Brändit päätyvät peliin

Julkaistu:

Gamelionin Pete Niemelän mukaan media- ja mainostoimistojen kiinnostus mainospeleihin on herännyt hitaasti, mutta toimeksiantoja tulee myös Suomesta entistä enemmän.


Pelistudio Gamelionin mainospelaamisesta vastaavan johtajan Pete Niemelän mukaan suomalaisten mainostajien kiinnostus mainospeleihin on herännyt hitaasti verrattuna muuhun Eurooppaan. Kuuden viime kuukauden aikana mainostajat ovat kuitenkin heränneet.

Omaa suhdettaan peleihin Niemelä luonnehtii intohimoiseksi. Siksi niistä on helppo puhua. Harrastuksesta on tullut työ: Niemelä suitsuttaa peliviihteen puolesta ja markkinoi mainospelejä.

Niemelän mukaan yhä useammat suomalaiset mainostajat ovat löytäneet mainospelit. Silti media- ja mainostoimistojen vakuuttamisessa riittää tekemistä.

Peliviihteen suosio on kasvanut nopeasti. Etenkin naispelaajien määrä on lisääntynyt. Nykyisin verkkopelejä pelaavista 55 prosenttia on miehiä ja 45 prosenttia naisia.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Pelaamisen suosio näkyy myös esimerkiksi Habbo Hotelin menestyksestä tai peliyritysten määrästä. Yksin Suomessa on useita kymmeniä peliyrityksiä.

Tutkimusyritys Gartnerin tutkimuksen mukaan yli 40 prosenttia internetin käyttäjistä on pelannut verkkopelejä. Britannian yleisradioyhtiön BBC:n teettämän tutkimuksen mukaan 59 prosenttia eli 27 miljoonaa 6-65-vuotiaista brittiläisistä pelaa.

Gamelion hakee myös kansainvälisiä asiakkaita markkinoilta, joilla mainospelaaminen on jo tutumpaa. Se on perustanut tytäryhtiön Gamelion Studiosin Puolaan Szczecinin kaupunkiin ja toisen Berliiniin Saksaan. Yritys harkitsee myös laajentumista Yhdysvaltoihin.

Niemelän mielestä mainospelit toimivat hyvin silloin, kun yritys haluaa sitouttaa ja aktivoida kohderyhmät. Hänen mukaansa yrityksen brändi tai viesti voidaan integroida peliin monin tavoin.

Yrityksen brändi voidaan liittää logona sellaiseen pelimaailmaan, johon sen katsotaan sopivan luontevasti. Se voi olla pelimaailman pelielementti, jolloin pelaaja voi esimerkiksi kerätä pelissä mainostettavaa tuotetta. Brändi tai viesti voidaan viedä myös mahdollisimman konkreettiseen muotoon, jolloin pelaaja pääsee virtuaalisesti kokemaan ja tuntemaan brändin.

Pelien jakelukanavat ovat sähköisiä. Yritykset voivat jakaa niitä internetissä omien sivujensa kautta, kampanjasivuilla, mediapartnerin sivuilla ja peliviihteeseen keskittyneillä sivuilla. Pelit liikkuvat myös mobiililaitteilla ja sähköpostissa.

– Parhaimmillaan pelaajat viettävät pelin tai brändin parissa kerrallaan useita kymmeniä minuutteja. He hakeutuvat toistuvasti pelin pariin ja haastavat ja kutsuvat kavereitaan mukaan, Niemelä sanoo.

– Pelin avulla voi kerätä pelaajilta tietoa, esimerkiksi sähköpostirekistereitä. Pelimaailmaan voidaan integroida helposti myös kuluttaja- ja markkinointitutkimuksia.

mainospelaaminen

Mainospelaaminen, englanniksi advergaming, tarkoittaa brändin ympärille rakennettua peliratkaisua. Sillä tarjotaan käyttäjälle peliviihdettä ja tuodaan samalla esille mainostajan markkinointiviestejä. Pelejä voidaan pelata mobiilissa päätelaitteessa tai internetissä.

Peliyhtiöitä

10tons entertainment
3D Arts’n Magic
Air Dice Games
Anyway
Apaja Online Ent.
Badgers Studios
Beneway
Bugbear Ent.
Codetoys
Draconus Ent.
Elmorex
Enlightment Ent.
Fathammer
Frozenbyte
Housmarque
Ironstar Helsinki
Mistaril
Mr. Goodliving
Outer Rim
RedLynx
Remedy
Rocket Science
Robio mobile
Runrabbit
Second Brain
Sense Games
Slapstick Studios
Skitso Productions
Sveng.com Interactive
Sulake Corp.
Sumea
Tracebit
Universomo
Älypää

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Näin paljon sama suosikkilahja maksaa eri verkkokaupoissa – katso vertailu

    2. 2

      Kuuden lapsen äiti Seija tilaa kaikki joululahjat verkosta – säästää satoja euroja vuodessa

    3. 3

      Technopolis jättää Jyväskylän – liiketoiminta myydään 104,5 miljoonalla eurolla

    4. 4

      Uusi vientituote Tampereelta: kolmikerroksinen siirrettävä talo – 30 prosenttia tuotannosta Ruotsiin

    5. 5

      Työttömyys laskussa Suomessa: lokakuun työttömyysaste 7,3 prosenttia

    6. 6

      Suomalaisesta nollan euron setelistä tuli hitti – joidenkin arvo voi nousta huimasti

    7. 7

      Fortum: Yli kolmasosa suomalaisista ostaisi sähköauton, jos sitä olisi mahdollista ladata kotona

    8. 8

      Helsinki–Tallinna-tunnelista uusia yksityiskohtia: Pituus rikkoisi ennätyksiä

    9. 9

      Joululahjat Kiinasta? Posti: Kohta on kiire – mm. Black Friday, Cyber Monday ja 1212 ruuhkauttavat

    10. 10

      Luvattomat poissaolot ovat työ­paikkojen vakio­riidanaiheita –”selkeä irtisanomis­peruste”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Suomalaisesta nollan euron setelistä tuli hitti – joidenkin arvo voi nousta huimasti

    2. 2

      Luvattomat poissaolot ovat työ­paikkojen vakio­riidanaiheita –”selkeä irtisanomis­peruste”

    3. 3

      Helsinki–Tallinna-tunnelista uusia yksityiskohtia: Pituus rikkoisi ennätyksiä

    4. 4

      Kuuden lapsen äiti Seija tilaa kaikki joululahjat verkosta – säästää satoja euroja vuodessa

    5. 5

      Näin paljon sama suosikkilahja maksaa eri verkkokaupoissa – katso vertailu

    6. 6

      2 500 euron korvausta perhevapaasta on haettu vasta vähän

    7. 7

      Suomi ei päässyt jatkoon kisassa EU:n lääkevirastosta

    8. 8

      Joululahjat Kiinasta? Posti: Kohta on kiire – mm. Black Friday, Cyber Monday ja 1212 ruuhkauttavat

    9. 9

      Talo Thaimaassa ja citykämppä Espanjassa: Annika, 63, kertoo, miten Lahti vaihtui halpaan elämiseen auringossa

    10. 10

      Suomen 100 suurinta metsänomistajaa: listan ykkösen metsät peittäisivät Kehä I:n sisälle jäävän Helsingin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Juho muutti Puolaan töihin palvelemaan suomalaisia – ”Muistan yllättyneeni katsoessani ensimmäistä palkkakuittia”

    2. 2

      Rainer, 62, aikoo muuttaa halvempaan maahan – ”45 vuotta töitä Suomessa kerrytti vain 1 000 euron eläkkeen”

    3. 3

      Kuljetusyrittäjän tuska: 13 harjoittelijaa eikä yksikään pärjännyt – mukana ufotutkija, ja toinen viihtyi töissä 3 tuntia

    4. 4

      Talo Thaimaassa ja citykämppä Espanjassa: Annika, 63, kertoo, miten Lahti vaihtui halpaan elämiseen auringossa

    5. 5

      Näin tukiloukku napsahtaa työtä tekevälle: palkkaa lisää 1 000 €/kk – tilille vain 209 € enemmän

    6. 6

      Riku Aallon yli 5 000 euron palkankorotus suututti kentän – osa erosi jo Teollisuusliitosta

    7. 7

      Suomen 100 suurinta metsänomistajaa: listan ykkösen metsät peittäisivät Kehä I:n sisälle jäävän Helsingin

    8. 8

      Lääketesteissä kuoli 5 ihmistä – tapaukset saattavat liittyä suomalaisyrityksen lääkkeeseen

    9. 9

      Puolustusvoimien luolan hinta yllätti myyjän – kolme ostajaa kiritti toisiaan läpi illan

    10. 10

      Suomalaisesta nollan euron setelistä tuli hitti – joidenkin arvo voi nousta huimasti

    11. Näytä lisää