkojen vakio­riidanaiheita –”selkeä irtisanomis­peruste”

    10. 10

      Tullimaksu voi yllättää tylysti: nettisivulla edullisempi saattaa tulla reilusti kalliimmaksi – 3 esimerkkiä

    11. Näytä lisää