Metron urakkakilpailut alkavat vuoden lopulla

Julkaistu:

Länsimetron suunnitteluun kuluu aikaa pari vuotta ennen rakentamisen aloittamista. Uudet junat pitää tilata neljän vuoden päästä.


Espoon myönteisen metropäätöksen ja lähipäivinä tulevan valtion rahoituspäätöksen jälkeen länsimetron suunnittelu pääsee täyteen vauhtiin.

Valmista puolen miljardin euron hankkeesta tulee vasta pitkälti ensi vuosikymmenen puolella.

Espoon kaupungin teknisen toimen toimialajohtaja Olavi Louko arvioi, että Metro kulkee Espooseen aikaisintaan vuonna 2012 ja viimeistään vuonna 2015.

Hankkeen toteutusta varten Helsinki ja Espoo perustanevat yhteisen yhtiön. Auki on esimerkiksi hankkeen rahoitusmalli.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Tavanomaisempien mallien lisäksi mahdollinen voi olla esimerkiksi yksityisrahoitus Lahden moottoritien tapaan.

Ensimmäiseksi varsinaiseen työhön pääsevät kiinni suunnittelutoimistot. Yleissuunnittelua ja hankesuunnitelmaa varten toimistot kilpailutetaan jo tämän vuoden puolella.

Tämä suunnitteluvaihe kestää noin vuoden, jonka jälkeen alkaa yksityiskohtainen rakennussuunnittelu. Sen tekijät löytyvät uudessa tarjouskilpailussa.

Yhteensä kymmenien miljoonien eurojen suunnittelu-urakat kiinnostavat varmasti kaikkia isoja kotimaisia ja myös monia ulkomaisia suunnittelutoimistoja.

Kotimaan johtavia infra-suunnittelijoita ovat esimerkiksi Jaakko Pöyry, Sito ja Ramboll.

Itse rakentaminen käynnistyy tunneleiden louhinnalla 2008 tai 2009. Tuolloin täytyy myös olla viimeistään selvillä, millä rahoitus- ja hallintomallilla hanke etenee.

Louko arvioi louhinnat lähes sadan miljoonan euron hintaisiksi. Suhdanteista riippuu, kannattaako heti louhia mahdollisimman paljon vai vaiheittain.

– Louhinnan hinta on hyvin suhdanneherkkää, sanoo Louko.

Metrotunnelia louhimaan pyrkinevät kaikki Suomen suuret rakentajat. Osaamista ja kapasiteettia on luvassa niin YIT:ltä, Lemminkäiseltä NCC:ltä kuin Skanskaltakin.

Radan rakentamisesta kalliossa olevaan reikään voi rakennusyritysten lisäksi kilpailla esimerkiksi VR Rata. Radanrakennuksen osuus koko hankkeen kustannuksista on 50–100 miljoonaa euroa.
Merkittäviä osaurakoita ovat esimerkiksi sähkötyöt, joiden teossa ainakin ABB on vahva ehdokas.

Isoimmat rakennusriskit länsimetrossa liittyvät Loukon arvion mukaan maaperään.

– Merenpinnan alle rakennettavassa tunnelissa on aina riskiä, Louko pohtii ja muistelee Helsingin alla isoja louhintoja häirinnyttä Kluuvin ruhjetta.

Rahoitusriskejä Louko ei isommin pelkää.

– Sen jälkeen, kun liikkeelle on päästy, se on kuitenkin pakko rahoittaa jotenkin.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Olli Turusella, 33, on yli 30 sijoitusasuntoa ja velkaa yli miljoona euroa

    2. 2

      Kommentti: Hullujen päivien maksulliset muovikassit ja Fortumin Uniper-tarjous – yritykset ovat pulassa, kun teot ja mielikuvat eivät kohtaa

    3. 3

      Taksiautoilija säästi alle puolessa vuodessa yli 1 000 euroa kaasuautolla – katso, milloin kaasuauto kannattaa

    4. 4

      Korkman: Työmarkkinat eivät tue kotouttamista – ”Suomessa joka toinen somali on työtön, USA:ssa yksi viidestä”

    5. 5

      Pörssi romahti merkillisesti liki päivälleen 30 vuotta sitten – voiko historia toistaa itseään?

    6. 6

      Mies maksoi 75,50 euron laskua käteisellä pankissa ja yllättyi – pankin mukaan tasarahalla ei kannata maksaa

    7. 7

      180 000 € vuodessa tienannut työtön ex-johtaja suivaantui te-toimiston ehdotuksesta – lukijat muistuttavat tasa-arvosta

    8. 8

      Valtio suunnittelee Koskenkorvasta tutun Altian listaamista pörssiin

    9. 9

      Tilasto paljastaa, ketkä ovat kulttuurialan kovapalkkaisimpia – kuukausiansiot yli 6500 € / kk

    10. 10

      Nordea sulki uusnatsien pankkitilin Ruotsissa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Olli Turusella, 33, on yli 30 sijoitusasuntoa ja velkaa yli miljoona euroa

    2. 2

      Mies maksoi 75,50 euron laskua käteisellä pankissa ja yllättyi – pankin mukaan tasarahalla ei kannata maksaa

    3. 3

      Taksiautoilija säästi alle puolessa vuodessa yli 1 000 euroa kaasuautolla – katso, milloin kaasuauto kannattaa

    4. 4

      Korkman: Työmarkkinat eivät tue kotouttamista – ”Suomessa joka toinen somali on työtön, USA:ssa yksi viidestä”

    5. 5

      Pörssi romahti merkillisesti liki päivälleen 30 vuotta sitten – voiko historia toistaa itseään?

    6. 6

      Kommentti: Hullujen päivien maksulliset muovikassit ja Fortumin Uniper-tarjous – yritykset ovat pulassa, kun teot ja mielikuvat eivät kohtaa

    7. 7

      180 000 € vuodessa tienannut työtön ex-johtaja suivaantui te-toimiston ehdotuksesta – lukijat muistuttavat tasa-arvosta

    8. 8

      Valtio suunnittelee Koskenkorvasta tutun Altian listaamista pörssiin

    9. 9

      Finnwatch: Wärtsilä maksaa Intiassa palkkoja, joilla ei pysty elättämään perhettä

    10. 10

      200 vai 600 euroa? Kokosimme 6 vinkkiä palkankorotusta pyytävälle

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Mies maksoi 75,50 euron laskua käteisellä pankissa ja yllättyi – pankin mukaan tasarahalla ei kannata maksaa

    2. 2

      Ex-johtaja tienasi 180 000 euroa vuodessa: kutsuttiin palkattomaan työkokeiluun – "Ehdotetaan jotain kärrypojan hommia"

    3. 3

      Ala käy kuumana ja tekijöille tarvetta: keskiansiot yli 4100 e/kk – pääsy­vaatimuksena yksi koe

    4. 4

      Olli Turusella, 33, on yli 30 sijoitusasuntoa ja velkaa yli miljoona euroa

    5. 5

      Yli 300 kunnan selvitys: Näin omakotitalojen hinnat ovat kehittyneet alueellasi

    6. 6

      Tiina ja Vesa myivät 12 vuotta vanhan talonsa hetkessä – ”Emme tehneet muuta kuin perussiivoukset”

    7. 7

      Jyri hämmentyi työllisyyspalveluiden sekavasta kirjeestä – ”ystävällisin terveisin hei”

    8. 8

      180 000 € vuodessa tienannut työtön ex-johtaja suivaantui te-toimiston ehdotuksesta – lukijat muistuttavat tasa-arvosta

    9. 9

      200 vai 600 euroa? Kokosimme 6 vinkkiä palkankorotusta pyytävälle

    10. 10

      Kolme miestä kertoo kuntouttavasta työ­toiminnasta: ”Ajattelin ensin, että on jotain höpö­höpöhommia”

    11. Näytä lisää