Netti romutti perinteiset markkinointikikat

Julkaistu: , Päivitetty:

Internet on muuttanut kuluttajan käyttäytymistä ja ostotapoja ratkaisevasti, eivätkä perinteiset markkinointikeinot enää riitä sitomaan asiakasta. Näin väittää filosofian tohtori Kari Korpelainen Markkinointi-instituutin toimeksiannosta tekemässään Delfoi-tutkimuksessa.
Tutkimus kartoittaa asiantuntijoiden käsityksiä markkinoinnin tulevaisuudesta ja markkinoinnissa tarvittavasta osaamisesta. Haastateltavat (28) ovat korkeatasoisia suomalaisia johdon, henkilöstöjohdon, markkinoinnin, markkinointiviestinnän ja myynnin asiantuntijoita ja markkinoinnin tutkijoita eri alojen yrityksistä.

Eettiset osaajat myötätuulessa

Markkinoinnin strateginen merkitys kasvaa. Tietoa on kaikilla markkinoijilla yllin kyllin, mutta vasta tiedon soveltaminen ja hyödyntäminen ratkaisee menestyksen. Pyrkimys vahvoihin brändeihin on edelleen vallitseva piirre markkinoinnissa. Markkinointi nousee entistä selvemmin osaksi innovointitoimintaa.

Markkinoinnin painopiste siirtyy lähelle ostopäätöstä. Eettisille osaajille luvataan vahvaa myötätuulta. Markkinointi muuttuu älykkäämmäksi, ja lisääntyvän tehokkuuden ja kannattavuuden vaatimus on lähitulevaisuuden markkinoinnin leimallinen piirre.

Tarjonnan lisääntyessä ja ympäristön muuttuessa voimakkaasti markkinoinnin osaaminen on mille tahansa yritykselle elinehto. Kuluttajakäyttäytyminen sirpaloituu; samalla arvaamattomuus ja lyhytjännitteisyys tulevat yhä selvemmin olemaan kuluttajakäyttäytymisen piirteitä.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Rahalle halutaan enemmän vastinetta

Markkinoinnille ladataan odotuksia ja siihen sijoitetaan suuria summia. Panostuksille odotetaan entistä enemmän vastinetta: perinteiseen mainontaan ei uskota sokeasti, vaan sen tuloksia halutaan mitata ja verrata vaihtoehtoisiin tapoihin markkinoida, tutkimuksessa todetaan.

Yksi haastatelluista asiantuntijoista, markkinointijohtaja Christian From Nokia Multimediasta, näkee selvän markkinoinnin murroskauden olevan tulossa:

- Digitaalinen media rupeaa vakavissaan haastamaan perinteistä mediaa. Tämä ei tarkoita sitä, että perinteiset mediat, kuten tv, katoavat kokonaan vaan sitä, että niiden seuraaminen muuttuu digitaalisuuden myötä.

- Samaten ulkomainonta tulee muuttumaan pitkällä tähtäyksellä entistä interaktiivisemmaksi. Kaikki mainonnan sisältö tulee pohjautumaan digitaaliseen materiaaliin, jota voidaan hyödyntää ulkomainonnassa, myymälätasolla ja tietenkin itse internetissä ─ niin kiinteässä kuin mobiilissakin.

- Markkinoinnin suunnittelujänne tulee lyhentymään, ja kommunikaatio tulee muuttumaan yhdensuuntaisesta perinteisestä mainonnasta digitaalisen dialogin suuntaan. Tästä nähdään jo maailmalla useita merkkejä, From sanoo.

Ratkaisumyynnin taitaja arvossaan it-alalla

Tutkimus nostaa esille monia markkinoinnin osaamisvaatimuksia ja -aukkoja. Näitä ovat muun muassa seuraavat:


  • Kohdentamisen taitoja pitäisi kehittää (esim. segmentointi- ja positiointiosaaminen).
  • Verkkomedian hallinta ja monikanavaosaaminen on tärkeä osaamisalue, jota ilman markkinointia on vaikea toteuttaa.
  • Parempaa yhteistyö- ja kommunikointitaitoa, lisää joustavuutta ja tunneälyä tarvitaan. Ne kuuluvat yhteisöllisyyden, verkostomaisen toimintatavan ja joustavien organisaatioiden vaatimuksiin.
  • Myyntitaidot nähdään kriittiseksi osaamiseksi – erityisesti ratkaisujen myynnin uskotaan korostuvan varsinkin kaupassa ja it-alalla.
  • Markkinoinnin johtamisen merkitys korostuu: sekä resurssien priorisointia ja panos/tuotos -ajattelun ymmärtämistä että hyvää ihmisten johtamista tarvitaan tulevaisuudessa yhä kipeämmin.

Korpelaisen mukaan monipuolisen osaamisen tarve kasvaa, mutta syväosaamistakin tarvitaan. Intuition ja kokemuksen merkitys kasvaa. Kokemuksellinen, monipuolinen syvyys tulee olemaan kysyttyä.

Muutoksen leimaamassa lähitulevaisuudessa tarvitaan myös niin sanottuja metataitoja, toisten taitojen takana olevat taitoja (meta=takana). Niitä ovat muun muassa kyky yhdistellä asioita, korkeatasoiset ajattelun taidot, innovatiivisuus ja kyky oppia.

Kari Korpelainen työskentelee Tampereen yliopiston Ammattikasvatuksen tutkimus- ja koulutuskeskuksessa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      ”Ari” on kuin ilmetty menestyvä ura­tykki – oikeasti perä­kamarin poika elää eläkeläis­vanhempiensa rahoilla

    2. 2

      Wahlroos latasi palkan­korotuksista: ”Paperi­kone menee kiinni”

    3. 3

      Tutkija: ”Suuret ikäluokat rahoittavat aikuisten lasten elämää”

    4. 4

      5 keinoa selviytyä hometalon kanssa – ”Mies puolusti taloa sanomalla, että myyjä on pappi”

    5. 5

      ”Puolalaisen putkimiehen” rahoista väännetty koko päivä

    6. 6

      Valiokunta linjasi: Turvemailta korjattu puu kestävää bioenergiaksi

    7. 7

      Kulutusluottoa ottaneesta asiakkaasta tulee helposti lypsylehmä – ”Voi olla järkevämpää päästää velkansa ulosottoon”

    8. 8

      EU voi antaa kovan iskun mänty­öljylle – vaikuttaisi 200 työn­tekijän tehtaaseen Lappeen­rannassa

    9. 9

      Leski maksoi vuosia asuntolainaa, talo oli puolison nimissä – talouskoulutus on pelastanut jo 17 taloa pakkomyynniltä

    10. 10

      HOK-Elannon ex-päällikköä epäillään 800 000 euron lahjusten ottamisesta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      ”Ari” on kuin ilmetty menestyvä ura­tykki – oikeasti perä­kamarin poika elää eläkeläis­vanhempiensa rahoilla

    2. 2

      Maiden eläkejärjestelmät vertailtiin – näin Suomi sijoittui

    3. 3

      Wahlroos latasi palkan­korotuksista: ”Paperi­kone menee kiinni”

    4. 4

      Tero Sarkkinen, 46, käyttää yrityskaupasta saamiaan rahoja enkelisijoituksiin – ”Samoilla rannekelloilla tässä mennään”

    5. 5

      Leski maksoi vuosia asuntolainaa, talo oli puolison nimissä – talouskoulutus on pelastanut jo 17 taloa pakkomyynniltä

    6. 6

      Kulutusluottoa ottaneesta asiakkaasta tulee helposti lypsylehmä – ”Voi olla järkevämpää päästää velkansa ulosottoon”

    7. 7

      5 keinoa selviytyä hometalon kanssa – ”Mies puolusti taloa sanomalla, että myyjä on pappi”

    8. 8

      Tutkija: ”Suuret ikäluokat rahoittavat aikuisten lasten elämää”

    9. 9

      Veikko Salli, 81, loi roskiksista menestysbisneksen – ”Olen urallani moneen kertaan suistunut ja ylös noussut”

    10. 10

      HOK-Elannon ex-päällikköä epäillään 800 000 euron lahjusten ottamisesta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Mies maksoi 75,50 euron laskua käteisellä pankissa ja yllättyi – pankin mukaan tasarahalla ei kannata maksaa

    2. 2

      Olli Turusella, 33, on yli 30 sijoitusasuntoa ja velkaa yli miljoona euroa

    3. 3

      Työpaikan ”pakkohaku” kostautui Kirsille, 41 – unelmatöihin ei ollut enää asiaa

    4. 4

      Vuorolisiä jopa 1 460 €/kk – näissä ammateissa tienataan eniten lisillä

    5. 5

      Työttömyystuki yli 8 600 e/kk – ”Heitä on muutama Suomessa”

    6. 6

      ”Ari” on kuin ilmetty menestyvä ura­tykki – oikeasti perä­kamarin poika elää eläkeläis­vanhempiensa rahoilla

    7. 7

      Leski maksoi vuosia asuntolainaa, talo oli puolison nimissä – talouskoulutus on pelastanut jo 17 taloa pakkomyynniltä

    8. 8

      42 000 euron sakot saanut Ilpo Kokkila: ”Suomalainen sakotussysteemi on räikein esimerkki aikansa eläneestä maailmasta”

    9. 9

      Uutuuskirja: Kirsti Paakkasen omaisuus Suomen lapsille – ”Suomi on palvellut minua hienosti”

    10. 10

      Asunto odottaa ostajaa jopa kaksi vuotta – katso, miten pitkään asuntoa myydään eri paikkakunnilla

    11. Näytä lisää