Kolumni - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Kolumni: Näkemyksen ammattilaiset

Mainosala antaa ehkä enemmän mahdollisuuksia oivaltavien näkemysten toteuttamiseen kuin mikään muu kaupallinen ala. Ja mahdollisuudet itsensä, ajatustensa ja luomisvoimansa kehittämiseen ovat melkein rajattomat.

Antti Öhrling

2.11.2006 9:03 | Päivitetty 8.5.2007 9:48

Jos osaa asiaan tarttua. Voisi siis helposti kuvitella, että alamme Suomessa pursuaisi monipuolisella näkemyksellä ja ehtymättömällä innovatiivisuudella elämäänsä täyttävistä ammattilaisista.

Urakierto on hyvä asia. Se on loistava asia etenkin silloin, kun se tuo uusia näkemyksiä, toisia näkökulmia ja ennakkoluulottomuutta rekrytoiviin yrityksiin ja koko alalle. Mutta valitettavan usein urakierto mainosalalla Suomessa tarkoittaa vain lisää palkkaa, isompaa autoa ja komeammalta kuulostavaa titteliä. Hienoja asioita nekin, mutta eivät varsinaisesti alaamme rikastuttavia.

Suomi on kooltaan pieni mainosmarkkina ja ala ei ymmärrettävästi ole suuren suuri. Tällaisessa pienessä lammessa vesi jää helposti seisomaan ja pelkkä veden hämmentely vain samentaa lampea lisää. Tarvittaisiin hapekasta vettä sisään.

Voisimme mainonnassa edetä isoin harppauksin kohti kansainvälistä tasoa ja osaamista. Tarvitsemme ainoastaan lisää näkemyksen ammattilaisia. Luovuuden avulla ja oikealla strategialla voi rakentaa melkein mitä vaan.

Omassa yrityksessäni olemme aina uskoneet, että yksi selkeä ja vahva luova ajatus voi muuttaa koko asiakkaamme tulevaisuuden. Ja tällainen ajatusten rikkaus syntyy monipuolisuudesta. Tekijöiden erilaiset kokemukset, kulttuuri- ja kielitausta, ammattitausta, ikäprofiili, osaaminen - kaikki synnyttävät uutta ja terävää ajattelua. Meillä on siitä hyvä kokemus.

vaikka suomalainen toimisto ei löytäisikään tietään kansainvälisille markkinoille omin eväin, monipuolisuutta voi hakea myös Suomesta, alamme ulkopuolelta. Näkemyksen ammattilaisia on filmialalla, näyttämötaiteessa, musiikissa, teknologiayrityksissä, ja listaa voisi jatkaa pitkään.

Toimistojen täytyy luopua kapeasta näkemyksestään mainontaan. Mainonnan muoto muuttuu, sen tavoitteet eivät. Kun median käyttö muuttuu, on mainonnankin muututtava. On osattava integroida, saattaa moni asia tukemaan toisiaan. Ja integroitu mainossanoma tarvitsee tekijöikseen laaja-alaisia näkemyksen ammattilaisia. Silloin luomme Suomessa uutta näkemystä ja viemme koko mainosalaa eteenpäin myös kansainvälisesti.

Joten on syytä toivottaa: tervetuloa mainosalalle, kaikki!

Kirjoittaja on Contra Groupin hallituksen puheenjohtaja.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?