Rautasormus

Julkaistu: , Päivitetty:

Tämä teki vaikutuksen Hill & Knowltonin viestintäkonsulttiin Samuel Soraiseen.


Kerro esimerkki onnistuneesta markkinointiteosta.

–Kultasormusten alkuperäinen luovutus isänmaan hyväksi ja Sotiemme Veteraanit Keräys 2006. Sen yksi varainhankintamuoto ovat vuoden 1940 rautasormukset. Ne olivat alun perin vaihtokaupan väline, jonka avulla kansalaisilta kerättiin kultasormuksia ja muita kultaesineitä talvisodassa heikentyneen ilmapuolustuksen vahvistamiseksi.

Kulta piti sulattaa harkoiksi ja myydä, jotta Suomi saisi uusia ilmatorjuntatykkejä ja hävittäjälentokoneita.

Yli 300 000 suomalaista vaihtoi vihkisormuksensa rautaiseen. Keräys tuotti 1 752 kiloa puhdasta kultaa. Lopulta kultaa ei käytetty alkuperäiseen tarkoitukseensa, vaan sillä ostettiin viljaa ja lyhennettiin sotakorvauksia.

Kuka sen teki? Mikä yritys? Missä? Milloin?

–Rautasormuksia jäi sotien aikana vaihtamatta noin 40 000 kappaletta. Suomen Sotaveteraaniliitto, Rintamaveteraaniliitto, Rintamanaisten Liitto ja Kaatuneitten Omaisten Liitto myivät ne Sotiemme Veteraanit Keräys 2006:ssa veteraanijärjestöjen, Citymarkettien ja Rahapajan kautta 50 euron kappalehintaan.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Kuka idean keksi?

–Idea sormusten käytöstä varainkeruussa tuli Suomen Sotaveteraaniliiton sparrauskumppanilta Halvatun Papat -mopojengiltä ja sen prospect-jäseneltä Mato Valtoselta.

He innostuivat kuullessaan Sotaveteraaniliiton toiminnanjohtaja Markku Sepältä kultaseppämestari Tarkkasen kellarissa jemmassa olleesta rautasormuslaatikosta.

Mitkä olivat mainos- ja mediatoimisto?

–Mediatoimistoa ei ollut. Mainostoimisto oli Sky Advertising. TV-spottituotannosta vastasi Solar Films. Kampanja tehtiin asevelihengessä.

Miksi tämä markkinointiteko on edelleen mielessäsi? Mikä siitä teki onnistuneen?

–Siinä kiteytyy mielestäni myös oman alani ydin eli kiehtova tarina ja sen löytäminen, kertominen ja oikealla tavalla esille tuominen. Siten se on voittanut kuluttajien sydämet ja palauttanut uskoa siihen, että hyväntekeväisyyden nimissä voi tehdä aitoa hyvää.

Sormuskampanja on tuottanut 1,6 miljoonaa euroa vähävaraisten sotaveteraanien, heidän puolisoidensa sekä sotaleskien tukemiseen.

Tukimuotoja ovat osallistuminen sairaus- ja lääkekulujen omavastuuosuuksiin, erilaisten apuvälineiden hankinta sekä vanhusten virkistystoiminta.

Mainitse muita onnistumisia.

–Lordi, hallelujah!

Markkinointiteko

Markkinointeko-palsta nostaa esiin onnistumisia.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Talo Thaimaassa ja citykämppä Espanjassa: Annika, 63, kertoo, miten Lahti vaihtui halpaan elämiseen auringossa

    2. 2

      Rovaniemellä asuva Marko, 44, osti kaupunkikämpän Tallinnasta – ”Tarkoitus myös käyttää paljon itse”

    3. 3

      Tullimaksu voi yllättää tylysti: nettisivulla edullisempi saattaa tulla reilusti kalliimmaksi – 3 esimerkkiä

    4. 4

      Suomen 100 suurinta metsänomistajaa: listan ykkösen metsät peittäisivät Kehä I:n sisälle jäävän Helsingin

    5. 5

      Kommentti: Talouskasvun varjopuoli: euroalueen ylijäämä on jo epänormaalin suuri

    6. 6

      Juho muutti Puolaan töihin palvelemaan suomalaisia – ”Muistan yllättyneeni katsoessani ensimmäistä palkkakuittia”

    7. 7

      Riku, 24, kilpailutti kahta pankkia: 9. tarjous asuntolainasta kelpasi – säästöä 7 000 euroa

    8. 8

      Näin kävi asuntojen hinnoille Tallinnassa 10 vuodessa – ”Moni suomalainen teki hyvät kaupat”

    9. 9

      Näin 100 hehtaarin metsä tuottaa vuodessa eri maakunnissa: Päijät-Hämeessä 24 950 € – Lapissa vain 2 520 €

    10. 10

      Euron arvo lähestyy kymmentä kruunua – edellisestä kerrasta kahdeksan vuotta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Talo Thaimaassa ja citykämppä Espanjassa: Annika, 63, kertoo, miten Lahti vaihtui halpaan elämiseen auringossa

    2. 2

      Suomen 100 suurinta metsänomistajaa: listan ykkösen metsät peittäisivät Kehä I:n sisälle jäävän Helsingin

    3. 3

      Tullimaksu voi yllättää tylysti: nettisivulla edullisempi saattaa tulla reilusti kalliimmaksi – 3 esimerkkiä

    4. 4

      Näin 100 hehtaarin metsä tuottaa vuodessa eri maakunnissa: Päijät-Hämeessä 24 950 € – Lapissa vain 2 520 €

    5. 5

      Rovaniemellä asuva Marko, 44, osti kaupunkikämpän Tallinnasta – ”Tarkoitus myös käyttää paljon itse”

    6. 6

      Kommentti: Talouskasvun varjopuoli: euroalueen ylijäämä on jo epänormaalin suuri

    7. 7

      Juho muutti Puolaan töihin palvelemaan suomalaisia – ”Muistan yllättyneeni katsoessani ensimmäistä palkkakuittia”

    8. 8

      Riku, 24, kilpailutti kahta pankkia: 9. tarjous asuntolainasta kelpasi – säästöä 7 000 euroa

    9. 9

      Euron arvo lähestyy kymmentä kruunua – edellisestä kerrasta kahdeksan vuotta

    10. 10

      Kuulutko tähän ikäryhmään? ”On ollut paljon huonoa onnea”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Juho muutti Puolaan töihin palvelemaan suomalaisia – ”Muistan yllättyneeni katsoessani ensimmäistä palkkakuittia”

    2. 2

      Rainer, 62, aikoo muuttaa halvempaan maahan – ”45 vuotta töitä Suomessa kerrytti vain 1 000 euron eläkkeen”

    3. 3

      Kuljetusyrittäjän tuska: 13 harjoittelijaa eikä yksikään pärjännyt – mukana ufotutkija, ja toinen viihtyi töissä 3 tuntia

    4. 4

      Talo Thaimaassa ja citykämppä Espanjassa: Annika, 63, kertoo, miten Lahti vaihtui halpaan elämiseen auringossa

    5. 5

      Näin tukiloukku napsahtaa työtä tekevälle: palkkaa lisää 1 000 €/kk – tilille vain 209 € enemmän

    6. 6

      Riku Aallon yli 5 000 euron palkankorotus suututti kentän – osa erosi jo Teollisuusliitosta

    7. 7

      Lääketesteissä kuoli 5 ihmistä – tapaukset saattavat liittyä suomalaisyrityksen lääkkeeseen

    8. 8

      Suomen 100 suurinta metsänomistajaa: listan ykkösen metsät peittäisivät Kehä I:n sisälle jäävän Helsingin

    9. 9

      Puolustusvoimien luolan hinta yllätti myyjän – kolme ostajaa kiritti toisiaan läpi illan

    10. 10

      Näin kävi asuntojen hinnoille Tallinnassa 10 vuodessa – ”Moni suomalainen teki hyvät kaupat”

    11. Näytä lisää